امنیت

امینت

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

September 21, 2014
20:48 یکشنبه، 30ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64478

چرا فیلترینگ هوشمند نشد؟ وایبر و واتس‌آپ فیلتر می‌شوند؟

تسنیم: تعلل در پیاده‌سازی سامانه پالایش مبتنی بر محتوا یا همان فیلترینگ هوشمند مسئولان قضائی کشور را مجبور کرد وارد عمل شوند تا با شبکه هایی که تخریب دین و فرهنگ مردم را نشانه گرفته اند برخورد کنند.
 
شبکه‌ها و محیط‌های اجتماعی موبایل که این روزها از رونق بسیاری در بین کاربران برخوردارند، ملاک بسیاری برای خرید گوشی‌های هوشمند شده است تا جاییکه مصطفی امیری کارشناس بازاریابی یکی از برندهای موبایل می‌گوید تب خرید موبایل‌های هوشمند بیشتر ناشی از استفاده سرویس‌های اطلاع‌رسانی شده است.
وی معتقد است فردی که نیازی به اینترنت در طول روز ندارد و ماهیت کارش مبتنی بر ارتباطات حضوری یا فروش در محل است، نیازی به داشتن موبایل‌های هوشمند ندارد زیرا به راحتی با یک تماس و پیامک می‌تواند کارش را پیش ببرد.
جالب است که استفاده از این نرم‌افزارها و سرویس‌ها به اندازه‌ای رایج شده که به قول هوشنگ مردانی روانشناس حاضر در پایتخت، بسیاری از جوانان عمر خود را پای این بسترها گذاشته‌اند و از کار و زندگی مانده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه اگر وایبر و تانگو را از عده‌ای بگیریم منزوی می‌شوند، گفت: روزی پسر جوانی حدودا 25 ساله برای مشاوره وقت قبلی گرفت و زمانیکه به مطب آمد از بیماری‌اش در اعتیاد به این نرم‌افزارها گفت. علی‌رغم یدی بودن شغل این جوان که در جوشکاری کار می‌کرد، سرویس‌های ارتباطی اجازه فکر و کار کردن به او نمی‌داد و خودش به انزوایش اعتراف کرد.
این روانشناس تصریح کرد: اکثر امورات رایج امروز به محیط این شبکه و سرویس‌ها کشیده شده و از این جهت اعضای خانواده‌ها روز به روز از یکدیگر دور می‌شوند. زمانیکه گفت‌وگو در خانواده‌ای به پایین‌ترین حد خود رسید و سر اعضا به پایین و روی موبایل خم شد، باید فکر چاره بود.
با توجه به اینکه اکثر سرویس‌های محبوب کنونی موبایل در خارج از کشور میزبانی می‌شود و عنان آنها در دست کسانی است که به نوعی بارها عناد خود را با جمهوری اسلامی ایران نشان داده‌اند، زمینه‌ای برای ورود موزیانه آنها به فرهنگ و اعتقادات مردم از طریق این ابزارها که هر کدام می‌تواند حکم سلاحی در مبارزات جنگ نرمی باشد، شده است.
زمانیکه مسئولان برای جلوگیری از پیشروی این اقدامات هدفمند و مشخص آستین بالا می‌زنند، برخی کارشان را مصداق محدودیت و جلوگیری از توسعه تکنولوژی عنوان می‌کنند اما بعید است که از خود پرسیده باشند آیا پیشرفت فناوری با تخریب فرهنگ و اعتقادات مذهبی، باز هم ارزشمند است یا خیر؟!
مصداق چنین برخوردی را در فیلترینگ یکی از سرویس‌های اجتماعی شاهد بودیم که به دنبال آن وزیر کشور هم به میدان آمد و جلوی چنین رویه‌ای ایستاد.
وی عنوان کرد که با فیلترینگ چنین سرویس‌هایی مخالفیم و نماینده‌مان در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم مخالفت خود را ابراز کرده است زیرا کاربران قابل توجهی در کشور به این سرویس‌ها دل بسته‌اند.
البته هنوز هم جای سوال است که دل بستن عده‌ای از مردم به سرویس‌هایی که بعضا توسط کشورهایی چون رژیم صهیونیستی و با هدف تخریب نرم دین و فرهنگ مسلمانان توسعه یافته، ملاکی برای بها دادن به آنها می‌شود؟! آیا آنقدر توانمندی فنی کشورمان پایین است که متولیان امر خود را ناتوان از ورود به رقابت در این عرصه می‌بینند و حاضرند به دامان دیگر کشورها چنگ بزنند؟! توسعه بستر اطلاع‌رسانی اجتماعی نیازمند چه سرمایه‌گذاری عظیم و حمایتی است که مسئولان اجرایی حوزه فناوری اطلاعات دایه‌دار حقوق بسترهای خارجی در کشور می‌شوند؟!
قوه قضاییه و کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که رفتاری هوشمندانه‌تر نسبت به این موضوع دارند و با توجه به رسالت‌شان که پیشگیری از وقوع جرم است، اخیرا طی نامه‌ای از سوی معاون اول قوه قضاییه به وزیر ارتباطات نگرانی‌های شان در ارتباط با سرویس‌هایی نظیر وایبر، واتس‌آپ و تانگو را اعلام کرده‌اند.
در نامه حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای آمده است " نظر به انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکاب انواع جرائم علیه عفت، اخلاق اسلامی، امنیت عمومی و … بالاخص انتشار وسیع مطالب موهن علیه بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در هفته‌های اخیر از طریق برخی شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس‌آپ، وایبر و تانگو که بعضا توسط دولت‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مدیریت فنی و محتوایی می‌شود و با عنایت به اینکه علی‌رغم استمهال سه ماهه جنابعالی و همکاران محترم مبنی بر اعلام آمادگی در خصوص فراهم آوری امکان مسدودسازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در شبکه‌های موصوف و ارائه شبکه‌های اجتماعی داخلی هم سطح با شبکه‌های مذکور، مع‌الاسف تاکنون اقدام موثری به عمل نیامده است لذا در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیت الله آملی ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به فراهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‌های یاد شده اقدام عاجل صورت پذیرد، در غیر این صورت قوه قضائیه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی به عمل آورده و با متخلفین از دستورات قضایی، در هر رده ای طبق قانون برخورد خواهد نمود."
کوتاهی ها در فراهم‌سازی پالایش هوشمند مبتنی بر محتوا، کار را به جایی رسانیده که قوه قضائیه صبر بیش از این را جائز نمی‌داند و اقدام به صدور دستور برای فیلترسازی سرویس‌های اجتماعی ظرف مدت یک ماه کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.