اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

November 18, 2014
12:12 سه شنبه، 27ام آبانماه 1393
کد خبر: 65493

اینترنت ۲.۵ ریالی موبایل پیشنهاد رایتل بود

خبرگزاری تسنیم: کمیسیون تنظیم مقررات در حالی مصوبه‌ دیتای آزاد ۲.۵ ریال موبایل را رو کرد که وزیر ارتباطات و رئیس این کمیسیون سریعا نسبت به آن واکنش نشان داد و آن را در شأن مردم ندانست.
 
 
سخنگوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پنجم آبان ماه در حالی خبر تصویب تعرفه 2.5 ریال برای دیتای آزاد موبایل را رسانه‌ای کرد که وزیر ارتباطاتی که خود ریاست کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی را برعهده دارد و در آن جلسه حضور داشته، این تعرفه را در شأن مردم ندانست و گفت که مجددا در جلسات آتی بررسی می‌شود.
قضیه از این قرار بود که این کمیسیون تعرفه‌های دیتای GPRS، 3G و 4G را به صورت یکپارچه و 2.5 ریال در نظر گرفت تا از این پس مشترکان موبایل با یک نرخ واحد سر و کار داشته باشند در حالیکه با آمدن 3G عملا با دو نرخ متفاوت برای GPRS و نسل سوم مواجه بودند.
با این حال پیش از چنین مصوبه‌ای، سخنگوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گفته بود که نرخ دیتای آزاد بین 0.5 تا یک ریال است و به هیچ وجه بیشتر از این نمی‌شود اما خروجی کمیسیون نهایتا 2.5 ریال شد.
این نرخ به راحتی هزینه مشترکان دیتای آزاد را برای یکبار بازدید از یک سایت تا حدود 300 تومان می‌رسانید که به گفته وزیر ارتباطات در شأن مردم نیست برای بازدید از یک سایت 300 تومان بپردازند و از این جهت، نرخ باید تغییر کند.
ظاهرا در آن مصوبه، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سقف دیتای آزاد موبایل را 2.5 ریال و کف آن را 0.1 ریال جهت جلوگیری از دامپینگ در نظر گرفته بوده که اکنون معلق شد.
وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که چرا نرخی را مصوب کردید که خودتان می‌گویید در شأن مردم نیست؟، گفت: این نرخ، رقم پیشنهادی اپراتورها بوده و از این جهت پیشنهاد بوده و هنوز مصوب نشده است.
ظاهرا همراه اول پیشنهادی درباره نرخ دیتای آزاد موبایل نداشته و این موضوع توسط سخنگوی مخابرات ایران نیز تأیید شد ولی نکته حائز اهمیت این است که نرخ مصوب 2.5 ریال دقیقا پیشنهاد رایتل برای دیتای آزاد و ظاهرا بالاترین نرخ پیشنهادی بوده که نهایتا هم اعمال شده است.
دیتای آزاد کنونی رایتل 0.5  ریال است و این پیشنهاد توسط مدیر قبلی این شرکت صورت گرفته بود.
این مصوبه چالشی که نرخ دیتای آزاد موبایل در نسل‌های جدید ارتباطی را به طرز چشم‌گیری افزایش داده بود، موقتی و قرار بوده تا شهریور ماه سال 94 لحاظ شود و بعد از آن با سنجش رفتار مشترکان، تعرفه بازبینی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.