اپراتورها

امنیت

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

November 9, 2014
17:51 یکشنبه، 18ام آبانماه 1393
کد خبر: 65347

وزیر ارتباطات از اجرای کامل فیلترینگ هوشمند تا شش ماه دیگر خبر داد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اجرای بخش اول سیستم فیلترینگ هوشمند تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: این سیستم به طور کامل ظرف شش ماه آینده اجرایی می شود.

محمود واعظی در حاشیه سمینار تشریح برنامه های وزارت ارتباطات برای گذر به نسل جدید آدرس های عددی اینترنت، گفت: این وزارتخانه درصدد ارتقای سیستم فیلترینگ شبکه های اینترنتی است که بر این اساس توافقنامه ای میان شرکت ارتباطات زیرساخت و پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات ماه گذشته مبادله شد تا از نظر فنی، سیستم فیلترینگ سایت های اینترنتی ارتقا یابد.
 
وی با تاکید بر نگاه جدی دولت بر اجرای این پروژه، خاطرنشان کرد: سیاست ما این نیست که از یک پژوهشگاه برای اجرای این پروژه استفاده کنیم و قصد داریم از بخش های علمی و پژوهشی کشور برای راه اندازی فیلترینگ هوشمند بهره ببریم.
 
واعظی افزود: بر اساس این توافقنامه اجرای این پروژه آغاز شده و تا یک ماه آینده بخشی از فیلترینگ هوشمند اجرایی می شود و تا شش ماه دیگر نیز طرح فیلترینگ هوشمند به طور کامل در کشور عملیاتی خواهد شد.
 
تصمیم گیری نهایی در مورد تعرفه اینترنت موبایل تا دو هفته دیگر
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص انتقاداتی که به تعرفه استفاده از اینترنت موبایل نسل سوم وارد است و از چندی پیش از سوی سازمان تنظیم مقررات اعلام شده، گفت: این تعرفه هنوز نهایی نیست.
 
وی افزود: تعرفه های اعلام شده بر اساس نظرات اپراتورهای موبایل در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورد بررسی قرار گرفت اما تصویب نهایی آن به دو هفته آینده موکول شد بر این اساس قصد داریم از نظرسنجی که از کاربران موبایل داشته ایم در تدوین این تعرفه های نهایی استفاده کنیم.
 
واعظی تصریح کرد: بر اساس آنچه که اپراتورها ادعا می کنند بسته های تعرفه ای مختلفی را با قیمت های مناسب به کاربران پیشنهاد داده اند اما تدوین نهایی این تعرفه ها تا دو هفته آینده تصمیم گیری می شود و در آن ملاحظات مردمی برای آن دسته از کاربرانی که از بسته های اینترنتی استفاده نمی کنند لحاظ خواهد شد.
 
پیوست فرهنگی با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی اجرایی می شود
 
وزیر ارتباطات در خصوص آخرین وضعیت تماس تصویری موبایل و پیوست فرهنگی که قرار بود در جلسه شورای عالی فضای مجازی مطرح شود، گفت: وزارت ارتباطات پیشنهاد خود در خصوص پیوست فرهنگی را به مرکز ملی فضای مجازی تقدیم کرده و در این زمینه هماهنگی های لازم از سوی این مرکز باید صورت گیرد.
 
وی گفت: زمانی که این پیوست از سوی مرکز ملی فضای مجازی ارائه شود شورای عالی فضای مجازی آمادگی بررسی و تصویب آن را خواهد داشت.
 
واعظی تاکید کرد: شورای عالی فضای مجازی در حوزه پیوست فرهنگی تنها کار سیاست گذاری را انجام می دهد و در این پیوست هم حقوق مردم و هم حقوق اپراتورهای موبایل دیده شده است.
 
اختلالات تلفن همراه فقط در شبکه همراه اول
 
وزیر ارتباطات در خصوص اختلالات موجود در شبکه اپراتورهای موبایل و عدم کارآیی رومینگ ملی نیز گفت: موضوع اختلال فقط مربوط به اپراتور همراه اول است که در حال تجهیز شبکه خود برای نسل سوم موبایل است بر این اساس این اپراتور نیازمند زمان بیشتری است تا تجهیزات خود را در این خصوص آماده کند و با صحبت ها و هماهنگی های صورت گرفته امیدواریم تا یک ماه آینده این مشکل حل شود.
 
بررسی اختلال در اس ام اس فعال سازی شبکه های اجتماعی
 
واعظی در پاسخ به سئوالی در خصوص عدم فعال سازی برخی شبکه های اجتماعی به دلیل اختلال در اس ام اس فعال سازی این شبکه ها با وجودی که دولت بارها بر استفاده مناسب از این شبکه ها تاکید دارد، گفت: سیاست دولت این است که مردم از شبکه های اجتماعی مناسب استفاده کنند و بنا نداریم این شبکه ها را که به دلیل مسائل اقتصادی به نفع کاربران است، مسدود کنیم.
 
وزیر ارتباطات افزود: برای اولین بار است که می شنوم اس ام اس فعال سازی شبکه های اجتماعی از سوی اپراتورهای موبایل مسدود است بر همین اساس از همین جا دستور پیگیری و بررسی این موضوع را می دهم.
 
مهاجرت ایران به نسل جدید آدرس های عددی اینترنت و اختلالات موجود
 
وی در خصوص مهاجرت ایران به نسل جدید آدرس های عددی اینترنت (آی پی ورژن 6) گفت: هم اکنون آدرس های عددی اینترنت ورژن 4 در دنیا به اتمام رسیده و بر این اساس نیاز به مهاجرت به آدرس های جدید اینترنتی الزامی است. بر اساس پیش بینی اتحادیه جهانی مخابرات تا سال 2020 بالغ بر 20 میلیارد شیء و تجهیزات به اینترنت متصل می شود که برای ارتباط اینها نیازمند آی پی آدرس های جدید هستیم.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه از 9 ماه گذشته کمیته ای برای اجرای این طرح در وزارت ارتباطات تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: هماهنگی با اپراتورهای موبایل، اپراتورهای اینترنت، مخابرات، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال انجام است و به زودی دستورالعملی برای اجرای این پروژه ابلاغ خواهیم کرد.
 
واعظی با بیان اینکه شروع گذر به نسل جدید آدرس های اینترنت از اوایل سال آینده انجام می شود، گفت: در حال حاضر به دلیل نبود آی پی آدرس های اینترنتی، برخی مردم در دسترسی به اینترنت دچار مشکل هستند و اپراتورهای اینترنت ظرفیت ارائه این خدمات را ندارند که امیدواریم با اجرای این پروژه مشکل کمبود آی پی و اختلال در سرعت اینترنت حل شود.
 
وی در مورد افزایش سرعت اینترنت برای دسترسی کاربران خانگی نیز گفت: تا زمانی که شبکه ملی اطلاعات را اجرایی نکنیم این قول را نمی دهیم که سرعت اینترنت برای کاربران خانگی از 128 کیلوبیت بر ثانیه افزایش یابد اما سرعت اینترنت برای دانشگاهها، مراکز علمی و تجاری بدون محدودیت بوده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
 
شبکه ملی اطلاعات پس از 10 سال اجرایی می شود
 
به گزارش مهر، وزیر اطلاعات و فناوری اطلاعات در مراسم سمینار تشریح برنامه های وزارت ارتباطات برای گذر به نسل جدید آدرس های عددی اینترنت نیز گفت: اجرای شبکه ملی اطلاعات 10 سال است که با واژه ها و مفاهیم مختلف در دست انجام است اما تاکنون آنچه که مردم انتظار داشته اند، عملیاتی نشده است بر این اساس تصمیم جدی دولت یازدهم این است که به عنوان اولویت این پروژه را اجرایی کند.
 
وی افزود: هم اکنون مدل مفهومی این شبکه طراحی شده، تقسیم کار صورت گرفته و بخش خصوصی نیز اقداماتی را انجام داده است که امیدواریم با اجرای نسل جدید آدرس های عددی اینترنت، بتوانیم از این شبکه استفاده کنیم.
 
واعظی گفت: بزرگترین مشکل در حوزه اینترنت هم اکنون نداشتن آی پی است که توسعه را در این بخش و نیز برای دسترسی به نسل سوم و چهارم موبایل و نیز ارائه اینترنت به روستاها با مشکل مواجه کرده است بر این اساس قصد داریم به زودی گذر به ورژن 6 آدرس های عددی اینترنت را آغاز کنیم.
 
وی گفت: از این پس تمامی تجهیزات مرتبط با اینترنت به دلیل مطابقت با آدرس های جدید اینترنتی باید تحت نظارت وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات وارد کشور شود و این ملاحظات در دستورالعمل جدیدی که به زودی ابلاغ می شود، اعلام خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.