امنیت

October 17, 2014
18:50 جمعه، 25ام مهرماه 1393
کد خبر: 64977

رییس FBI: بگذارید از شما جاسوسی کنیم

گسترش فناوری‌های قابل استفاده برای رمزگذاری اطلاعات بر روی اینترنت باعث شده رؤسای نهادهای اطلاعاتی و انتظامی آمریکا برای افزایش توانایی‌های جاسوسی خود تلاش کنند.
 
 
به نقل از آرس تکنیکا،مدیر پلیس فدرال آمریکا اف بی آی روز گذشته طی سخنرانی از اینکه پلیس نتواند به علت ارتقای توانایی رمزگذاری اطلاعات مانند گذشته به داده‌های خصوصی کاربران دسترسی داشته باشد، اظهار نگرانی کرد.
 
وی مدعی شد ارتقای فناوری‌های رمزگذاری اطلاعات به نفع سوءاستفاده کنندگان از کودکان، جانیان خطرناک و تروریست‌هاست. در مقابل نهادهای مدافع آزادی‌های مدنی در آمریکا معتقدند اف بی آی و نهادهای مشابه آن به بهانه مبارزه با تروریست‌ها و خلاف‌کاران به زندگی خصوصی مردم سرک کشیده و اطلاعاتی را که هیچ نیازی به آن‌ها ندارند، جمع آوری می‌کنند.
 
جیمز بی کومی که در موسسه بروکینگز در واشنگتن سخن می‌گفت به مواردی اشاره کرده در آن‌ها دسترسی به گوشی همراه و تبلت افرادی برای مقابله با تخلفات آن‌ها ضروری بوده، اما فناوری‌های پیچیده رمزگذاری این کار را دشوار کرده است. وی مدعی شد افرادی که مسئول حفاظت از مردم هستند همیشه نمی‌توانند به شواهدی که توجیه کننده تعقیب مجرمان باشد دسترسی پیدا کنند و بر مبنای مجوزهای قضایی جلوی تروریست‌ها را بگیرند.
او همچنین گفت که پس از صدور حکم دادگاه امکان استراق سمع و دسترسی به اطلاعات و داده‌های کاربران وجود دارد، اما اغلب از نظر توانایی فنی مشکلاتی به وجود می‌آید.
 
رییس اف بی آی همچنین هشدار داد که عدم توانایی این سازمان برای نفوذ به شبکه‌های داده و اینترنت و استراق سمع از آن‌ها باعث می‌شود اطلاعات شخصی و تجاری کاربران در معرض خطر هک شدن یا سرقت توسط متخلفان و دولت‌های خارجی قرار بگیرد.
 
بسیاری از کارشناسان این ادعاها را بهانه ای برای تسهیل جاسوسی اف بی آی از شهروندان آمریکایی دانسته و می گویند شرکت‌های فناوری قبلاً با همکاری گسترده با نهادهای جاسوسی دولتی به اعتبار خود لطمه زده‌اند و حال باید با ارتقای قابلیت‌های رمزگذاری اطلاعات مانع از کاهش بیشتر اعتماد شهروندان به خود شوند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.