رگولاتوری

November 2, 2014
17:02 یکشنبه، 11ام آبانماه 1393
کد خبر: 65165

جلسه شورای‌عالی فضای مجازی سرانجام تشکیل شد

نوزدهمین جلسه شورای‌عالی فضای مجازی بعد از ظهر روز گذشته در دفتر رییس‌جمهور و به‌ریاست حسن روحانی برگزار شد.
 
 
آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی 154 روز پیش یعنی در دهم خردادماه برگزار شده بود و براساس اساسنامه، باید این جلسات هر سه هفته یک بار ادامه می‌یافت که به دلیل اختلاف بر سر دستور جلسه، تا روز گذشته برگزاری آن طول کشید.نوزدهمین جلسه شورای‌عالی فضای مجازی عصر دیروز در دفتر ریاست جمهوری برگزار شد. قرار بر این بوده است که علاوه بر رییس‌جمهور، سران دو قوه دیگر و سایر اعضا نیز حضور داشته باشند و براساس گزارش خبرگزاری تسنیم (خبرگزاری نزدیک به شورای عالی فضای مجازی)، در خصوص شبکه‌های مجازی و اجتماعی تصمیم‌گیری شود.
پیش از این نیز 26 مهرماه قرار بود این جلسه برگزار شود اما روابط عمومی شورای عالی فضای مجازی با انتشار اطلاعیه‌ای، از لغو برگزاری این جلسه خبر داد: «نوزدهمین جلسه شورای عالی فضای مجازی که قرار بود در روز شنبه 26 مهرماه 93 برگزار شود، به دلیل اهمیت موضوعات دستور جلسه و لزوم حضور حداکثری اعضای شورای عالی فضای مجازی، تشکیل جلسه به روزهای آینده موکول شد.»
 
 تلاش برای رفع اختلافات با خواهش و تهدید
شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات در توجیه برگزار نشدن جلسات این شورا در 5 ماه گذشته، یک دیگر را متهم کرده بودند.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش در مورد علل تاخیر گفت: با وجود اینکه تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی با من نیست اما باید بگویم که رییس جمهور خواستار تغییراتی در دستور جلسه مربوط به این شورا بود که تاکنون انجام نشده است.
وی افزود: آقای روحانی از دبیرخانه مرکز ملی فضای مجازی کشور خواسته بود تا تغییراتی را در دستور جلسه اعمال کنند اما دو هفته گذشته که این موضوع را جویا شدم تا آن زمان این تغییرات اعمال نشده بود.
پس از این سخنان بود که دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی با انتشار اطلاعیه‌ای واکنش نشان داد تا اختلافات دو طرف به اوج برسد. در این اطلاعیه آمده بود: «براساس آیین‌نامه موجود دستور جلسه پیشنهادی از طرف دبیر شورا به رییس جمهوری به‌عنوان رییس شورا تقدیم و با تایید ایشان به اعضای شورا ابلاغ می‌شود و جلسات در زمان تعیین شده تشکیل می‌گردد.
درخصوص دستور جلسه اخیر، طبق نظر ریاست جمهوری مقرر شد که محتوای یکی از دستورات پیشنهادی از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و ارایه شود که تاکنون وزارت مزبور هیچ‌گونه محتوایی در این باره به مرکز ملی فضای مجازی ارایه نکرده‌اند و دفتر ریاست محترم جمهوری نیز در مورد اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محتوای مذکور را به آن دفتر ارسال کرده است اطلاعی به دبیرخانه و زمانی را نیز برای تشکیل جلسه اعلام نکرده‌اند.»
با این حال اواخر هفته گذشته فرمانده نیروی انتظامی گفت: مشکلات مربوط به برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی برطرف شده و جلسه نوزدهم این شورا به زودی تشکیل می‌شود.
رییس سازمان پدافند غیر عامل نیز از رییس جمهور خواست جلسات شورای عالی فضای مجازی را تشکیل دهد.غلامرضا جلالی گفت: رییس جمهوری جلسات شورای عالی فضای مجازی را تشکیل دهد و یک اجماع در مورد فضای مجازی ایجاد کند.
همچنین نمایندگان مجلس نیز یک فوریت طرح «ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی و حذف ماده 4 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» را بار دیگر در دستور کار مجلس قرار دادند و احتمالا این طرح هجدهم آبان به صحن می‌آید. این درحالی است 
که نمایندگان یک بار در شهریورماه با دو فوریت و یک فوریت آن مخالفت کرده بودند. برخی کارشناسان معتقدند به جریان افتادن دوباره این طرح، واکنشی به برگزار نشدن جلسات شورای عالی فضای مجازی است.
 
 تعلیق صلح طلبانه شورای عالی فناوری اطلاعات
هرچند حساسیت‌ها به برگزار نشدن جلسه شورای عالی فضای مجازی بالاست، اما جلسات شورای عالی فناوری اطلاعات نیز متوقف شده است. آخرین جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات 31 تیرماه برگزار شد و در آن جلسه تشکیل کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی توسط دبیرخانه شورا به تصویب رسید.
پس از آن بود که دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات برای آن که حساسیتی ایجاد نکند، به صورت داوطلبانه جلسات شورا را به تعلیق انداخت، هرچند مصوبات مورد نیاز خود را برای شناسنامه‌دار کردن خدمات الکترونیکی دولت، از شورای عالی اداری گرفت.
 
 راه حل میانی: جلسه‌ای بدون دستور
دعوت‌نامه حضور در جلسه شورای عالی فضای مجازی در حالی به دست اعضا رسید که در آن خبری از دستور جلسه نبوده است. خبرگزاری فارس در این باره نوشت: «طبق روال، مرکز ملی فضای مجازی باید برای با تهیه دستور جلسه‌ برای برگزاری جلسه از رییس و اعضا دعوت کند و رییس شورا برای تشکیل جلسه زمان تعیین می‌کند. دستورجلسه نیز پیش از جلسه برای اعضا ارسال شود. اکنون اما اعضای شورای عالی فضای مجازی می‌گویند: دستور جلسه مشخص نیست.»
اما مدیر کل ارتباطات و روابط عمومی شورای عالی فضای مجازی در گفت‌‌وگو با خبرنگار فناوران در مورد دستور نوزدهمین جلسه شورا توضیح داد: تعداد مواردی که باید در جلسه مطرح شود بسیار زیاد بود و به همین دلیل دستور جلسه مشخص نشد.
وی افزود: خود اعضا در جلسه، موارد مهم را مشخص کرده و در مورد این که کدام موضوع مورد بررسی قرار گیرد، تصمیم می‌گیرند.
به نظر می‌رسد برگزاری جلسه‌ای بدون دستور، در واقع راه حلی برای رفع موقتی اختلاف میان اعضا باشد.
موضوع فیلترینگ و شبکه‌‌های مجازی احتمالا یکی از موضوعات مورد مناقشه است. فیلتر این شبکه‌‌ها مورد موافقت دولت نیست، قوه قضاییه نیز شرط فیلتر نشدن آنها را استفاده از فیترینگ هوشمند خوانده است و برخی نیز معتقدند باید این شبکه‌ها حتما فیلتر شوند
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.