اپراتورها

تلفن همراه

October 14, 2014
20:20 سه شنبه، 22ام مهرماه 1393
کد خبر: 64899

وزارت بهداشت: تشعشعات مخابراتی نگران کننده نیستند

رئیس اداره پرتوها در وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر وجود یک دستگاه سنجش میزان انرژی پرتوهای مخابراتی در کشور ضروری است تا مردم از میزان انرژی این پرتوها مطلع شوند و نگرانی ها در زمینه اشعه های مخابراتی برطرف شود.
 
علی گورانی در گفتگو با مهر گفت: انرژی های ساطع شده از فرستنده ها و گیرنده های مخابراتی برای عموم نگرانی ایجاد کرده است و باید اطلاع رسانی طوری باشد تا مردم را از نگرانی بیرون آورد.
 
وی با بیان اینکه گیرنده ها و فرستنده های مخابراتی می توانند انرژی را در فضا پراکنده کنند و به سمت گوش و مغز انسان تمرکز بدهند، افزود: این انرژی ها زیاد نیستند که برای عموم مردم نگران کننده باشد.
 
گورانی با تاکید بر اینکه انرژی کم تشعشعات حاصل از فرستنده ها و گیرنده ها به معنی آن نیست که نباید نظارت بر این تشعشعات داشت عنوان کرد: به دلیل آنکه این انرژی ها قابل حس و لمس نیستند و افراد به راحتی نمی توانند این انرژی ها را تشخیص دهند، اهمیت پیدا می کند چراکه بار روانی برای جامعه در این خصوص افزایش پیدا می کند.
 
رئیس اداره پرتوها در وزارت بهداشت با اشاره به اینکه درواقع میزان انرژی های فرستنده ها، گیرنده ها، دیش ماهواره  به شدت پایین است، افزود: موضوع ترسیدن و نترسیدن های مردم از اشعه های مخابراتی مورد اهمیت است و در اینجا وجود سیستمی که به صورت آن لاین بتواند میزان در معرض بودن اشعه را مشخص کند الزامی می شود.
 
گورانی با اعلام اینکه باید امکان سنجش و ثبت انرژی پرتوهای مخابراتی در کشور وجود داشته باشد، اذعان داشت: اکنون این دستگاه در وزارت بهداشت به صورت غیر شبکه ای موجود است که به طور مثال برای سنجش تشعشعات درخیابان ها به کار می رود.
 
رئیس اداره پرتوها در وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: اگر این دستگاه در اختیار مردم قرار گیرد می تواند خیال مردم را در جهت اینکه چه میزان اشعه از طریق فرستنده ها و گیرنده های مخابراتی ساطع می شود را راحت کند. همچنین باعث از بین رفتن حرف و حدیث ها در خصوص انرژی آنها می شود.
 
به گفته گورانی دستگاه سنجش پرتوهای مخابراتی آن لاین در کشورهای دیگر وجود دارد ولی تا کنون برای این موضوع اقدام نشده است، چرا که اکنون در تحریم هستیم و این دستگاهها هم فقط نمونه خارجی دارند.
 
گورانی با اشاره به اینکه برای تهیه دستگاه سنجش باید وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی و همچنین وزارت ارتباطات دخیل شوند، افزود: وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی طی یک برنامه مشترک به فکر تولید چنین دستگاهی افتاده اند ولی به دلیل آنکه وزارت ارتباطات،متولی بحث مخابرات است هم باید در این زمینه کارهایی را انجام بدهد.
 
وی از توصیه های خود در خصوص اثر بخشی کم از تشعشعات مخابراتی توضیح داد و گفت: در بحث فاصله از پرتوها باید اهمیت قائل شد، چرا که هرچه میزان فاصله از هر پرتویی بیشتر باشد میزان تاثیر آن به بدن افراد به مجذور آن عدد کمتر خواهد شد، به طور مثال اگر دو متر از هر پرتویی فاصله داشته باشیم به میزان چهار برابر کمتر در معرض خطر هستیم.
 
وی یادآورشد: علاوه بر فاصله، باید زمان کمتر و استفاده از حفاظ در برخورد با پرتوها نیز رعایت شود.
 
گورانی اعلام کرد: منطقی ترین کار برای جلوگیری از در معرض قرار گرفتن اشعه های مخابراتی دور نگه داشتن بدن و استفاده از هنذفری است تا اشعه ها کمتر به مغز و گوش افراد متمرکز شوند.
 
به گفته گورانی در هر مکانی نباید میزان اشعه از 45 صدم میلی وات بر سانتیمتر مربع بیشتر باشد و این میزان مجاز اشعه ها به شمار می رود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.