رگولاتوری

October 11, 2014
15:28 شنبه، 19ام مهرماه 1393
کد خبر: 64825

وزیر ارتباطات: ایجاد گمرک تخصصی ترخیص کالاهای ICT را دنبال می‌کنیم

وزیر ارتباطات در همایش استاندارد و ICT ، ایجاد گمرک تخصصی برای ترخیص کالا های ICT و استقرار نظام کنترل ICT در مبادی ورودی را خواستار شد.
 
 
دکتر واعظی وزیر ارتباطات در همایش استاندارد و ICT با تبریک روز جهانی استاندارد، از همکاری بسیار خوب بین این دو دستگاه خبر داد و خواستار تعامل نزدیک تمام دستگاه های کشور شد.
 
وزیر ارتباطات با انتقاد از افزایش ورود تجهیزات الکترونیکی بی کیفیت از نقاط مختلف به کشور، پیشنهاد ایجاد گمرک تخصصی برای ورود کالاهای الکترونیکی را به عنوان راهکار اعلام کرد وگفت: ورود تجهیزات الکترونیک در سال های گذشته افزایش یافته و از آن جا که این مباحث مربوط به یک دستگاه نیست و همکاری همه دستگاه های ذیربط را می طلبد، نیازمند همکاری نزدیک وزارت ارتباطات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد و گمرک است.
 
وی افزود: کشوری که خوب از استانداردها استفاده می کند از مردم خود خوب محافظت می کند.
وی گفت: با وجود این که جهانی شدن در اقتصاد، فرهنگ، حقوق و سیاست به دلایل مختلف مخالفینی دارد که آنها را به چالش می کشد اما جهانی شدن در عرصه استاندارد را نمی توان به چالش کشید و در این عرصه اجماع وجود دارد.
 
وی چهار مقوله استاندارد، کیفیت، رقابت و توسعه را لازم و ملزوم یکدیگر برشمرد و گفت: ارتقای کیفیت و رعایت استاندارد لازم و ملزوم یکدیگر هستند و کشوری توسعه می یابد که بتواند با رعایت استاندارد و افزایش کیفیت در بازار رقابت حضور یابد.
وزیر ارتباطات با تاکید بر این که باید در داخل همپای تحولات جهان پیش رفت، تصریح کرد: از 28 کمیته سازمان ملی استاندارد 2 کمیته برای بخش ICT در نظر گرفته شده و 10درصد گواهینامه های صادره هم مربوط به این حوزه است، که نشان از اهمیت آن دارد.
 
وی در بخش دیگر سخنان خود، سازمان تنظیم مقررات نقطه کانونی بحث استاندارد در وزارت ارتباطات دانست و اظهار داشت: شرکت زیرساخت با جایزه ملی کیفیت مباحث استاندارد را پیگیری می کند و سازمان فناوری اطلاعات هم پیرو تفاهمنامه با سازمان ملی استاندارد، 78 استاندارد مربوط را تنظیم و برای تصویب ارسال کرده است.
 
واعظی با ابراز امیدواری نسبت به احیای مجدد دفتر تدوین استاندارد و کنترل کیفیت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: این مرکز که از سال 74 تاسیس شد با ترجمه 423 استاندارد معتبر بین المللی و تصویب در کمیسیون ملی استاندارد، و ایجاد 7 آزمایشگاه تخصصی تایید نمونه، کارنامه خوبی به جا گذاشت که با توجه به نیاز امروز لازم است دوباره فعال شود.
 
وی با ارایه چندین پیشنهاد، ادامه داد: فعال شدن دفتر تدوین استانداردها و کنترل کیفیت در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات،  تدوین دانشنامه تخصصی در حوزه ICT، تدوین و به روز رسانی استانداردهای ملی همزمان با تحولات جهانی، ایجاد رابطه معقول بین استاندارد و نظام تایید نمونه، ضرورت ایجاد و ارتقای آزمایشگاه های مرجع تایید نمونه، ایجاد گمرک تخصصی برای ترخیص کالا های ICT و استقرار نظام کنترل ICT در مبادی ورودی برای آینده بسیار تاثیر گذار است.
 
در حاشیه این همایش رییس سازمان ملی استاندارد، در جمع خبرنگاران آزمایشگاه های داخل کشور را مشابه آزمایشگاه های خارج دانست و گفت: تمام کالاهایی که در حوزه ICT مشمول استاندارد اجباری هستند با همکاری وزارت ارتباطات برای ورود به کشور تایید می شود و از امروز قرار شد در زمینه واردات همکاری صورت گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.