رگولاتوری

October 11, 2014
11:41 شنبه، 19ام مهرماه 1393
کد خبر: 64814

درخواست رگولاتور از موسسه استاندارد: باکاهش فاصله زمانی برای تاییدنمونه ها، ازتولیدداخل حمایت کنیم

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت :امیدواریم حمایت از تولیدداخلی، با کاهش فاصله زمانی برای تاییدنمونه هادرحوزه ICTمیسرشود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر عمیدیان صبح امروز در همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات و استاندارد گفت: موضوع استاندارد از پایه های اصلی فعالیت در حوزه ICT است و امروز در داخل کشور، منطقه، بین الملل  ، استاندارد برای تعامل بهره بردراران با تولید کنندگان و تامین کنندگان صنایع و خدمات حرف اول را می زند.
 
وی با بیان اینکه استاندارد زبان مشترک بین بهر ه برداران و تولید کنندگان است؛ افزود: استفاده از استاندارد باعث ایجاد یکپارچگی و هماهنگی در صنعت و خدمت می شود؛ اما در حوزه ICT  پیچیدگی های بیشتری دارد زیرا سرعت توسعه این فناوری ها بسیار بالاست .
 
معاون وزیر ارتباطات اظهار کرد: در حوزه فناوری ICT لازم است بهره گیری از استاندارد در عرصه شکل گیری، تدوین، تصویب و اعمال از سرعت مطلوبی برخوردار باشد.
 
عمیدیان با اشاره به بند 5 ماده 3 اعمال استاندارد ها ،ضوابط و نظام های کنترل کیفی و تائید نمونه تجهیزات در ارائه خدمات و توسعه و بهره برداری از شبکه های مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات در کشور افزود: عین این عبارت به ماده 2 اساسنامه سازمان تنظیم مقررات انتقال یافته است.
 
وی به تفاهم نامه سازمان تنظیم مقررات و سازمان استاندارد اشاره کرد و گفت: قبل از تدوین استانداردهای ملی در حوزه ICT مطالعات توسط مرکز تحقیقات و مشاورین دانشگاهی انجام می شود و به سازمان تنظیم ارائه و پس از تصویب سازمان استاندارد اعمال می شود.
 
وی با اشاره به فاصله زمانی برای تولید کننده داخل، از زمان تولید تا تصویب در کمیته ماده 1در وزارت صنعت و معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم از تولید داخل حمایت کنیم لازم است در کوتاه ترین زمان ممکن این تصویب در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود تا قابل اعمال در گمرک باشد و تولید کننده داخل متضرر نشود.
 
عمیدیان اظهارکرد:در سال 92، از تعداد 263 استاندارد در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، 101 استاندارد و در شش ماهه نخست امسال از 435 استاندارد 77 مورد با مشارکت مستقیم سازمان تنظیم مقررات و معادل همین تعداد به صورت غیر مستقیم توسط سازمان تنظیم مقررات تدوین و به سازمان ملی استاندارد ارائه شده است.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات با بیان اینکه در چند دهه گذشته رشد واردات، توسعه چشمگیری داشته است گفت: کنترل بازار گستره و حمایت از حقوق بهره برداران و تولید کنندگان ضروری است.
 
عمیدیان ادامه داد: در این راستا ارتقاء کیفی لازم با اعمال استانداردها به صورت فرایند تایید نمونه جزء وظایف سازمان تنظیم مقررات است.
 
وی با اشاره به اینکه تایید نمونه در خود سازمان انجام نمی شود ادامه داد: در حال حاضر 16 آزمایشگاه در بخشهای دانشگاهی(شریف، شاهد، امیر کبیر، فردوسی مشهد، تهران) ، صنعتی (شرکت صنایع الکترونیک شیراز)، مجموعه وزارت(شرکت ارتباطات زیرساخت، مرکز تحقیقات مخابرات ایران) و بخش خصوصی (مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک…) در قالب آزمایشگاه همکار، از سازمان تنظیم، اعتبار نامه دریافت کرده اند.
 
وی تصریح کرد: این آزمایشگاه ها در سال 92، هزار و 233 دستگاه و در شش ماه اول سال 93، حدود 510 دستگاه از تجهیزات حوزه ICT شامل شبکه، آنتن، تلفن همراه، تجهیزات ماهواره ای، SRD،DVBT،IP Phone، … را مورد آزمایش قرار داده و ارزیابی کرده اند.
 
معاون وزیر ارتباطات گفت: به منظور کاهش زمان تایید نمونه تلاش ما این است که با تدوین آیین نامه های لازم، استقرار سامانه های آنلاین مانند لیبلینگ، شفاف سازی،رفع ابهامات انجام شود..
 
وی به  چالش های استاندارد در حوزه ict اشاره کرد و افزود: با توجه به گسترش روز افزون کاربرد تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات در جهان و کشور و نیز تنوع زیاد این محصولات لازم است روال های آزمون و ارزیابی و معیارهای تایید نمونه (Type Approval) و پذیرش این نوع تجهیزات به روشنی تببین و مشخص شود تا سازندگان و وارد کنندگان تجهیزات بتوانند به صورت شفاف از روش های تست استاندارد، مورد استفاده در آزمایشگاه های مرجع اطلاع یابند و دستگاه های خود را با آن روش ها بیازمایند.
 
عمیدیان تصریح کرد: برای رفع این چالش پروژه ای با هدف شناسایی و تدوین استانداردهای تست تجهیرات ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین معیارهای پذیرش و تایید نمونه این وسایل، متناسب با شرایط و نیازهای کشور، تعریف شده است.
 
معاون وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: موضوع دیگر ورود تجهیزات از مسیرهای غیر قانونی یا حتی قانونی و بدون ارجاع به منظور ارزیابی و دریافت تایید نمونه به کشور است که این موضوع مورد تایید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز است که باید برای این امر نیز هماهنگی لازم با مراجع مرتبط صورت گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.