اپراتورها

تلفن همراه

October 5, 2014
23:04 یکشنبه، 13ام مهرماه 1393
کد خبر: 64691

ایرانسل از نگاه نمایندگان مجلس : افزایش کیفیت سرویسهای موبایل و گسترش فضای رقابتی

«ایرانسل» وقتی آمد انحصار بازار ارتباطات کشور را شکست. با ورود این اپراتور به کشور، بسیاری از مردم صاحب سیم کارت و موبایل شدند، بدون اینکه مجبور باشند هزینه هنگفتی صرف کنند و بعد از آن هم مدتها در صف قرعه کشی و تحویل یک ساله سیم کارت منتظر بمانند. این اتفاق خوبی در زمینه گسترش ارتباطات بود اما مهمتر از همه این بود که قیمت سیمکارت به حداقل رسید و کسی دیگر در ایران بدون موبایل نماند. چرا که حالا ضریب نفوذ سیم کارت در بازار ایران بیش از صد در صد شده.  ایرانسل در  29 مهرماه سال 85 به صورت رسمی در شهرهای تهران، مشهد و تبریز برای اولین بار شبکه خود را راه اندازی کرد، اما در زمان بسیار کوتاهی ایرانسل با بهرهگیری از دانش متخصصان با تجربه داخلی و خارجی، توانست شبکه خود را با سرعت چشمگیری در سراسر کشور توسعه داده و  از طرف دیگر خدماتی با کیفیت و همپای استانداردهای جهانی به مردم ارائه کند. در ادامه نظرات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص پروژه ملی ایرانسل را می خوانیم:
 
  دایره رقابت گسترده شد
رمضانعلی سبحانیفر، رئیس کمیته مخابرات مجلس با اشاره به نقش اپراتور دوم در از بین بردن انحصار میگوید: اگر دایره رقابت را گستردهتر بگیریم هم به نفع مردم کاری انجام دادهایم و هم به نفع حاکمیت.
او میافزاید: حرکت به سمت شکستن انحصار در ارائه خدمات مبتنی بر سیم کارت سبب شد تا هم به لحاظ کیفی و هم از نظر کمی بتوانیم دستاوردهایی برای کشورمان داشته باشیم. از نظر کمی گستره جغرافیایی دسترسی همه مردم ایران به موبایل فراهم شد و این خدمات با قیمت کمتری در اختیار عموم قرار گرفت چرا که سطح رقابت بالا رفت و انحصار  شکسته شد. از نظر کیفی نیز خدمات گستردهتر و متنوعتر شد و بازدهی این خدمات بالا رفت.
سبحانیفر میافزاید: اپراتور دوم که آمد دایره انتخاب را بالا برد و انحصار را شکست تا مردم با تنوع بهتری خدمات مبتنی بر سیم کارت را استفاده کنند.
این نماینده مجلس میگوید: تجربه ورود اپراتورهای جدید به کشور نشان میدهد مزیتهای بیشتری در سایه افزایش رقابتپذیری به وجود آمده که برای مردم مفید واقع شد. نمونه آن بحث رومینگ ملی بود که هر کدام از این اپراتورها توانستند امتیازات خاصی را ارائه دهند.
او با اشاره به ورود نرمافزارهای جدید و رایگان شدن مکالمات میافزاید: اپراتورها باید از درآمدزایی مکالمه خارج شوند و سرویسهایی را فراهم کنند که ارزش افزوده بالایی برایشان ایجاد کرده و کسب درآمد جدیدی داشته باشد.
سبحانیفر میافزاید: جامعه تشنه نرمافزارها و خدمات جدید است و اگر اپراتورها به سمت توسعه نرمافزارهای خود بروند، شاید بتوانند مشترکان خارج از ایران را نیز به جمع مشترکان خود اضافه کنند چرا که دیگر نمیتوانند به تومانهایی که از مکالمه به دست میآورند دلخوش باشند.
 
  توصیه ندیمی به دولت
ایرج ندیمی در این باره میگوید: آنچه که امروز در جامعه مطرح است چگونگی استفاده از نرمافزارها و شبکههای اجتماعی جدید است. حال اگر قرار باشد برخی اپراتورها به دلیل استفاده نامناسب عدهای سایر مشترکان خود را از این امکانات محروم کنند، جفا در حق آنان است.
او میافزاید: دولت نباید به خاطر رفتارهای برخی از مشترکان ممنوعیت استفاده از امکانات جدید اپراتورها را همگانی کند. ندیمی با اشاره به تعدد اپراتورها میگوید: در منطق اجتماعی تعدد اپراتورها میتواند مفید باشد اما برای اینکه خدمات در سطح بالایی ارائه شود، نیازمند مدیریت واحدی در این رابطه هستیم. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به حضور اپراتور دوم در کشور میافزاید: امروز نزدیک به صد میلیون شماره منحصر به فرد در دست مردم است و هر کس که بخواهد در هر کجای ایران میتواند از موبایل بهرهمند شود زیرا شرایط به گونهای است که دسترسی به سیم کارت راحتتر شده و با توجه به تنوعی که در این خصوص وجود دارد، مردم میتوانند در گستره جغرافیایی وسیعی از انواع امکاناتی که اپراتورهای تلفن همراه ارائه میدهند استفاده کنند.
ندیمی با اشاره به ورود سیم کارتهای 3G و 4G میگوید: دولت در ارائه مجوز به این اپراتورها در چارچوب قانون حرکت کرده و کاری که صورت گرفته در راستای قانونمداری دولت بوده است.
 
   تنگنظر نیستیم
روحاله عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص نقش انحصار شکننانه ایرانسل در بازار میگوید: ما برای توسعه خدمات مبتنی بر تلفن همراه هیچگونه مخالفت و تنگنظری نداریم و هر چه خدمات آنها در گستره بیشتری حاصل شود، از آن حمایت میکنیم. این نماینده مجلس تصریح میکند: در حوزه ارتباطات تحولات و دگرگونیهای زیادی به وجود آمده به طوری که در حوزههای مختلف تغییرات اساسی به چشم میخورد.
او میافزاید: اگر اپراتورهای ارایه دهنده سیم کارت تغییری در درآمدزایی خود به وجود نیاورند و فقط بخواهند از طریق مکالمات کسب درآمد کنند، در چرخه فناوری متضرر خواهند شد. چرا که امروز در حوزه ارتباطات جهتگیریهای مختلفی وجود دارد.
عباسپور میگوید: در تولید نرمافزار کشور به تواناییهای زیادی دست یافته است که امیدواریم با تجاریسازی علم بتوانیم بازاری برای فروش این نرمافزارها در فضای بینالملل فراهم کنیم.
این نماینده مجلس میافزاید: اخیرا به همراه یک هیات پارلمانی سفری به چین داشتهایم و از کمپانیهای هواوی و اچتیسی بازدید کردیم و خواستیم که در بحث تحقیق و توسعه با شرکتهای ایرانی همکاری کنند.
   ورود ایرانسل باعث عرضه خدمات جدید به بازار شد
محمد سلیمانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره میگوید: بی شک حضور ایرانسل در شرایطی که سالها همراه اول تنها اپراتور فعال در کشور بود و خدماتی محدود با قیمت گران به مشتریان ارائه میکرد، نتایج مثبتی در بر داشته است.
 به گفته وی، یکی از بارزترین نتایج حضور این اپراتور در کشور، ایجاد یک فضای رقابتی در حوزه تلفن همراه چه از لحاظ کیفیت و تنوع خدمات، چه از نظر قیمت و چه از لحاظ سرمایهگذاری خارجی بوده است. به همین دلیل از نظر من حضور این اپراتور در فضای ارتباطی کشور، از همان ابتدا به جریانهای مثبت ختم شده است.
 سلیمانی همچنین افزود: ایجاد رقابت بین اپراتورها و در نتیجه کاهش قیمت سیمکارت به مشتریان نیز برای بهرهمند شدن از خدمات جدید کمک زیادی کرده است. چرا که از سویی این ایجاد رقابت و کاهش قیمت منجر به رشد ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور شده است و از سوی دیگر به کاربران امکان استفاده از خدمات جدید را داده و میدهد.
 
   ایرانسل قیمت همراه اول را کاهش داد
 مجید منصوری بیدکانی، نماینده مردم لنجان اصفهان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با بیان این مطلب که کاهش قیمت سیمکارتهای همراه اول، مهمترین تاثیری است که ورود ایرانسل در فضای ارتباطی کشور داشته است، میگوید: ورود این اپراتور از سوی دیگر منجر به دسترسی آسان همه گروههای اجتماعی در ردههای گوناگون سنی و در آمدی به سیمکارت شد.
وی که معتقد است دسترسی آسان به سیمکارت، یکی از خواستههای به حق مردم است، می گوید: در بسیاری از کشورها، از جمله مالزی که ادعای زیادی در زمینه گستردگی شبکه تلفن همراه دارد، دسترسی به سیمکارت به آسانی و ارزانی ایران نیست. همچنین شارژ سیمکارت نیز مانند ایران در هر کجا ممکن نیست. این در حالی است که در ایران از طریق اینترنتی، امکان شارژ ساده سیمکارتها وجود دارد و در هر سوپرمارکت یا حتی روزنامهفروشی میتوان براحتی کارت شارژ مورد نیاز را خریداری کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.