اپراتورها

تلفن همراه

November 2, 2014
17:05 یکشنبه، 11ام آبانماه 1393
کد خبر: 65168

پای قوه قضائیه به فروش سیم‌کارت بدون تغییر مالکیت باز شد

ساماندهی سیم‌کارت‌های فاقد نام و نشان معتبر بعد از مدت‌ها سکوت، بار دیگر توسط مسئولان امر مطرح و زمینه‌ای برای ورود قوه قضائیه در این موضوع شد.
 
 
ساماندهی سیم‌کارت‌های فاقد نام و نشان معتبر از جمله موضوعات جالب توجهی بود که در آخرین روزهای مهر ماه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رسانه‌ای شد.
این موضوع کهنه که چند سالی گوشه انبارهای رسانه‌ای خاک می‌خورد، با انتصاب معاون جدید نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی غبارروبی شد.
وی علی‌رغم اینکه گفته هیچ سیم‌کارت ثبت نشده‌ای وجود ندارد اما این را هم گفته قبل از اینکه سازمان تنظیم مقررات محدودیت فروش سیم‌کارت‌ها را برای اشخاص حقیقی و حقوقی وضع کند، برخی افراد سیم‌کارت‌هایی را بطور حجمی و با اطلاعات شخصی ناقص خریداری کرده بودند که امکان سوء استفاده از آن وجود دارد.
براساس قانون فعلی، اپراتورها موظف هستند نهایتا 10 سیم‌کارت را به نام اشخاص حقیقی ثبت کنند که مبتنی بر نشانی کامل آنها باشد.
سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان سه سال پیش به یکی از موضوعات داغ رسانه‌ای تبدیل شده بود زیرا اپراتوری، عرضه سیم‌کارت‌های خود را از طریق دست‌فروشان، سوپرمارکت‌ها، فروشندگان گوشی موبایل و روزنامه فروشان انجام می‌داد و این کار باعث بروز نگرانی‌هایی در جامعه شده بود.
اما حساسیت این موضوع، کار را به جایی رسانید که مسئولان تنظیم مقرراتی وارد گود شدند و ثبت سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان را از پایه تکذیب کردند و این کار را خلاف میل اپراتورها نیز دانستند زیرا برای آنها ایجاد مسئولیت می‌کرد.
با توجه به اینکه در آن زمان قانون ثبت 10 سیم‌کارت به نام افراد حقیقی وجود نداشت، برخی افراد اقدام به خریداری تعداد انبوهی سیم‌کارت کرده و بعد از فعال‌سازی آن، اقدام به فروش سیم‌کارت‌های فعال شده خود بدون تغییر نام کردند.
ورود رگولاتوری به ساماندهی این حوزه و با توجه به اینکه در پروانه اپراتورها آمده که هر متقاضی باید بر حسب مورد در زمان اشتراک، با ارایه کارت ملی و شناسنامه به وضوح مورد شناسایی قرار گیرد، معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه هم به موضوع ورود کرده و گفته است " مسئولیت هرگونه سوء استفاده از سیم‌کارت‌های تلفن همراه بر عهده مالک قانونی آن است."
این پیام در هفته‌های اخیر به شکل مکرر برای مشترکان مختلف اپراتورهای همراه ارسال شده و به نوعی رسالت فرهنگ‌سازی را در پیش گرفته است.
مشترکان باید آگاه باشند که اگر سیم‌کارت خود را بدون تغییر نام و بروزرسانی پرونده مالکیت، به دیگری واگذار کرده‌اند در صورتیکه جرمی توسط فرد خریدار سیم‌کارت صورت گیرد، مالک اصلی باید پاسخگو باشد.
قطعا ساماندهی این حوزه کار بسیار مشکلی برای اپراتورها و رگولاتور خواهد بود و شاید در نظر گرفتن بازه زمانی برای شناسایی مجدد مشترکان تلفن همراه از طریق ارسال پیام کوتاه به آنها برای حضور در دفاتر خدمات مشترکین امری شدنی به نظر برسد که در این صورت، اپراتورها به راحتی می‌توانند سیم‌کارت‌هایی که اطلاعات مالیکت آنها بروزرسانی نشده است را قطع کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.