اینترنت و شبکه

رگولاتوری

November 2, 2014
17:10 یکشنبه، 11ام آبانماه 1393
کد خبر: 65172

رضایت ۶۰ درصدی ایرانیان از اینترنت ؟!

شهرام شریف: معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات روز گذشته از رضایت ۶۰ درصد کاربران اینترنت از کیفیت و سرعت اینترنت در ایران خبر داده است. هر چند دقیقا مشخص نیست رگولاتوری این آمار رضایتمندی از اینترنت را بر چه اساسی و با چه معیاری به دست آورده اما نگاهی کلی به وضعیت سرویس‌دهی اینترنت در ایران نشان‌دهنده ضعف و اشکالات عمده‌ای هم در بخش زیرساخت و هم در بخش دسترسی است. 
 
به نظر می‌رسد رگولاتوری عدم شکایت از سرویس را با رضایتمندی از آن اشتباه گرفته است درحالی‌که شکایت نکردن از سرویس‌های اینترنتی عمدتا به‌دلیل ناامیدی از پیگیری برای بهبود آن است. فرآیندهای شکایت از اینترنت کند و بی‌کیفیت ساده نبوده و معمولا هم نتیجه‌بخش نیست. از طرفی بسیاری از کاربران می‌دانند بخش قابل توجهی از مشکلات اینترنتی ناشی از مشکلات شرکت زیرساخت در انحصار واردات پهنای باند و فقدان تخصص و مدیریت توزیع آن در کشور است. دامنه وسیع این مشکلات و عدم تلاش کافی وزارت ارتباطات برای حل این مشکلات که ما در روزنامه «دنیای اقتصاد» بارها به آن پرداخته‌ایم عملا بسیاری از کاربران را از بهبود این وضعیت ناامید کرده است. چندی قبل وزیر ارتباطات اولتیماتومی برای بهبود وضعیت اینترنت به خدمات‌دهندگان اینترنت داد اما بعد از گذشت 
چند ماه می‌بینیم شرایط به هیچ وجه رو به بهبود نرفته است.
رگولاتوری در این میان به دلایل مختلف اساسا خود را درگیر حل مشکلات اینترنت نمی‌کند، مشکلاتی که عمدتا به شرکت هم‌عرض این شرکت یعنی شرکت زیرساخت برمی‌گردد و اساسا این سازمان قادر به نظارت یا اعمال یک دستور هم به آن نیست. 
اعلام رضایتمندی ۶۰ درصد کاربران از اینترنت کند و بی‌کیفیت ایران از سوی نهادی که خود باید در راس منتقدان به این وضعیت باشد به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. طی ماه‌های نخست مدیریت وزارت ارتباطات در دولت روحانی بارقه امیدی از درک مشکلات اینترنتی به چشم آمد اما حذف صورت مساله با اتکا به آمارهای غیرواقعی، چشم فروبستن بر واقعیت‌هایی است که مردم آن را از نزدیک لمس می‌کنند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.