امینت

تلفن همراه

November 16, 2014
21:00 یکشنبه، 25ام آبانماه 1393
کد خبر: 65466

شنود مکالمات در آمریکا با استفاده از هواپیمای ملخی

نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا با استفاده از هواپیماهای کوچک ملخی، اطلاعات در حال تبادل کاربران گوشی‌ها و تبلت‌ها را در آسمان شنود می‌کنند.
 
 
به نقل از آرس تکنیکا، این هواپیماهای کوچک از امکانات و فناوری‌های موجود در دکل های مخابراتی عادی برخوردار بوده و از همین طریق می‌توانند داده های کاربران گوشی‌های هوشمند را دریافت و ذخیره سازی کنند.
 
روزنامه وال استریت ژورنال که اولین بار این خبر را منتشر کرده می گوید یکی از نهادهای اطلاعاتی آمریکا موسوم به US Marshals Service (USMS) از هواپیماهای یاد شده به این منظور استفاده کرده است.
 
اگر چه ادعا شده هدف از این کار جمع آوری اطلاعات از مظنونان به انجام فعالیت‌های جنایی و تبهکاری بوده، اما گزارش وال استریت نشان می‌دهد که هواپیماهای یاد شده اطلاعات تمامی شهروندان و نه فقط افراد متخلف را جمع آوری کرده اند.
 
این هواپیماها با هماهنگی‌های صورت گرفته از 5 فرودگاه مهم در شهرهای مختلف آمریکا به پرواز درآمده و به گونه‌ای پرواز می کنند که بتوانند اکثریت جمعیت آمریکا را تحت پوشش قرار دهند. وسایلی که بر روی این هواپیماها نصب می‌شوند می‌توانند اطلاعات دقیق مربوط به دهها هزار تلفن همراه در آن واحد ثبت و تشخیص دهند و آنها را به تفکیک مرتب کنند.
 
مقامات فدرال با استفاده از این اطلاعات می‌توانند موقعیت مکانی یک کاربر تلفن همراه را به دقت سه متر مشخص کنند. از این طریق حتی می‌توان مشخص کرد کاربر مورد بررسی در کدام یک از اتاق های یک ساختمان قرار دارد.
 
ادعا شده که این هواپیماها افراد مجرم و فراری را هدف قرار می‌دهند و داده های افراد دیگر را پس از جمع‌آوری نگهداری نمی‌کنند. ابزاری که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد و به dirtbox مشهور شده، مدل پیشرفته‌تر دستگاه Stingrays است که پلیس آمریکا از آن برای شناسایی و جمع آوری اطلاعات مربوط به IMSI (شماره های خاص بین المللی هر مشترک تلفن همراه) استفاده می‌کند.
 
به دنبال انتشار این خبر، نهادهای مدافع حقوق مدنی شهروندان و بسیاری از رسانه‌های مستقل در آمریکا به علت نقض حریم شخصی و امنیت شهروندان با سوءاستفاده از این هواپیماها دست به اعتراضات گسترده زده اند. پیشرفته بودن این فناوری بر میزان نگرانی ها افزوده است.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.