تلفن همراه

گجت

گوشی

November 7, 2014
16:50 جمعه، 16ام آبانماه 1393
کد خبر: 65290

نقد و بررسی مودم 3G همراه دی‌لینک مدل DWR-730/N

کمپانی دی لینک به دلیل استقبال زیادی که از روترهای بی‌سیم 3G جیبی (بسیار کوچک) و مخصوصا مدل DWR-730 شده بود، تصمیم گرفت تا نقاط ضعف این محصول را رفع نماید، نقاط قوت و امکانات آن را بهبود بخشد و تغییراتی در طراحی ظاهری آن ایجاد نماید. بنابراین شما می‌توانید DWR-730 را بهینه‌تر زیباتر و از همه مهمتر با قیمتی مناسب‌تر نسبت به امکانات اضافه شده، با نام DWR-730/N در دسترس داشته باشید. اولین فرقی که با دیدن این محصول متوجه آن می‌شوید احتمالا اندازه آن است که کوچک‌تر و بالطبع سبک‌تر شده است و طراحی آن بسیار زیباتر شده و تقریبا شبیه به یک گوشی موبایل کوچک و زیبا شده است. تغییر دوم که بسیار مهم هم است و ما نیز از دیدن آن بسیار خوشحال شدیم اضافه شدن صفحه نمایش است که واقعا کارآیی زیادی دارد و DWR-730 را که قبلا در این مورد نسبت به رقیب خود یعنی TP-Link M5350 ضعف داشت را یک پله به جلو برد. اما تغییر سوم که از دو تغییر دیگر کمی مهم‌تر است و دیگر در ظاهر معلوم نیست، اضافه شدن ظرفیت باتری این محصول است. باتری مدل قبلی 1500 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت داشت اما باتری مدل جدید 2380 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد، در نتیجه مدت زمان بیشتری به شما خدمت می‌کند. همانطور که در بالا نیز اشاره کرده بودیم رقیب مستقیم D-Link DWR-730 دستگاه TP-Link M5350 است که از باتری 2000 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد و تا 7 ساعت به صورت مداوم برای شما شارژدهی می‌کند، در نتیجه باتری مدل جدید از آن هم بالاتر است و زمان بیشتری به شما شارژدهی می‌کند بنابراین در این رقابت نیز D-Link DWR-730 بازهم یک قدم جلوتر از TP-Link M5350 قرار می‌گیرد (البته بر روی جعبه این محصول شارژدهی 6 ساعت نوشته شده و با صفحه نمایش روشن تقریبا عدد درستی است ولی در تست‌هایی که ما انجام دادیم با خاموش کردن صفحه نمایش باتری بین 7 تا 8 شارژدهی می‌کرد).
 
 
مثلاً اگر شغل شما طوری است که از راه دور و به صورت ریموت کار می‌کنید، یا به صورت موقت به اینترنت نیاز دارید و یا از جمله افرادی هستید که باید در هر زمان، مکان و شرایطی به اینترنت متصل باشید D-Link DWR-730/N واقعا به شما کمک می‌کند. این روتر برق مورد نیاز خود را به دو صورت و از طریق باتری لیتیوم-یونی و یا آداپتور AC تامین می‌کند و آنقدر کوچک و سبک است که به راحتی در جیب شما جای می‌گیرد. بنابراین شما چه به برق دسترسی داشته باشید و چه نداشته باشید، می‌توانید آن را در هر نقطه‌ای با خود داشته باشید و با آن به گشت و گذار در اینترنت بپردارید و اگر نیاز به شارژ مجدد هم داشتید می‌توانید آن را به آسانی با هر شارژر USB به microUSB مانند شارژرهای گوشی‌های موبایل اندرویدی و یا شارژر خودرو به راحتی شارژر نمایید. یکی دیگر از ویژگی‌های این روتر بسیار شیک و زیبا وجود صفحه نمایش است. صفحه نمایش این محصول به شما میزان باتری، آنتن سیم کارت، متصل بودن به اینترنت، تعداد پیام کوتاه‌های (SMS) دریافتی، تعداد دستگاه‌های متصل شده به دستگاه و… را نشان می‌دهد.
 
پورت‌ها و دکمه‌ها
اگر به لبه سمت چپ این محصول نگاه کنید دو عدد دکمه مشاهده می‌کنید که دکمه بالایی برای خاموش و روشن کردن دستگاه و صفحه نمایش به کار می‌آید و دکمه پایینی دکمه WPS و روشن/خاموش کردن Wi-Fi (اتصال بی‌سیم) است. برای روشن و خاموش کردن این دستگاه شما باید دکمه بالایی را به مدت 5 ثانیه نگه دارید تا عبارت D-Link را بر روی صفحه نمایش مشاهده نمایید، اگر این عبارت را مشاهده کردید به این معناست که دستگاه در حال روشن شدن است و چیزی در حدود 3 الی 5 ثانیه هم طول می‌کشد تا دستگاه آماده به کار شود. اما اگر خواستید برای مصرف کمتر باتری و یا به هر دلیل دیگری فقط صفحه نمایش را خاموش کنید فقط کافیست که این دکمه را یکبار فشار دهید تا صفحه نمایش خاموش شود و برای روشن شدن دوباره صفحه نمایش نیز باید یکبار دیگر همین دکمه را فشار دهید. همانطور که گفتیم دکمه پایینی دو کاربرد دارد و برای روشن و خاموش کردن WPS و Wi-Fi است. وظیفه WPS راه‌‌اندازی یک شبکه بی‌سیم سریع، حفاظت شده و بدون نیاز به وارد کردن پسورد است تا کاربران دیگر بتوانند سریع و بدون نیاز به وارد کردن پسورد به این روتر متصل شوند. فرض کنید که شما می‌خواهید یک دستگاه جدید و یا دستگاه میهمان خود را به صورت بی‌سیم به این روتر متصل نمایید و پسورد خود را فراموش کرده‌اید و یا اصلاً حوصله تایپ کردن پسورد را ندارید. اینجاست که این دکمه به کمک شما می‌آید، هنگامی که این دکمه را فشار دهید عبارت WPS بر روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود و این یعنی روتر آماده اتصال است. در این هنگام فقط کافی است وارد تنظیمات Wi-Fi دستگاهی که می‌خواهید به این روتر وصل کنید شوید و اتصال را بزنید و اگر دستگاهی که می‌خواهید به این روتر وصل نمایید هم دارای دکمه WPS بود، پس از فشردن و نگه داشتن دکمه WPS روتر دکمه WPS آن دستگاه را هم فشار دهید تا دو دستگاه به صورت خودکار به یکدیگر متصل شوند (برای بعضی از دستگاه‌ها باید دکمه WPS نگه داشته شود تا اتصال برقرار شود). برای خاموش/روشن کردن Wi-Fi یا اتصال بی‌سیم نیز باید این دکمه را چند ثانیه نگه دارید تا نشانگر Wi-Fi که در شکل بالا به آن اشاره کردیم محو شود و برای روشن کردن دوباره Wi-Fi نیز باید دوباره همین کار را تکرار نمایید. از لبه سمت راست به لبه سمت چپ می‌رویم، در این لبه شما فقط یک شیار کارت حافظه microSD دارید که قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه microSD را تا 32 گیگابایت دارد. شاید این سوال پیش آید که کارت حافظه microSD برای این محصول چه کاربردی دارد؟ در جواب باید بگوییم که شما می‌توانید یک کارت حافظه microSD را درون این شیار قرار دهید و از D-Link DWR-730/N به عنوان کارت خوان استفاده نمایید و اطلاعات درون کارت حافظه را بر روی کامپیوتر و یا لپ‌تاپ خود مشاهده نمایید. در آخر به لبه پایینی و تنها پورت این روتر می‌رسیم. در این لبه شما می‌توانید یک پورت microUSB را مشاهده نمایید که از طریق آن می‌توانید باتری لیتیوم-یونی این محصول را شارژ نمایید. برای شارژ باتری این روتر شما می‌توانید از آداپتور و کابلی که همراه با این محصول ارایه می‌شود و یا از هر شارژ microUSB دیگری استفاده نمایید.
 
تنظیمات
برای ورود به قسمت تنظیمات این روتر فقط کافیست شما آدرس 192.168.0.1 را در قسمت جستجوی مرورگر خود تایپ نمایید تا وارد منوی تنظیمات این محصول شوید. هنگامی که این آدرس را تایپ کردید یک منو با 3 گزینه برای شما باز می‌شود که می‌توانید آن را در عکس پایین و سمت چپ مشاهده نمایید. گزینه اول Account یا همان نام کاربری است که به صورت پیش‌فرض admin در نظر گرفته شده است. گزینه دوم Password (رمز عبور) است که به صورت پیش‌فرض تعریف نشده و لازم نیست شما هم چیزی در آن قسمت وارد کنید. گزینه سوم هم Language است که برای انتخاب زبان به کار می‌آید که متاسفانه فقط گزینه English (انگلیسی) در آن وجود دارد. بنابراین برای ورود به منوی تنظیمات فقط کافیست که شما روبروی گزینه اول یعنی Account عبارت admin را تایپ نمایید و بر روی گزینه Login کلیک نمایید تا وارد منوی تنظیمات شوید. اگر سیم کارت شما دارای پین (Pin) و یا رمز عبور باشد در هنگام روشن کردن دستگاه یک علامت سیم کارت با عبارت PIN و شکل قفل بر روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود و هنگامی که وارد قسمت تنظیمات شوید عبارت The Sim Is Lock, Please Go To The SIM Page To Enter The PIN Code بر روی صفحه نشان داده می‌شود که در زیر کلمه SIM دوم خط کشیده شده و به رنگ آبی درآمده (عکس پایین و سمت راست).
 
 
برای وارد کردن پین یا رمز عبور سیم کارت شما باید بر روی همین کلمه SIM آبی رنگ کلیک نمایید تا بتوانید وارد قسمت وارد کردن پین شوید. در این قسمت شما می‌توانید گزینه PIN Code را مشاهده نمایید و پین کد سیم کارت خود را باید در کادر روبروی این گزینه وارد نمایید. هنگامی که پین را وارد نمودید بر روی گزینه Unlock PIN کلیک کنید تا قفل سیم کارت شما باز شود، اگر این کار را به درستی انجام دهید یک پنجره با گزینه Completed به معنی تکمیل عملیات برای شما باز می‌شود که باید با زدن علامت × این پنجره را ببندید. اگر الان به صفحه نمایش روتر خود نگاه نمایید علامت سیم کارت با قفل محو شده و به جای آن نام اپراتور سیم کارت نوشته شده است.
 
 
اگر به قسمت بالای منوی تنظیمات نگاه کنید می‌توانید چندین گزینه را ببینید که هر کدام کارآیی خاص خود را دارند. اگر بر روی اولین گزینه از سمت چپ که عبارت Home به معنی خانه بر روی آن نوشته شده است، کلیک نمایید می‌توانید اطلاعات کلی روتر را از قبیل مقدار حافظه رمی که اشغال شده، مقدار درگیری پردازنده، اتصال صحیح سیم کارت، مقدار آنتن و… مشاهده نمایید. در منوی بعدی یعنی Wizard شما می‌توانید در سه مرحله اطلاعات دیگر روتر را ببینید. در مرحله اول شما IP Address یا همان آدرس IP و IP Subnet Mask را می‌بینید. بعد از کلیک کردن بر روی گزینه Next (بعدی) می‌توانید در مرحله دوم نوع پیکربندی و پروفایل همراه با اطلاعاتی مانند اسم، نوع و APN سیم کارت را ببینید و در مرحله سوم که بازهم باید بر روی گزینه Next کلیک کنید تا به آن مرحله بروید نیز می‌توانید Password یا همان نام کاربری و SSID که نامی است که شما در هنگام اتصال به روتر آن را مشاهده می‌نمایید را می‌بینید. منوی بعدی از بالا Internet است که سه گزینه Flight Mode, Preferred Cellular Network و Roaming Mode را همراه با اطلاعات سیم کارت مشاهده نمایید. به منوی بعدی یعنی Network می‌رویم که در این منو شما همان IP Address و IP Subnet Mask را به همراه IPv6 و DNS را می‌بینید. منوی بعد از Network منوی SMS است که شاید بیشتر به کار شما بیاید. در این منو شما می‌توانید پیامک بنویسید و ارسال نمایید و یا پیامک‌های دریافتی را مشاهده نمایید. منوی بعدی Wi-Fi یا همان اتصال بی‌سیم است که شما می‌توانید تنظیمات مربوط به Wi-Fi را در آنجا مشاهده نمایید یا تغییراتی ایجاد نمایید. البته در این قسمت شما می‌توانید به تنظیم WPS و MAC Filter بپردازید و یا Station List را ببینید. در منوی بعدی یعنی Advanced شما می‌توانید تنظیمات کلی روتر را مشاهده و تعویض نمایید و در منوی Security به تنظیمات امنیتی دستگاه دسترسی داشته باشید. در منوی آخر یعنی Application نیز به تنظیمات و اطلاعات نرم‌افزاری این روتر دسترسی دارید.
 
 
جمع‌بندی
DWR-730/N یک مودم 3G و یک روتر قابل حمل +HSPA است که توسط کمپانی مشهور و محبوب DLink طراحی و تولید شده است و به شما این امکان را می‌دهد تا از اینترنت سیم کارت خود به صورت بی‌سیم استفاده نمایید و یا آن را در اختیار چند کاربر دیگر هم قرار دهید. باتری این محصول بسیار خوب عمل می‌کند و به شما بین 6 الی 7 ساعت (بسته به نوع استفاده و تعداد نفرات متصل شده به دستگاه) به صورت مداوم خدمت می‌کند.
 
 
دیگر خوبی این محصول صفحه نمایش آن است که اطلاعاتی چون میزان باتری، مقدار آنتن سیم کارت، متصل بودن به اینترنت، تعداد پیام کوتاه‌های (SMS) دریافتی، تعداد دستگاه‌های متصل شده به دستگاه و… را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته که ما دوست داشتیم سایز صفحه نمایش کمی بزرگ‌تر باشد، ولی خوب همین هم خوب است. علاوه بر اینها شما می‌توانید از این محصول به عنوان یک کارت خوان استفاده نمایید و یک کارت حافظه microSD درون این روتر قرار دهید و اطلاعات آن را درون کامپیوتر و یا لپ‌تاپ خود مشاهده نمایید. بنابراین D-Link DWR-730/N یک دستگاه چند کاره بسیار پرکاربرد و مفید است که در هر زمان و مکانی به شما خدمت می‌کند و شما از داشتن آن لذت می‌برید.
 
این مودم با قیمت حدود 225هزار تومان در بازار ایران به فروش میرسد
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.