اینترنت و شبکه

October 1, 2014
11:01 چهارشنبه، 9ام مهرماه 1393
کد خبر: 64665

ناپایداری اینترنت، چالش جدی تحقق دولت الکترونیک است

یکی از پیش نیازهای ورود به عصر دیجیتال، توسعه فناوری ارتباطی اینترنت برای جانشینی مکاتبات بین دولت ومشتریان خدمات دولتی است که این مهم به دلیل ناپایداری این شبکه دراستان بوشهر با چالش جدی روبرو شده است.
 
 
درعصر کنونی که اقتصاد دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی برگ برنده موفقیت کشورها درعرصه رقابت محسوب می شود وضعیت اینترنت به عنوان ابزار اولیه درتحقق دولت الکترونیکی دراستان بوشهر از مشکلات جدی کاربران و استفاده کنندگان از خدمات دیجیتالی به شمار می رود.
 
دولت الکترونیک هرچند ابتدا با توسعه و پیشرفت وسایل ارتباطی از قبیل تلفن بی سیم، مودم و نمابر پا به عرصه وجود گذاشت اما ظهور اینترنت جان تازه ای به آن بخشید.
 
در حالی که اینترنت بدیهی و ضروری ترین نیاز ارتباطی برای برخورداری از مزایای اجرای دولت الکترونیک است این مهم در بوشهر به شکل مطلوب برقرار نیست.
 
هر چند درقالب دولت الکترونیک مردم مجبور نیستند برای دریافت اطلاعات مورد نیاز یا استفاده از خدمات دولتی مانند پرداخت مالیات و عوارض، تجدید گواهینامه، گرفتن مجوزهای مختلف، پر کردن فرم های الکترونیک برای مقاصد مختلف، تعامل با نهادهای مختلف دولتی و تجاری و اجتماعی، پرداخت صورت حساب های آب، برق و تلفن مراجعه حضوری به ادارات مختلف داشته باشند اما قطع وصل پیوسته و آزار دهنده اینترنت در استان بوشهر چون کلاف سر درگمی زندگی روزمرده مردم را مختل کرده است.
 
یک کارشناس اموراقتصادی گفت: روان سازی دسترسی و ساده سازی نحوه ارائه خدمات و اطلاعات مشتریان، بهبود کارآیی و اثربخشی دولت از طریق حذف لایه ها و سطوح مدیریتی، بهبود وضعیت پاسخگویی به مشتریان، ساده سازی فرآیندهای کسب و کار موسسات، کاهش هزینه ها از طریق یکپارچه سازی و حذف سیستم های زاید از جمله مزایای دولت الکترونیک است که به دلیل فقدان زیرساخت های لازم آن شهروندان بوشهری نتوانسته اند از این ابزار برای امور روزمره خود استفاده بهینه کنند.
 
'حسین محمدی ' افزود: دولت الکترونیک، ابعاد مختلفی نظیر مشتری مداری، کیفیت، کارایی، اثربخشی، انعطاف پذیری، استفاده از توانمندی ها و مهارت های بخش خصوصی در بخش دولتی و به کارگیری مکانیسم های بازار را در بر می گیرد.
 
وی گفت: ضرورت استفاده از ابزارهای ارتباطی محدود به بانکداری الکترونیکی نیست بلکه همه بخش ها را در نوردیده طوری که درفعالیت های تجاری و گمرکی نیز در قالب آسیکودا برای الکترونیکی کردن امور گمرکی در حال شکل گیری است و این مهم به دلیل این که تجارت یکی از قابلیت های توسعه ای استان بوشهر محسوب می شود زمینه سازی برای دسترسی آسان و پایدار کاربران اینترنتی را امری اجتناب ناپذیر کرده است.
 
محمدی افزود: ازآغاز نخستین جرقه ایده راه اندازی شبکه جهانی که کاربران بدون شناخت یکدیگر بتوانند از داده های مشترکی استفاده کنند در سال 1962 میلادی توسط 'لیکدر' کمی بیشتر ازنیم قرن می گذرد و امروز فناوری اطلاعات به مدد فناوری ارتباطات فراگیرشده و جهان را دگرگون ساخته است.
 
وی گفت: مهم ترین تغییراتی که این فناوری درجهان بوجود آورده، تبدیل جهان به یک دهکده است طوری که ظهور اینترنت به عنوان یک ابزار جدید پرشتاب و ارزان ارتباطی عرصه های مختلف زندگی بشر را دچار دگرگونی کرد و از بسیاری جهات معنا و مفهوم جدیدی به ابعاد آن بخشید. 
 
یکی از فعالان امور گمرکی گفت: اینترنت با درنوردیدن فاصله های زمانی و مکانی جهان را برای همه به عرصه حضور تبدیل کرده است.
 
'ضرغام عاشوری نسب ' افزود: آمار و ارقام نشان می دهد که در چند سال اخیر تعداد استفاده کنندگان از شبکه اینترنت در کشورهای مختلف گسترش فوق العاده ای یافته طوری که این رقم در سه سال اخیر در ترکیه به بیش از10 برابر یعنی حدودپنج میلیون نفر رسیده است. 
 
وی گفت: همین آمار نشان می دهد که ایران از نظر میزان بهره مندی از اینترنت در بین 178 کشور جهان رتبه هشتاد و هفتم را دارد که براساس طبقه بندی اتحادیه جهانی مخابرات جزو کشورهای متوسط به شمار می رود و بوشهر نیز در زمینه کاربران اینترنتی از شاخص خوبی در کشور برخوردار است.
 
عاشوری نسب افزود: در جامعه امروز ما، گرایش به اینترنت و استفاده از آن چنان رایج شده است که بیشتر خانواده ها، رایانه شخصی دارند و اعضای خانواده، بخش زیادی از وقت خود را در استفاده از اینترنت سپری می کنند.
 
یک کارشناس امور بانکی گفت: اینترنت درمیان همه گروه های اجتماعی اعم از زن و مرد، پیر و جوان، بی سواد و باسواد از جذابیت خاصی برخوردار است. 
 
'فاطمه حسینی' افزود: امروزه بانکداری الکترونیکی محدوه وسیعی از خدمات از جمله استفاده از کارتهای هوشمند، کارت پول، کارتهای اعتباری، اینترنت بانک، موبایل بانک، تلفن بانک و موارد دیگری را شامل می شود که منجر به ارائه روشهای جدیدی از خدمات بانکی شده به نحوی که در چنین سیستمی ارایه خدمات مالی، محدود به یک منطقه جغرافیایی و یا زمان خاص نیست. 
 
وی گفت: در میان انواع مختلف خدماتی که با عنوان بانکداری الکترونیکی دراختیار مشتریان قرار می گیرد، اینترنت اگرچه دارای قدمتی کمتر است اما درسالهای اخیر شاهد رشد چشمگیری هم از طرف عرضه و هم از طرف تقاضا بوده است.
 
حسینی افزود: بکارگیری فناوری اطلاعات درصنعت بانکداری الکترونیکی سبب کاهش فاصله جغرافیایی و زمانی بین بانک و مشتری و هزینه های ارایه خدمات بانکی و نقل وانتقال پول و افزایش رقابت بین بانکها و بالا بردن کیفیت خدمات و درنهایت موجب تغییر ساختار هزینه ای بانکها و بهینه شدن صنعت بانکداری کشور می شود.
 
وی گفت: می توان از شعب مکانیزه عضو شبکه شتاب، دستگاه های ای تی ام، pos ،Pinpad، کارتهای هوشمند، بانکداری موبایل، بانکداری اینترنتی، تلفن بانک وفاکس بانک، حساب های آنلاین، خطوط پرسرعت مخابراتی و پایانه Vast به عنوان ارکان بانکداری الکترونیکی کشور نام برد.
 
این کارشناس امور بانکی گفت: ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیکی مستلزم برخورداری از برخی زیرساخت های مناسب اقتصادی و اجتماعی است که مهمترین این زیرساخت ها شبکه های ارتباطی و مخابراتی مناسب و امنیت تبادل اطلاعات است.
 
وی خاطرنشان کرد که ضعف خطوط مخابراتی پرسرعت امن در سطح کشور و گسترش نیافتن بسترهای مخابراتی موبایل از جمله مشکلاتی است که بانکداری نوین در قالب دولت الکترونیک را دراستان بوشهر با چالش جدی روبرو کرده است.
 
یکی از دانشجویان بوشهر گفت: درحالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش خبر از افزایش 30 برابری پهنای باند درپایان دولت یازدهم داده است اما سهم بوشهری ها تاکنون چیزی از اقدامات انجام شده دراین زمینه نبوده است.
 
'پوریا اکبری' افزود: ضعف زیرساخت های مخابراتی و اینترنت در استان بوشهر به گونه ای است که نارضایتی از شرکت های خدماتی این بخش را در پی داشته است و افراد به تصور این که سرعت کند یا قطع اینترنت مختص شرکتی است که از آن خدمات خریده اند پیوسته در صدد تغییر این شرکت ها هستند درحالی که با تغییر نیز کیفیت ارائه خدمات تغییر نمی کند.
 
وی گفت: برای انجام طرح های تحقیقاتی و پژوهشی ناچار به دانلود برخی برنامه ها هستم اما قطع و وصل و سرعت لاک پشتی اینترنت در استان بوشهر کاربران این شهر را کلافه کرده است.
 
اکبری افزود: براساس آمار رسمی استان بوشهر یکی از مهمترین شهرهای پرکاربر به نسبت جمعیت در کشور محسوب می شود اما به نظر می رسد، پهنای باند این استان متناسب با نیاز کاربران نیست.
 
یکی از فعالان رسانه ای گفت: درحالی که سرعت در کنار صحت و دقت یکی از اصول کار حرفه ای خبری محسوب می شود قطع پیوسته اینترنت مانع از انجام رسالت حرفه ای خبرنگاران بوشهری شده است.
 
وی افزود: هرچند با مشکل یادشده خبرنگاران به جای ایمیل یا استفاده از شبکه داخلی تحریریه رسانه خود ناچار به خواندن خبر از طریق تلفنی می شوند اما ارسال گزارش تصویری، عکس خبری یا سوژه گزارشی به چنین شیوه ای امکان پذیر نیست.
 
این فعالان رسانه ای گفت: پیگیری خبرنگاران برای علت مشکلات قطعی اینترنت نیز به دلیل این که متولی این بخش به طور مشخص معلوم نیست و مسوولان مخابرات نیز به بیان این موضوع که قطعی سراسری یا فیبر نوری خارج از استان قطع شده بسنده کرده و مردم را به تلاش مسوولان شرکت زیرساخت حواله می دهند.
 
وی افزود: مسوولان مربوط باید افزون برافزایش پهنای باند مسیر اتصال بوشهر به شبکه فیبرنوری را از چند استان همجوار برقرار کنند که درصورت قطعی از یک استان به طورکلی بوشهر با قطع کامل اینترنت روبرو نشود. 
 
استاندار بوشهر گفت: شهریور امسال درنشست مشترک با وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات با20 مصوبه برای توسعه زیر ساخت های مخابراتی و ارتباطی در استان بوشهر موافقت شد که یکی از آنها برطرف کردن مشکلات قطعی و افزایش سرعت اینترنت است.
 
'مصطفی سالاری 'افزود: یکی از مشکلات اساسی موضوع زیرساخت ها و مسیر فیبر نوری است که 2.5 برابر پنهای باند پارسال از مخابرات کشور خریداری شد اما درگاه فیبرنوری از سمت فارس به بوشهر هنوز تکمیل نشده است.
 
وی گفت: براساس وعده وزیر ارتباطات در مدت سه هفته باید فیبرنوری که از مسیر اصفهان تا شیراز آن تکمیل شده به سمت بوشهر نیز تکمیل شود.
 
سالاری افزود: یک درگاه فیبرنوری باید از استان خوزستان به سمت بوشهر بیاید و درگاه هرمزگان نیز باید تقویت شود که تحقق این مهم پایداری خطوط دیتا را در پی خواهد داشت.
 
استاندار بوشهر گفت: سرانه استفاده از اینترنت در این استان به تناسبت جمعیت بالاست برهمین اساس مسوولان باید زمینه دسترسی کاربران این وسیله ارتباطی را فراهم کنند.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات استان بوشهر با تایید قطعی مکرر اینترنت در این استان گفت: اختلال در اینترنت این استان به علت مشکلات شبکه زیرساخت است.
 
'حمید رضا بحرانی ' افزود: مشکلات شبکه زیرساخت مخابرات در خارج از محدوده استان بوشهر است که برای حل این مشکل از طریق شرکت زیرساخت درحال پیگیری هستیم.
 
وی گفت: استان بوشهر با یک میلیون و 50 هزار نفر جمعیت 393 هزارو 713 مشترک و 541هزارو 339 کاربر اینترنت وجود دارد.
 
بحرانی خاطرنشان کرد: براساس آمارهای موجود ضریب نفوذ اینترنت در استان بوشهر 92/42 است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.