فناوری اطلاعات

September 22, 2014
17:28 دوشنبه، 31ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64511

باقری اصل : دولت الکترونیک دسترسی فراگیر مردم را به دولت تسهیل می کند

معاون دولت الکترونیک درسازمان فناوری اطلاعات گفت: تسهیل دسترسی فراگیر مردم به دولت، با ایجاد دولت الکترونیک محقق می شود.
 
 
 
باقری اصل اظهارکرد: شفاف سازی اطلاعات، پاسخگو بودن و اثر بخشی اطلاعات و همچنین تسهیل دسترسی فراگیر مردم به دولت، ازماموریت های تشکیل دولت الکترونیک  است.
 
 وی با اشاره به تفکیک سه حوزه مجزا برای نقشه جامع دولت الکترونیک گفت: حوزه اول توسعه دولت الکترونیک است که درمدت 6 ماه، ضوابط  فنی و اجرایی آن به تصویب شورای عالی فناوری اطلاعات رسید.
باقری اصل، حوزه دوم را توسعه کسب و کارهای حوزه ICT  معرفی کرد و ادامه داد: این بخش به عنوان ضوابط توسعه کاربری فناوری اطلاعات تقریبا نهایی شده وانشاء الله به تصویب دولت خواهد رسید.
معاون دولت الکترونیک اظهار داشت: آیین نامه  توسعه اشتغال مبتنی بر ICT به عنوان سومین حوزه در دولت الکترونیک  مطرح است که این آئین نامه با همکاری وزارت کار، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت ،معدن و تجارت، تدوین شده و به زودی به تصویب دولت می رسد.
 
باقری اصل اظهارکرد: این سه حوزه درکنارشبکه ملی اطلاعات،امور حاکمیتی حوزه ICT را تشکیل می دهند.
 وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه، از چه زمانی موضوع دولت الکترونیک در سازمان فناوری اطلاعات مطرح شد؛ گفت: از اواخر دولت دهم به واسطه عدم اقبال معاونت توسعه و سرمایه انسانی ریاست جمهوری، از سازمان فناوری اطلاعات خواسته شد تا با تدوین نقشه جامع توسعه دولت الکترونیک، در این فعالیت مهم دولتی نقش ایفا کند که به واسطه این تقاضا، تیم اجرایی کار در سازمان فناوری اطلاعات تجهیز شد تا نقشه جامع را به آیین نامه اجرایی تبدیل کند.
 
باقری اصل، برارتقاء بهره وری دولت از طریق کارآمد سازی تاکیدکردوگفت: اثربخشی و شفافیت، پاسخگویی به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت مقابله با فساد و جعل، ازجمله اهداف دولت الکترونیک به شمارمی رود.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره ماهیت شرکتهای دانش بنیان گفت: از نظر حقوقی، شرکتی با ماهیت دانش بنیان وجودندارد؛بکله فعالیتها و اعضاء شرکت و دارایی های نامشهود شرکت هستند که به عنوان دانش بنیان مطرح می شوند که در این میان Ict سهم زیادی در اشتغال و کسب و کار دانش بنیان ایفا می کند.
وی به رابطه بین دولت و مردم و همچنین کسب و کارها(G2C)  اشاره کرد و گفت: دولت الکترونیک بر رابطه بین دستگاههای اجرایی با دستگاههای اجرایی (G2G)متمرکز است .
 
باقری اصل با اشاره به  مرکز تبادل اطلاعات ملی (NIX) افزود: پایگاههای اطلاعات کشور به این مرکز متصل می شوند و اطلاعات پایه، بر اساس بند ج ماده 46 ، استعلام می شود؛ پس آنچه در دولت الکترونیک مطرح است : تبادل دیتا بین دستگاههای مختلف است.
وی با اشاره به اینکه مردم در دولت الکترونیک امکان دسترسی به بخش های واحد خدمات را پیدا می کنند گفت: نقش سازمان فناوری اطلاعات ایجاد زیرساخت حاکمیت الکترونیک برای دولت است.
باقری اصل با تاکید بر 14 خوشه خدماتی مرکز تبادل اطلاعات گفت: در بخش ملی، حوزه سلامت شامل کلیه ذی نفعان ازجمله، بهداشت، درمان ،رفاه ، بیمه ، نظام پزشکی … و حوزه اقتصادی کشور را، با محوریت وزارت اقتصاد و امور دارایی به عنوان مهم ترین خوشه های خدماتی دولت، انتخاب کرده ایم وخبرهای خوبی از تبادل خدمات و اطلاعات تا یک ماه آینده اعلام خواهد شد.
 
وی به حوزه ایجاد مرکز تبادل اطلاعات ملی با محوریت اطلاعات هویتی اشاره کرد و گفت: جلسات مشترکی رابا سازمان ثبت احوال و ذی نفعان خدمات هویتی برگزار کرده ایم که نتیجه آن، ایجاد پایلوت مرکز ملی در سطح خدمات هویتی است که هم اکنون در حال خدمت رسانی است.
 معاون دولت الکترونیک اظهار کرد: تشکیل کارگروه پایگاه اطلاعات نشانی جغرافیایی کشور (GNAF) یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت دولت الکترونیک است که شامل تطبیق مکان یک محل با کدپستی و آدرس یکتای ملی است  که به عنوان پایلوت در تهران انجام می شودکه در آن شرکتهای پست، سازمان فناروی اطلاعات، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری تهران، کارگروهی را  تشکیل داده اند و پایلوت تهران برای استاندارد سازی آدرس ها اجرا شده است که دراین میان، دستورالعمل آدرس گذاری به زودی به تصویب شورای عالی فناوری اطلاعات خواهد رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.