اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

October 17, 2014
9:37 جمعه، 25ام مهرماه 1393
کد خبر: 64964

نگران آنتن های تلفن همراه نباشید

باتوجه به افزایش چشمگیر مشترکان تلفن همراه طی سال های اخیر، تعداد آنتن های تلفن همراه BTS نیز در مناطق مسکونی بسیار افزایش یافته است. این امر، باتوجه به تشعشات آنتن های BTS سبب نگرانی هایی در بین مردم شده که در برخی موارد نیز مشکلاتی برای تاسیسات BTS  به دنبال داشته است. این موضوع به تحقیقات گسترده نظری و میدانی در زمینه آثار تشعشعات ساطع شده از آنتن های تلفن همراه در سطح جهان منجر شده است. تحقیقات انجام شده از سوی سازمان های مختلف، از جمله سازمان انرژی اتمی، مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نشان می دهد که چگالی انرژی آنتن های BTS نه تنها از حد مجاز استاندارد تجاوز نکرده بلکه انرژی کمتری نیز تولید می کند. همچنین جمع بندی سازمان بهداشت جهانی و سازمان های مرتبط تخصصی بین المللی نیز تایید می کنند که این آنتن ها در اطراف خود چگالی انرژی بیش از حد مجاز تولید نمی کنند و به طور کلی ضرری برای سلامت انسان ندارند.
 
وزارت بهداشت: مردم نگران نباشند
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره اعلام کرده است که در بخش سلامت محیط اظهارنظرهای دقیقی از سوی کارشناسان و مسوولان مربوطه انجام و همکاری تنگاتنگی با وزارت ارتباطات در زمینه بررسی تشعشعات دکل های موبایل شده است اما بر پایه گزارش های ارایه شده، تاکنون این تشعشعات تاثیر منفی بر سلامت مردم نداشته است و آنچه وزارت بهداشت تاکنون بررسی کرده، نشان می دهد که تشعشعات دکل های موبایل، سلامتی افراد را به مخاطره نمی اندازد.
 
رگولاتوری: استانداردها رعایت می شوند
مدیرکل نظارت بر سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که یکی از صادرکنندگان مجوز و تائیدیه های استاندارد این آنتن ها است، از رعایت استاندارد تشعشعات آنتن‌های BTS خبر داد گفت: در بررسی‌های انجام شده از آنتن‌های BTS، هیچ گونه موردی مبنی بر رعایت نکردن استاندارد تشعشعی این تجهیزات دیده نشده است.
وی افزود: همه بررسی‌های انجام شده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به سازمان انرژی اتمی ایران فرستاده و پس از بررسی‌های انجام شده، مورد تایید آن سازمان نیز قرار گرفته است.
 
سازمان انرژی اتمی: مردم نگران آنتن های تلفن همراه نباشند
سازمان انرژی اتمی نهاد صادرکننده گواهی و تائیدیه های سلامت آنتن ها و تائید بی ضرر بودن آنها بر سلامت انسان ها است. از همین رو اعلام کرده است که با نظارت مستمر این سازمان بر آثار آنتن های تلفن های همراه، امواج این آنتن ها بر سلامتی مردم تاثیری ندارد.
بر پایه قانون حفاظت در برابر اشعه کشور، مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1368، سازمان انرژی اتمی ایران نظارت بر اجرای این قانون برای حفاظت، مردم، کارکنان و نسل های آینده در برابر خطرات انواع پرتوها به عهده دارد و این وظیفه به مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور (امور حفاظت در برابر اشعه) واگذار شده است.
بر همین اساس همه اپراتورهای تلفن همراه بر پایه قانون حفاظت در برابر اشعه و با هماهنگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران باید با گرفتن پروانه اشتغال به کار با پرتوهای رادیویی و مایکروویو از امور حفاظت در برابر اشعه کشور به نصب و بهره برداری از تجهیزات تلفن همراه بپردازند که در این صورت، هر اپراتور برای دریافت پروانه اشتغال فوق متعهد می شود که ضوابط مربوطه و نیز استاندارد ملی ایران را در ارتباط با پرتوگیری مردم رعایت کند. به گفته سازمان انرژی اتمی، عموما وقتی که از پرتوها سخن به میان می آید، افراد پرتوهایی چون ایکس و گاما را به یاد می آورند. این پرتوها، مولکول ها و اتم ها را یونیزه می کنند و به همین دلیل با ایجاد واکنش های شیمیایی در بافت بدن انسان بر آنها اثر می گذارند و به عنوان پرتوهایی که می توانند ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهند، شناخته شده اند اما باید توجه داشت هرچند ماهیت پرتوهای ایکس و گاما با ماهیت پرتوهای رادیویی و مایکروویو که در ارتباطات رادیویی مورد استفاده قرار می گیرند، مشابه است، به علت تفاوت بسیار در فرکانس، تاثیرات این پرتوها بر انسان مشابه نیست. پرتوهای رادیویی و مایکروویو در هیچ شرایطی قادر به یونسازی در بدن انسان نیستند، نقش این پرتوها در افزایش ریسک سرطان توسط مجامع معتبر جهانی، نظیر سازمان جهانی بهداشت تأیید نشده است. در دنیا برای پیشگیری از آسیب دیدن مردم در اثر پرتوهای رادیویی، میزان پرتوگیری مردم محدود می شود و طبق اقدامات سازمان انرژی اتمی، در ایران نیز مقادیر شدت پرتوهای رادیویی و مایکروویو در مناطق مسکونی و اماکن عمومی باید از حدودی که در استاندارد ملی ایران با عنوان  «پرتوهای غیر یونساز ـ حدود پرتوگیری» مصوب موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، آمده است، کمتر باشد.
امور حفاظت در برابر اشعه کشور در راستای اجرای وظایف قانونی خود، نظارت بر عملکرد اپراتورها و برطرف ساختن نگرانی های عمومی، اقدام به اندازه گیری های متعدد از پرتوهای ناشی از نصب آنتن های «BTS» در نقاط گوناگون شهرهای کشور می کند.
در همین حال سازمان انرژی اتمی گزارش مبسوط نتایج اندازه گیری های خود را در وبگاه سازمان انرژی اتمی ایران به آدرس www.aeoi.org.ir/INRA در بخش پرسش های متداول در دسترس عموم قرار داده است.
بنا بر اعلام سازمان انرژی اتمی باتوجه به بررسی های انجام شده، شرایط نصب و بهره برداری از آنتن های BTS در ایران به گونه ای است که در اوضاع کنونی بر مبنای اطلاعات تایید شده توسط مجامع علمی جهانی، مردم می توانند بدون نگرانی، از این فناوری سودمند در برقراری ارتباطات بهره مند باشند، چراکه مرکز نظام ایمنی هسته ای امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی به طور مستمر، بر عملکرد اپراتورهای تلفن همراه نظارت دارد تا اطمینان شود که همواره شدت میدان های الکترومغناطیسی ناشی از نصب آنتن های فوق، در محل های کار و زندگی مردم، با استانداردهای مربوطه مطابقت دارد.
مجلس: آنتن های موبایل با استاندارد جهانی نصب می شوند
کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز اعلام کرده است که تاکنون مدارکی دال بر خطرات احتمالی آنتن های تلفن همراه از سوی وزارت بهداشت به این کمیسیون داده نشده است و بنابر اعلام مسوولان، آنتن های موبایل با رعایت استاندارد جهانی در کشور نصب می شوند و نصب آنها در نقاط گوناگون شهر و منازل مسکونی افراد خطری به همراه نخواهد داشت. به گفته مجلسیان، تاکنون ضرر امواج دکل های تلفن همراه و پارازیت های ماهواره ای اثبات نشده و این امواج، تنها گرما و حرارت ایجاد می کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.