سیستم‌عامل

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 16, 2014
23:08 پنجشنبه، 24ام مهرماه 1393
کد خبر: 64957

معرفی iOS 8.1، آیپد Air2، آیپدمینی3، عرضه نسخه جدید مک OS و iMAC با صفحه 5k!

 
کمپانی اپل امشب در حال برگزاری برنامه ای برای معرفی محصولات جدید خود است.
 
 
ابتدا iOS 8.1
 
در ابتدای برنامه مدیر عامل اپل آقای Tim Cook  و به دنبال او برخی دیگر مسئولین اپل به روی صحنه آمده و در مورد آیفون های ۶ و ۶ پلاس و آپدیت های مربوط به آنها صحبت کردند. بر اساس توضیحات ارائه شده، نسخه جدید سیستم عامل این کمپانی با نام iOS 8.1 دوشنبه هفته آینده به همراه Apple Pay منتشر شده و در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
 
اپل در این نسخه تغییراتی جدید را اعمال نموده است، مواردی نظیر امکان مشاهده مجوزهای لازم و دسترسی ها برای برنامه غیر اصلی و همچنین باطل کردن آنها، بازگشت Camera Roll بعد از مدتی غیبت در iOS 8.0، دسترسی به هیستوری کامل تصاویر از طریق بخش Recently Added در حالی که این امکان فقط برای ۳۰ روز فراهم بود، امکان مشاهده تصاویر با رزولوشن کامل، امکان خاموش کردن Voice dictation در کیبرد، آیکن های بزرگ تر برای ویجت ها و آیکن جدید iBook در این خصوص ذکر شده اند.
 
 
معرفی iPad Air 2 با بدنه ای نازک تر از نسل قبل
 
در ادامه برنامه امشب نسخه جدید تبلت های ۹٫۷ اینچی اپل با نام iPad Air 2 معرفی شد.
 
 
این تبلت با ضخامت ۶٫۱ میلی متری نازک ترین در نوع خود محسوب می شود. پردازنده A8X نسخه تقویت شده پردازنده آیفون های ۶ و ۶ پلاس است و اختصاصاً برای خانواده آیپد طراحی شده است. گفته شده است که سرعت A8X نسبت به A7 در حدود ۴۰ درصد بیشتر بوده و قدرت بخش گرافیکی آن نیز ۲٫۵ برابر شده است. در آیپد جدید شاهد استفاده از حسگر اثر انگشت هستیم که تا به حال فقط به آیفون ها اختصاص داشت.
 
رزولوشن تصویر نسبت به iPad Air تغییری نداشته است اما لایه جدید ضد انعکاس مورد استفاده ۵۶ درصد انعکاس نور بر روی صفحه را کاهش خواهد داد. دوربین ۸ مگا پیکسل f/2.4 با امکان ثبت ویدیو های فول اچ دی، Time-Lapse، حرکت آهسته با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه و Burst Mode در این دیوایس مورد استفاده قرار گرفته است.
 
 
میکروفون دوم هم برای ضبط صدای استریو در این سیستم اضافه شده است. دوربین جلو با امکان تشخیص صورت قویتر و همچنین ثبت ویدیو های HDR نسبت به قبل پیشرفت داشته است. Wi-Fi 802.11ac، باتری با پشتیبانی از ۱۰ ساعت کار و رنگ های نقره ای، خاکستری و طلایی از دیگر مشخصات این دیوایس خواهند بود.
 
گفته شده است که نسخه ۱۶ گیگا بایتی با قیمت ۴۹۹ دلار، نسخه ۶۴ گیگا بایتی با قیمت ۵۹۹ دلار و نسخه ۱۲۸ گیگا بایتی با قیمت ۶۰۰ دلار راهی بازار خواهند شد، البته مدل های با پشتیبانی از سیم کارت این تبلت ها ۱۳۰ دلار گران تر خواهند بود.
 
مانند آیفون های جدید در ابن تبلت هم مدل ۳۲ گیگا بایتی تولید نخواهد شد. پیش فروش iPad Air 2 از فردا آغاز خواهد شد و عرضه این دیوایس در برخی کشور ها از هفته آینده آغاز می شود. کشورهایی نظیر کرواسی، یونان، پورتوریکو، روسیه، ترکیه و امارات متحده عربی با قدری تأخیر و در اواخر اکتبر این محصول را دریافت خواهند کرد.
 
آیپد مینی ۳ معرفی شد
 
کمپانی اپل در برنامه امشب از نسل سوم آیپد های ۷٫۹ اینچی خود با نام iPad mini 3 نیز پرده برداری کرد.
 
 
این تبلت بر خلاف iPad Air 2 تغییرات ناچیزی را نسبت به نسل قبل خود شاهد بوده است. صفحه ۷٫۹ اینچ با رزولوشن ۱۵۳۶ * ۲۰۴۸ و بدنه ای به ضخامت ۷٫۹ میلی متر از جمله مشخصات مشترک این تبلت با نسل قبل آن iPad mini 2 به شمار می روند. از موارد جدیدی که در این نسخه اضافه شده است می توان به Touch ID و پشتیبانی از Apple Pay اشاره کرد. رنگ طلایی در کنار رنگ های خاکستری و نقره ای و حذف مدل ۳۲ گیگا بایتی هم از دیگر موارد جدید به شمار می روند.
 
دوربین های iPad mini 3 هم بدون تغییر خواهند بود، دوربین ۵ مگا پیکسل iSight در پشت و HD FaceTime در جلو. با توجه به استفاده از پردازنده A7 در این دیوایس، قوای محاسباتی مینی ۳ هم نسبت به نسل قبل افزایش نیافته و امکانات سخت افزاری مانند نسخه پیشین خواهند بود.
 
مدل های ۱۶، ۶۴ و ۱۲۸ گیگا بایتی با قیمت های ۴۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ دلاری وارد بازار خواهند شد، البته نسخه های دارای سیم کارت ۱۳۰ دلار گران تر هستند.
 
فروش ۲۲۵ میلیون آیپد تا به امروز
 
آقای تیم کوک مدیر عامل کمپانی اپل و برخی دیگر از مسئولین این نهاد پرقدرت دنیای دیوایس های الکترونیکی در برنامه امشب به سخنرانی پرداختند.
 
 
از جمله مطالب عنوان شده می توان به فروش ۲۲۵ میلیون دستگاه آیپد در طول حضور این خانواده در بازار اشاره کرد. تیم کوک میزان فروش آیپد ها را در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۴ میلادی با فروش PC در این دوره مقایسه کرد و بر اساس آمار های اعلام شده میزان فروش تبلت های اپل از فروش تک تک تولید کنندگان PC بیشتر بوده است.
 
او همچنین در ادامه از رضایت مندی بسیار بالای کاربران از تبلت های اپل یاد کرد، آیپد مینی با میزان رضایت مندی ۱۰۰ درصد کاربران در صدر جدول محبوبیت قرار گرفته است.
 
شاید یکی از مهم ترین دلایل این مسئله را بتوان برنامه های متعدد موجود برای آن اعلام کرد. تعداد برنامه های موجود برای این دیوایس در حال حاضر ۶۷۵ هزار عنوان شده است که استفاده از این تبلت را برای عموم کاربران لذت بخش و جذاب کرده است.
 
Mac OS X Yosemite آماده برای دانلود
 
اپل امشب به نسخه جدید سیستم عامل کامپیوتر ها لپ تاپ های خود با نام Mac OS X Yosemite نیز پرداخت.
 
 
نسخه آزمایشی این ورژن از ۴ ماه قبل در اختیار توسعه دهندگان بوده نسخه نهایی از امروز به عنوان آپدیتی بدون هزینه برای کاربران اپل قابل دریافت خواهد بود. این کمپانی همچنین آپدیت iWork برای OS X را نیز به صورت همزمان منتشر کرده است.
 
در این نسخه شاهد استفاده از ویندو ها و منو های نیمه شفاف خواهیم بود، آیکن های جدید داک، نسخه جدید Spotlight search، اضافه شدن iCloud Drive و widget bar متفاوت از جمله مشخصات جدید این سیستم عامل هستند. در این نسخه امکان جدیدی اضافه شده که به لطف آن آیفون، آیپد و Mac کاربر با هم سینک بوده و برای مثال می توان ایمیلی را در یکی از دیوایس های فوق آغاز و بر روی دیگری تمام و ارسال کرد.
 
این امکان که Continuity نام دارد همچنین اجازه پاسخگویی به تماس های وارده بر آیفون کاربر با استفاده از Mac یا آیپد را فراهم می کند. شما می توانید پیام کوتاه ارسالی خود را به کمک کامپیوتر نوشته و حتی ارسال نمایید تا از طریق آیفون شما این عمل انجام شود. هنوز توضیحات بیشتری در مورد نسل جدید OS X منتشر نشده است.
 
معرفی Apple iMac جدید با صفحه ۵K رتینا
 
دیگر محصول جدید اپل که در برنامه امشب این کمپانی معرفی شد iMac جدید با صفخه ۲۷ اینچ با رزولوشن کم نظیر ۵۲۱۰ * ۲۸۸۰ پیکسل است، یعنی ۱۴٫۷ میلیون پیکسل در کل صفحه! این میزان ۶۷ درصد از تعداد پیکسل های صفحه های معمول ۴K بیشتر است.
 
 
پردازنده ۳٫۵ گیگا هرتز Intel Core i5، هشت گیگا بایت رم، پردازنده گرافیکی AMD Radeon M290X با دو گیگا بایت رم GDDR5، یک ترا بایت Fusion Drive و قیمت پایه ۲۴۹۹ دلار از جمله مشخصات نسخه رده پایین تر این دیوایس هستند.
 
در مدل بالاتر این محصول هم از پردازنده ۴ گیگا هرتز Intel Core i7، میزان کم نظیر ۳۲ گیگا بایت رم، پردازنده گرافیکی AMD Radeon R9 M295X با ۴ گیگا بایت رم GDDR5 و سه ترا بایت Fusion Drive یا ۱ ترا بایت SSD استفاده خواهد شد. دو پورت Thunderbolt 2، دو پورت USB 3.0، کارتخوان SDXC و Wi-Fi 802.11a/b/g/n/ac هم از جمله سیستم های ارتباطی این محصول جدید اپل محسوب می شوند.
 
در بخش طراحی بدنه تغییر خاصی نسبت به مدل پیشین مشاهده نمی شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.