تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

گجت

November 7, 2014
9:33 جمعه، 16ام آبانماه 1393
کد خبر: 65251

مروری بر ساعت هوشمند Motorola moto 360

وقتی وارد بحث گجت های پوشیدنی میشویم مُد معنای دیگری پیدا میکند؛ انتخاب ها کمتر میشوند و سلیقه ها تغییر میکند. جمله ی جالبی در کنفرانس اپل گفته شد و آن عذرخواهی تیم کوک از شرکت های بزرگ ساعت سازی بود چراکه اگر اهل تکنولوژی باشید و قصد استفاده از ساعت های هوشمند را داشته باشید بجای استفاده از ساعت گرانقیمت از اسمارت واچ های مختلف استفاده میکنید و اگر هم از یک موبایل آندرویدی استفاده میکنید بهترین انتخاب استفاده از یکی از ساعت های مجهز به سیستم عامل Android Wear است که در حال حاضر تنها سه مدل از آنها در بازار موجود است یعنی LG G Watch، Samsung Gear Live و Motorola Moto360 که در بین این سه مدل میتوان موتورولا را تنها ساعت با صفحه دایره ای شکل و زیباتر از رقبا معرفی کرد.
 
 
سخت افزار و طراحی
 
همانطور که قبلاً گفتیم موتو۳۶۰ اولین ساعت هوشمند با صفحه نمایش دایره ای شکل است که از محبوبیت و زیبایی بیشتری در مقایسه با رقبای خود برخوردار است و بخودی خود نیز زیبایی خاصی دارد. موتورولا بر این باور است که انتخاب طراحی دایره ای شکل برای ساعت هوشمند باعث میشود تا گجت بیشتر شباهت به ساعت داشته باشد و همین نکته هم باعث شده در میان ساعت های هوشمند چهارگوش به خودنمایی بپردازد و این نشان میدهد که موتورولا بیشتر یک ساعت ساخته است تا گجت.
 
تاکید موتورولا برای شبیه تر بودن moto360 به یک ساعت تا یک گجت فقط در طراحی دایره شکل آن دیده نمیشود، بدنه ی ساعت را شیشه و استیل ضدزنگ تشکیل داده است و بند چرمی آن از بهترین منابع شیکاگو تهیه شده است. موتو۳۶۰ یک اسمارت واچ راحت است، بر پشت دست ناراحتی و آزاری احساس نمیشود و بند چرمی آن به مراتب راحت تر و قابل انعطاف تر از بند لاستیکی ای است که در G Watch و Gear Live دیده میشود همچنین وزن ساعت موتورولا نیز سبک تر از رقبایش است و با تنها ۴۹ گرم وزن هیچگونه احساس سنگینی بر پشت دستتان حس نمیشود (G Watch حدود ۶۳گرم وزن دارد و Gear Live نیز ۵۹گرم)، در نتیجه میتوان گفت موتو۳۶۰ نه تنها متفاوت تر از رقبایش دیده میشود بلکه متفاوت تر نیز حس میشود.
 
البته نمیتوان گفت طراحی موتو۳۶۰ بی نقص است و مسلماً این ساعت هم مشکلات خود را در طراحی دارد که البته این نکته بیشتر بستگی به سلیقه دارد، قطر این ساعت کمی بیشتر از حد متعادل است و در مقایسه با یک ساعت عادی از ابعادی متوسط ولی با قطری زیاد برخوردار است.
 
صفحه نمایش
 
طراحی دایره شکل موتو۳۶۰ صفحه نمایشی دایره شکل را نیز بهمراه دارد و به زیبایی آن می افزاید و تقریبا تمام روی ساعت را صفحه نمایشی به قطر ۱٫۵۶ اینچ تشکیل میدهد و با رزولوشن ۲۹۰*۳۲۰ پیکسل تمرکز پیکسلی معادل ۲۰۵ppi را به شما ارائه میکند، البته شاید این ppi بالاترین عددی که مشاهده کرده اید نباشد اما در حد یک ساعت کاملاً مناسب است و صفحه بخوبی و با شفافیت بالایی دیده میشود، حتی در نور آفتاب نیز مشکلی از نظر دید صفحه نمایش وجود ندارد.
 
البته قسمتی سیاه در زیر صفحه نمایش وجود دارد که محل جایگیری درایور صفحه نمایش و سنسور نور آن قرار دارد که البته پس از مدتی به این حاشیه سیاه عادت میکنید. این ساعت همچنین به سنسور حرکتی نیز مجهز است که با تکان دستتان صفحه نمایش آن روشن میشود، البته میتوانید از قسمت تنظیمات تعیین نمایید که صفحه ساعت همیشه روشن باشد و دیگر اثری از خاموش و روشن های مکرر وجود نداشته باشد که البته مصرف باتری ساعت را نیز افزایش میشود.
 
رابط کاربری و عملکرد
 
گوگل با هماهنگ کردن سیستم عامل محصولات پوشیدنی باعث شد تا پتانسیل این وسائل برای پشتیبانی از برنامه ها و امکانات بیشتر بالا رود و اگر در مارکت گوگل برنامه های مناسب برای Android Wear را جستجو کنید نرم افزارهای مختلفی را مشاهده میکنید که هر روزه به آنها افزوده میشود. و اما رابط کاربری این ساعت بدین گونه است که وقتی ساعت خود را از جعبه بیرون می آورید با فشردن تنها کلید ساعت آنرا میتوانید روشن کنید و در ابتدا ساعت از شما درخواست میکند تا نرم افزار Android Wear را بر روی موبایل خود نصب کنید که از مارکت گوگل نیز قابل دریافت است البته توجه داشته باشید قبل از نصب این برنامه Google Search خود را نیز بروزرسانی کنید و پس از نصب و اجرای برنامه بر روی موبایل خود بایستی از طریق گوشی وارد برنامه Android Wear شوید و به ساعت متصل شوید و این اتصال از طریق بلوتوث انجام میگیرد.
 
 
پس از آماده بکار شدن ساعت تنها با لمس کردن صفحه نمایش در حالی که ساعت نمایش داده میشود، صفحه Google Search را بر روی ساعت خود مشاهده میکنید که میتوانید یک دستور صوتی را به ساعت اعلام کنید ویا با کشیدن دستتان از پایین به بالا بصورت دستی دستورات خود را درخواست کنید، همچنین برای وارد شدن به منوی تنظیمات و برنامه های کاربردی ساعت نیز بایستی به همین لیست مراجعه کنید:
 
در قسمت Settings شما میتوانید تنظیماتی مانند انتخاب زبان، نور صفحه نمایش و البته شکل نمایش ساعت که انواع مختلفی را در اختیار شما قرار میدهد انتخاب کنید.
 
در قسمت Start نیز برنامه هایی که مخصوص ساعت شما هستند نمایش داده میشوند و میتوانید از آنها استفاده کنید و همچنین این ساعت مجهز به قدم شمار هم میباشد که به شما برای تنظیم فعالیت هایتان کمک میکند. همچنین موتو۳۶۰ مجهز به سنسور ضربان قلب نیز میباشد که میتواند میزان ضربان شما را نمایش دهد.
 
شما میتوانید باتری و وضعیت بی صدا بودن ساعت خود را حرکت از بالا به پایین انگشت خود در صفحه اول بررسی کنید و اگر این حرکت را بطور کامل انجام دهید و انگشت خود را کاملاً به پایین صفحه نمایش ساعت برسانید حالت صدادار (درواقع ویبره) یا بی صدا بودن ساعت را عوض کنید.
 
و اما در زمانیکه یک اعلان بر روی موبایل شما اعلام میشود ساعت شما نیز یک پیش نمایش از آن را به شما نشان میدهد و اگر شخصی با شما تماس بگیرد نیز ساعت شروع به ویبره میکند و نام شخص تماس گیرنده بر روی ساعت نمایش داده میشود و کشیدن انگشت خود از چپ به راست یا برعکس میتوانید تماس را رد ویا جواب دهید.
 
 
و اما وقتی کسی پیامی برای شما میفرستد نیز این پیام بر روی ساعت نمایش داده میشود و خوشبختانه ساعت مشکلی با زبان فارسی ندارد و بخوبی نمایش داده میشود و از طریق همان ساعت هم شما میتوانید یکی از سه روش: جواب دادن با استفاده از انتخاب یکی از الگوهای تعریف شده، از طریق دستورات صوتی و گفتن جواب موردنظر ویا انتخاب گزینه ای که مسیج بر روی موبایل نمایش داده شود جواب دهید، و البته پیام های دریافتی در برنامه های اجتماعی مانند وایبر و کاکائوتاک نیز قابل نمایش و جواب دادن توسط ساعت نیز میباشند.
 
باتری
 
و اما نکته دیگری که در مشخصات ساعت moto 360 اهمیت دارد عمر باتری آن است که نمیتوان گفت بسیار عالی است و اگر بخواهیم یک ابراد اصلی در کار موتورولا بیان کنیم مسئله باتری ساعت است، اگر صفحه نمایش ساعت را بر روی حالت همیشه-روشن بگذارید و اعلانات مختلفی را بر روی آن بررسی کنید یک روز کامل را سپری میکند و وسط روز شما را تنها نمیگذارد و آخر شب بایستی توجه داشته باشید که ساعت خود را نیز در کنار موبایلتان به شارژ بزنید.
 
 
روند شارژ شدن ساعت نیز جالب است و از استاندارد شارژر وایرلس Qi برخوردار است و کافیست ساعت خود را بر روی داکی بهمراه آن قرار دهید و ساعت مقدار شارژ و یک ساعت دیجیتال را به شما نشان میدهد که بخوبی نقش یک ساعت رومیزی را نیز برای شما ایفا میکند.
 
حرف آخر
 
اولین سوالی که قبل از خرید moto360 بایستی از خودتان بپرسید این است که آیا قصد استفاده از ساعت هوشمند را دارید یا خیر؟ آیا حاضر هستید هرشب ساعت خود را نیز مانند موبایلتان به شارژ بزنید؟ آیا مایل هستید بجای یک ساعت سوئیسی یا ژاپنی از یک اسمارت واچ استفاده کنید؟ اگر پاسخ شما مثبت باشد و از موبایلی با سیستم عامل آندروید استفاده میکنید شاید بتوان گفت بهترین و زیباترین انتخاب شما Motorola moto360 است که هم از نظر طراحی و هم از کیفیت و راحتی توانسته است بخوبی رقبایش را کنار بزند و با استفاده از آن میتوانید بجای بیرون آوردن موبایل از جیب یا کیف و چک کردن آن پیام های خود براحتی و بر پشت دستتان مشاهده کنید و در عین حال یک ساعت زیبا بر پشت دست دارید و هروقت هم که از ظاهر ساعت خسته شدید براحتی میتوانید شکل نمایش آنرا تغییر دهید!
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.