اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن سیار

November 4, 2014
21:37 سه شنبه، 13ام آبانماه 1393
کد خبر: 65201

رگولاتوری: تعرفه‌های جدید اینترنت همراه از اول آذر اعمال خواهند شد/کاربران بسته افزایشی دیتا فعال کنند

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات گفت: مطابق پروانه‌ها و مقررات موجود، بطور کلی تعرفه‌های سیم‌کارتهای اعتباری می تواند تا 50 درصد بالاتر از سیم کارتهای دائمی باشد.

 
طی روزهای گذشته تعرفه‌های جدید استفاده از اینترنت همراه اعلام شد اما در اخباری که در این زمینه منتشر شد بر آن تاکید داشت که این تعرفه‌ها به سیم‌کارت‌های دائمی اختصاص دارد.
 
صادق عباسی شاهکوه – معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات – در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی مبنی بر تعرفه دقیق سیم‌کارت‌های اعتباری و دلیل اعلام نشدن آنها اظهار کرد: به طور معمول روال به این شکل است که تعرفه‌ها تنها در زمینه سیم‌کارت‌های دائمی اعلام می‌شود و برای سیم‌کارت‌های اعتباری تعرفه‌گذاری صورت نمی‌گیرد چرا که در پروانه اپراتورها ذکر شده است که خدمات و سرویس‌ها در سیم‌کارتهای اعتباری می توانند تا 50 درصد بیش از تعرفه سیم کارت دائمی باشند.
 
معاون ‌سازمان تنظیم مقررات در عین حال عنوان کرد: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سقف تعرفه‌ها را تعیین می‌کند که اپراتورها در اعمال تعرفه‌ها با توجه به شرایط رقابتی رقم پایین‌تری را در نظر می‌گیرند.
 
عباسی همچنین عنوان کرد: با توجه به این که در حال گذر از شبکه GPRS به 3G هستیم لازم بود که در تعرفه‌های این حوزه نوعی یکسان‌سازی صورت بگیرد. چراکه اکنون در برخی موارد که پوشش شبکه کامل نیست ممکن است اپراتورها در مواردی GPRS در اختیار کاربر قرار دهند و در جای دیگری که تحت پوشش 3G قرار دارد اینترنت نسل سه را ارائه کنند.
 
او ادامه داد: همچنین با توجه به اجرای رومینگ ملی کاربران حالتهای مختلفی را تجربه می‌کنند لذا به همین دلیل برای محاسبه هزینه‌های اینترنت لازم بود که تعرفه واحدی در نظر گرفته شود که بطور طبیعی این تعرفه عددی بین تعرفه 3G و GPRS می‌شد که کمیسیون تنظیم مقررات با استماع پیشنهادات سازمان تنظیم مقررات و در نظر گرفتن شرایط فعلی اپراتورها و صرفه و صلاح کل بخش ICT، رقم 2.5 ریال را تا شهریور 94 مصوب کرد.
 
معاون سازمان تنظیم مقررات همچنین یادآور شد: قرار بر آن است که تعرفه‌های مذکور شهریورماه سال آینده بار دیگر مورد بازنگری قرار گیرند که با توجه به گسترش شبکه 3G تا آن تاریخ انتظار می‌رود تعرفه‌های مناسب‌تری برای استفاده از اینترنت موبایل اعلام شود. از لحاظ فنی هزینه‌های GPRS بیش از 3G است و انتظار می رود با گسترش 3G تعرفه‌ها به سمت تعادل بیشتر سوق داده شوند.
 
وی همچنین یادآور شد: تعرفه‌های جدید اینترنت موبایل از ابتدای آذرماه سال جاری اجرایی خواهد شد و تا قبل از آن تعرفه‌ها مانند گذشته خواهد بود.
 
عباسی همچنین اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که بیش از 80 درصد ترافیک مورد استفاده مردم بصورت بسته‌های تعرفه‌ای است که تفاوت چندانی نخواهد داشت. براساس تعرفه‌های جدید پیش بینی ما آن است که مردم از این پس برای استفاده از اینترنت تلفن همراه توجه بیشتری به فعال سازی بسته‌های اینترنتی نشان دهند. معمولا در همه جای دنیا تعرفه‌های بسته‌ها به مراتب ارزان‌تر از تعرفه آزاد است. دلیل ارزانتر بودن آنها هم این است که امکان مدیریت ترافیک بهتری را برای اپراتورها فراهم می کنند.
 
به گزارش ایسنا، تعرفه اینترنت موبایل که پیش از این و در سال 1387 مصوب شده بود اپراتورها را مجاز می‌کرد تا برای هر کیلوبایت اینترنت نسل دو یا GPRS تعرفه‌ای معادل 14.8 ریال را اعمال کنند. تعرفه انتقال هر کیلوبایت اینترنت نسل سه نیز نیم تا یک ریال بود اما براساس مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات تعرفه استفاده از اینترنت موبایل در نسل‌های دو و سه به طور مشترک دو و نیم ریال در نظر گرفته شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.