اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 1, 2014
11:05 چهارشنبه، 9ام مهرماه 1393
کد خبر: 64668

شبکه ملی اطلاعات 80 درصد تبادل اطلاعات را به داخل می‌آورد

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: شبکه ملی اطلاعات به اشتباه، اینترنت تعریف شده و شبکه‌ای جدا از آن است.
 
خسرو سلجوقی افزود: شبکه ملی اطلاعات زیرساختی است که اطلاعات و محتوای الکترونیکی داخلی را روی آن قرار می‌دهیم که به آسانی به آن دسترسی داشته باشیم و هزینه‌ها کاهش یابد.
 
وی گفت: امروز 10 درصد بستر اینترنت استفاده شده، داخلی و 90 درصد آن خارجی است.این کارشناس گفت: با اجرای کامل شبکه ملی اطلاعات باید 80 درصد گردش اطلاعات در داخل کشور مدیریت شود و برای 20 درصد آن با دنیا تعامل داشته باشیم.
 
سیاست‌های دولت در زمینه فناوری اطلاعات
 
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران به سیاست‌های دولت در زمینه فناوری اطلاعات گفت: توجه به تحقیق و توسعه در بخش خصوصی با رویکرد توسعه پایدار و کاهش هزینه‌ها، مناطق محروم و روستاها، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، نهضت تولید نرم افزار و محتوا از جمله این سیاست‌هاست.
 
سلجوقی توجه ویژه به دولت الکترونیکی، به کارگیری مراکز رشد و مناطق ویژه علم و فناوری و اشتغالزایی را از دیگر سیاست‌های دولت برشمرد و گفت: امسال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قول داده است که 30 هزار فرصت شغلی در این زمینه ایجاد کند.
 
وی با بیان اینکه تصویر کلان دولت الکترونیکی در 14 خوشه درکنار هم دیده شده، گفت: لازم است با توجه به نظرات رهبر معظم انقلاب و ایجاد شورای عالی فضای مجازی برای سیاست گذاری ما دست به دست هم دهیم و کمبودها را رفع کنیم.
 
سه عامل پیشران توسعه پایدار
 
وی به سه بخشی که دولت یازدهم به عنوان پیشران توسعه پایدار دولت در نظر گرفته است اشاره و آنها را سلامت، فناوری اطلاعات و حمل و نقل الکترونیکی عنوان کرد.
 
این کارشناس با بیان اینکه در بخش سلامت ، حرکت های خوبی را دیدیم گفت: دولت با ابلاغ آیین نامه اصلاح نظام اداری و دولت الکترونیکی مصمم است سرعت لازم را به این بخش بدهد.
 
سلجوقی، قطب اقتصاد کشور را در سه بخش خدمات، صنعت و کشاورزی دسته بندی کرد و گفت: بخش خدمات با 52.3 درصد ارزش افزوده و 48 درصد اشتغال با ارزش ترین بخش است.
 
وی ارزش افزوده و اشتغال در بخش صنعت را به ترتیب 39.4 و 34.5 درصد و در بخش کشاورزی به ترتیب 11.5 و 17.5 درصد اعلام کرد.وی با بیان اینکه در سال 2045 میلادی 93 درصد اشتغال در بخش خدمات ، چهار درصد در بخش صنعت و سه درصد در بخش کشاورزی خواهد بود تاکید کرد: ما باید آماده توسعه بخش خدمات به ویژه در زمینه فناوری‌های نوین باشیم.
 
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران لازمه این آمادگی را اصلاح نظام خدمات، کسب و کار نو، افزایش بهره وری و درآمد و افزایش فرصت شغلی جدید دانست.
 
جهش برای جبران رتبه‌های ضعیف
 
سلجوقی رتبه فعلی ایران در فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه خاورمیانه در شاخص‌های مختلف مانند آمادگی شبکه، توسعه فاوا و دولت الکترونیکی را بین 13 تا 15 عنوان کرد و گفت: برای جبران این موضوع باید کار جهشی کنیم.
 
وی با بیان اینکه امروزه استفاده از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند جهشی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد کرده است ، گفت: در بسیاری از روستاها هنوز اینترنت وجود ندارد اما همه تلفن همراه دارند.
 
وی گفت: بر اساس برنامه‌های تدوین شده در اجلاس جامعه اطلاعاتی باید تا سال 2015 همه روستاهای دنیا به شبکه اینترنت متصل شود.
 
وی از جمله فواید این برنامه را ایجاد فضای کاری و اشتغال بزرگ عنوان کرد و گفت: 10 درصد افزای ضریب نفوذ پهن باند اینترنت معادل 1.23 درصد و 10 درصد افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه معادل 0.8 درصد در تولید ناخالص ملی GDP تاثیر دارد.
 
این کارشناس سرمایه گذاری در پهنای باند برای رشد سایر بخش ها را ضروری دانست.
 
وی همچنین نگاه محدود کننده به مقوله فناوری اطلاعات را به ضرر کشور خواند و افزود: ما باید با نرم افزارها و میزان قدرت اثرگذاری ، رویکرد دفاعی را به مشارکت و تعامل با سطح دنیا تبدیل کنیم.
 
212 هزار و 308 دانش آموخته فاوا
 
سلجوقی، ظرفیت انسانی را یکی از ظرفیت‌های ارزشمند ایران در فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و گفت: ما 212 هزار و 308 دانش آموخته در رشته‌های فاوا داریم که لازم است شغل مناسب برای آنها ایجاد شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.