اینترنت و شبکه

رگولاتوری

October 5, 2014
22:50 یکشنبه، 13ام مهرماه 1393
کد خبر: 64688

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی: دنبال رگولاتوری جدید هستیم

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی گفت: قطعا با رشد فناوری، شرکت‌ها و بازیگران کوچک‌تر باید در هم ادغام شوند تا از بازار خارج نشوند و در ضمن، ورشکستگی یکی از اِلمان‌های بازار است.
 
 
سعید مهدیون در نشست سراسری مدیران شرکت‌های اینترنتی اعم از ISP و ISDPها به اهمیت جایگاه شورای عالی فضای مجازی و ساختار این نهاد تصمیم‌گیر در فضای مجازی پرداخت و اظهار کرد: این نهاد تنها تصمیم‌گیرنده و سیاست‌گذار در فضای مجازی است و ما هم که در معاونت آن مشغول هستیم در سطوح مختلفی فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ و کمیته‌های تخصصی را تشکیل داده‌ایم.
وی ادامه داد: جهت رسیدگی به موضوعات مطرح در مرکز ملی فضای مجازی، کمیسیون‌های عالی اعم از امنیت، ارتقای محتوا و تنظیم مقررات شکل گرفته‌اند که فعالیت کمیسیون تنظیم مقررات، کلان و سیاست‌های تعرفه‌ای و مواجهه‌ای است.
او درباره برخی اقدامات انجام شده توسط این کمیسیون گفت: سیاست‌های توسعه پهنای باند که یکی از مشخصه‌های شبکه ملی اطلاعات است، در این کمیسیون مطرح شده است.
معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی افزود: در ارتباط با این بخش، کسب‌وکارهایی که از پهنای باند کم استفاده می‌کنند در آینده با مشکلاتی روبرو خواهند شد که برای جبران آن باید ساختار کسب‌وکار خود را تغییر دهند. در انقلاب صنعتی کشورهایی که به سمت فناوری‌های نوین نرفتند، فعالیت‌هایشان تعطیل شد و از این جهت نگرانیم که اگر نجنبیم این اتفاق سر ما هم بیاید.
مهدیون درباره دیگر موضوعات در دست بررسی در این معاونت گفت: سیاست‌های مربوط به پول مجازی (بیت کوین) و طراحی الگویی مبتنی بر ترکیبی از خدمات و کاربردها در جهت رگولاتوری جدید بخشی دیگر از فعالیت‌های ماست.
وی در ارتباط با ساختار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و میزان اعتبار قانونی آن نیز در پاسخ به سوال یکی از فعالان اینترنتی کشور گفت: ماده پنجم شرح وظایف وزارت ارتباطات به این کمیسیون اشاره و وظایف آن را تعیین کرده است.
او خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه طراحی مدل جدید رگولاتوری در دستور کار ماست، از تمام فعالان بخش خصوصی تقاضا می‌کنیم در کمیسیون‌های مربوط به این موضوع شرکت و نظرات خود را پیرامون الگوی رگولاتوری ارائه کنند.
مهدیون افزود: بررسی این موضوع هنوز شروع نشده و اولین کمیته تخصصی آن نیز شروع بکار نکرده است؛ با طراحی الگوی جدید ممکن است رگولاتوری حال حاضر با تغییرات زیاد یا کمی مواجه شود که باید تا مصوب شدن آن صبر کرد ولی این را بدانید که اصلاحاتی در وضع موجود ایجاد می‌کند.
معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی از جمله مهمانان دعوت شده‌ای بود که صراحتا در برابر دغدغه‌های فعالان اینترنتی بخش خصوصی ایستاد و در پاسخ به اینکه چه راهکاری برای جلوگیری از خروج و حذف شرکت‌های کوچک‌تر از صحنه رقابت دارید؟، گفت: قطعا با رشد فناوری‌ و ورود تکنولوژی‌های جدید، بازیگران کوچک‌تر در هم ادغام یا از بازار خارج می‌شوند. ورشکست شدن یکی از اِلمان‌های بازار است.
او خاطر نشان کرد: پروانه قدیمی شرکت‌های اینترنتی به هیچ وجه ظرفیت فعالیت‌های جدید را ندارد. توسعه پهن باند نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین دارد شرکت‌های کوچک از پس آن بر نمی‌آیند لذا باید کنسرسیومی را تشکیل دهند تا بتوانند با سرمایه‌گذاری مشترک امور توسعه‌ای خود را دنبال کنند.
مهدیون گفت: در آینده بازاری برای کسانیکه از فناوری‌های قدیمی بهره می‌برند وجود نخواهد داشت.
*قیمت مراکز داده داخلی را ارزان می‌کنیم*
سعید مهدیون در حاشیه این مراسم درباره جلسه آتی شورای عالی فضای مجازی گفت: آخرین جلسه حدود 3 ماه پیش برگزار شد که اقدامات دارای اولویت در آن به تصویب رسید. زمان برگزار جلسه آتی را باید از دبیر این شورا پرسید اما جاییکه می‌دانم قرار است به زودی تشکیل جلسه دهد.
وی درباره اینکه چه موضوعاتی را از کمیسیون عالی تنظیم مقررات برای بررسی در این جلسه فرستاده‌اید، گفت: از کمیسیون عالی تنظیم مقررات سیاست‌های توسعه مراکز داده داخلی را که دارای چند بند است، ارسال کرده‌ایم.
او درباره راهکار این کمیسیون برای حمایت از مراکز داده داخلی عنوان کرد: طبق بررسی‌هایی که داشتیم، یکی از مشکلات مراکز داده داخلی در کشور گران بودن خدمات آنهاست و سیاست‌های تشویقی مثل کاهش تعرفه برق، تعرفه‌های گمرکی و حمایت‌های مالی را برای حمایت از آنها پیش‌بینی کرده‌ایم.
مهدیون ابراز کرد: البته با پهنای باند داخلی، صرفه‌جویی‌هایی به وجود می‌آید که نهایتا رقم صرفه‌جویی شده می‌تواند به خود صاحبان مراکز داده بازگردد.
معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی در ارتباط با اینکه تعرفه‌هایی دو سال گذشته از سوی رگولاتوری به عنوان سیاست‌های تشویقی برای مراکز داده اتخاذ شد ولی عملا هیچ نتیجه‌ای به دنبال نداشت، اذعان کرد: درست است یکسری موضوعات از قبیل تعرفه‌های مربوط به برق اعلام شد اما تفاوت در این است که اگر رگولاتوری نتواند کاری را انجام دهد اما شورا می‌تواند بر انجام یک کار تکلیف کند.
مهدیون در ارتباط با اینکه آیا شورای عالی فضای مجازی با مجوز آی‌پی‌مدیا که قرار است به سروش رسانه تعلق گیرد موافق است یا مخالف؟، گفت: یکی از اقدامات اساسی جلسه هفدهم شورای عالی فضای مجازی، برنامه ملی برای توسعه آی‌پی‌‌مدیا بود. این موضوع هم در کمیسیون عالی تنظیم مقررات و هم در کمیسیون عالی محتوا بررسی شد و سازمان صدا‌وسیما مکلف به ارائه برنامه‌ای ملی شد.
وی افزود: قرار است این برنامه طی چند روز آینده ارائه شود؛ بعد از بررسی این برنامه ملی می‌توانیم درباره چنین اقدامی نظر دهیم.
او همچنین در ارتباط با اینکه حداقل سرعت در نظر گرفته شده برای شبکه ملی اطلاعات چه اندازه است؟، گفت: مجری راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات مشخص شده است و تاکنون تعریفی در این زمینه نداشته است. قطعا این شبکه باید بتواند تمام نیاز کاربران را جواب دهد حال بخواهد 100 مگ باشد یا یک گیگ.
مهدیون در پایان گفت: وزارت ارتباطات با بودجه‌ای که در سال 93 به آن اختصاص داده شد قطعا می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زمینه زیرساخت داشته باشد و عقیده من این است که با سرمایه‌گذاری مناسب می‌تواند طی دو سه سال آینده عمده نیازها را برطرف سازد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.