اینترنت و شبکه

November 5, 2014
16:52 چهارشنبه، 14ام آبانماه 1393
کد خبر: 65223

دبیر شواری فرهنگ عمومی: فیلتر و انکار راه حل نیست!

دبیر شورای فرهنگ عمومی می‌گوید راه مقابله با تاثیر بد شبکه‌های اجتماعی فیلتر کردن آن‌ها نیست، چون ما چه بخواهیم و چه نه مردم از این شبکه‌ها استفاده می کنند. راه حل این است که برنامه‌ریزی‌های لازم برای سوار شدن بر موج شبکه‌های اجتماعی انجام گیرد.
 
1414835772241_amin khosroshahi (2 of 14).JPG
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شاهمرادی – دبیر شورای فرهنگ عمومی – در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نقش رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی در ساماند‌هی به انتشار اخبار و نظرها بیان کرد: در حال حاضر رسانه‌های گروهی مانند صداوسیما، ایسنا، ایرنا و … نسبت به شبکه‌های اجتماعی نقش کمتری در مخابره‌ی مطالب مختلف به مردم ایفا می‌کنند. این درحالی است که شبکه‌های اجتماعی با قدرت بیشتری در عرصه حضور دارند و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه آن‌ها را فیلتر بکنیم و چه فیلتر نکنیم، مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.
 
او بیان کرد: هیچ نظامی نمی‌تواند جلو آزادی اندیشه و آزادی مردم را بگیرد. البته چنین موضوعی به این معنا نیست که ما باید موضوع شبکه‌های اجتماعی را رها کرده و برایش برنامه‌ریزی نکنیم، بلکه ما به عنوان مسوولان فرهنگی باید برای چنین موضوعاتی برنامه داشته باشیم.
 
دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: راحت‌ترین راه این است که شبکه‌های اجتماعی را ببندیم و البته می‌بینید که چنین عملکردی هیچ وقت تاثیری نداشته است. سخت‌ترین راه و بهترین برنامه هم این است که بتوانیم این موضوع را هدایت کنیم و سوار بر موج شبکه‌های اجتماعی شویم و بتوانیم در این تلاطم اقیانوس مواج حرکت کنیم که جلو برنده باشیم. اگر بخواهیم مقابل این موج عظیم بایستیم غرق می‌شویم. این درحالی است که ما پیشینه مذهبی و ملی قدرتمندی داریم که می‌توانیم به وسیله آن قایقی بر روی این موج بسازیم تا حتی سرعت این موج ما را به جلو هدایت کند. شورای فرهنگ عمومی باید بتواند برای این موضوع تدبیر بیاندیشد.
 
او همچنین درباره سیاست‌های ملی در مواجهه با موضوع‌هایی چون اسیدپاشی و برخی بداخلاقی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و عقب‌ماندگی سیاست‌گذاران فرهنگی و رسانه‌های رسمی در برابر کارکردهای شبکه‌های اجتماعی در این‌گونه مقوله‌ها، اظهار کرد: راه این نیست که اگر برنامه‌ای نداریم این موضوع را رها کنیم و اگر نمی‌توانیم برایش برنامه‌ داشته باشیم جلویش را بگیریم. در شبکه‌های اجتماعی باید به دو وجه توجه کرد. وجه اول این که باید بررسی کنیم یک مطلب چطور می‌تواند به عنوان یک شایعه بدون اینکه واقعیت داشته باشد بین مردم بپیچد و ما نتوانیم آن را کنترل کنیم و قسمت تلخ ماجرا این است که چرا جامعه ما به جایی رسیده است که اخلاق را زیر پا می‌گذارد؟ این در حالی است که ممکن است تک تک اعضای جامعه ما که به این ناهنجاری دامن می‌زنند با آن مخالف باشند. باید بررسی کنیم که چرا شایعه آنقدر تاثیرگذار است و چرا گاهی مردم ما به مطالب خودمان آن‌قدر محقرانه نگاه می‌کنند. کجای جامعه حالش انقدر بد است که برون‌رفتش چنین مطالبی است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین شاهمرادی اضافه کرد: باید پژوهش کنیم و پاسخ این پرسش‌ها را توسط اندیشمندان‌مان به دست بیاوریم و البته فقط دانستن پاسخ‌ها ملاک نیست. باید بتوانیم راه حل عملی ارایه کنیم و وضعیت را اصلاح کنیم. این موضوع یکی از وظایف اصلی شوراست که وظیفه بزرگی است ولی باید درنظر گرفت که کار فرهنگی زودبازده نیست. متاسفانه هر قدر که خراب کردن باورهای مردم زود اتفاق می‌افتد، اصلاح آن به زمان‌های طولانی نیاز دارد. ما بسیاری از نقاط قوت خود را که در طول قرن‌ها به دست آورده بودیم متاسفانه از بین برده‌ایم و باید مدت‌ها برای بازسازی آن، برای استفاده نسل‌های بعد تلاش کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.