سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

November 7, 2014
9:05 جمعه، 16ام آبانماه 1393
کد خبر: 65237

محبوبیت ابزارهای منبع باز در میان برنامه‌نویسان افزایش یافته است

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد در حال حاضر حدود چهار پنجم توسعه‌دهندگان نرم‌افزار از فناوری‌ها و نرم‌افزارهای منبع باز استفاده می‌کنند.به گزارش وب‌سایت zdnet، نتایج پیمایشی که توسط شرکت پژوهشی فورستر انجام گرفته است نشان می‌دهد چهار پنچم توسعه‌دهندگان نرم‌افزار از فناوری‌ها و ابزارهای توسعه‌ای منبع باز استفاده می‌کنند. شرکت فورستر به همراه دو شرکت دیگر به نام‌های Black Duck و Bridge Venture پیمایشی در میان ۱۴۰۰ برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده نرم‌افزار انجام داده‌اند و دریافته‌اند حدود ۸۴ درصد از آن‌ها از نرم‌افزارهای منبع باز استفاده می‌کنند.
 
open-source code
 
این نظرسنجی نشان می‌دهد علاقه به نرم‌افزارهای منبع باز حتی در میان کسانی که از ابزارهای سنتی‌تر در این حوزه مثل Visual Studio مایکروسافت می‌کنند، در حال افزایش است. یکی از مهم‌ترین دلیل روی آوردن برنامه‌نویسان به نرم‌افزارهای منبع‌باز این است که آن‌ها فکر می‌کنند استفاده از این فناوری عملکرد آن‌ها را ارتقا می‌بخشد و از قابلیت اتکای بیشتری برخوردار است.
 
به گفته تحلیل‌گران ابزارهای منبع باز در ابتدا به خاطر قیمت ارزانی که داشتند مورد استقبال قرار گرفتند، اما در حال حاضر، عامل قیمت و هزینه در این میان به مؤلفه بسیار کم اهمیتی تبدیل شده است.
 
این پژوهش همچنین نشان می‌دهد سه حوزه آموزش، نهادهای دولتی و صنعت خدمات بهداشتی و سلامتی بیشترین تأثیرپذیری از نرم‌افزارهای منبع باز را خواهند داشت. در حال حاضر در این حوزه‌ها طرح‌های منبع بازی مثل Apache Tomcat و JavaServer رفته‌رفته جای ابزارهای قدیمی تر و غیرمنبع باز را می‌گیرند. حوزه فناوری‌های پردازش ابری و راهکارهای مجازی‌سازی، سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)، فناوری‌های امنیتی، همراه و مدیریت شبکه نیز از دیگر حوزه‌هایی است که استقبال از ابزارهای منبع باز در آن‌ها رو به افزایش است.
 
یافته‌های این نظرسنجی حکایت از آن دارد که استفاده از ابزارهای منبع باز بیشتر به سرورها، پایگاه‌های داده و حوزه‌های پردازش ابری محدود است و در حوزه رایانه‌های دسکتاپی همچنان ویندوز پیشتاز است. در حال حاضر بیش از دو سوم توسعه‌دهندگان از سیستم عامل ویندوز ۷ استفاده می‌کنند و فقط ۱۲ درصد از سیستم‌عامل‌هایی مثل لینوکس استفاده می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.