اینترنت و شبکه

رگولاتوری

November 23, 2014
21:06 یکشنبه، 2ام آذرماه 1393
کد خبر: 65523

تاکید رئیس سازمان IT ایران بر لزوم گذار به IPV6

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این که در حال حاضر بیش از 10 میلیون IPV4 در کشور فعال است گفت: با توجه به مطالعات صورت گرفته و به منظور پیاده سازی سرویس های جدید، حدود چهار برابر ظرفیت فعلی به آدرس های عددی اینترنتی (IP) نیاز داریم.

نصراله جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در اجلاس منطقه ای RIPENCC ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: برای پیاده سازی سرویس های جدید در حوزه های مختلف باید از ظرفیت های کافی IP استفاده کنیم و همین امر بیانگر لزوم مهاجرت به IPV6 است.
 
 جهانگرد افزود: امیدواریم فرآیند مهاجرت به IPV6 و آموزش مهارت های مورد نیاز در این حوزه با همکاری رایپ و آیکن عملیاتی شود.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران دومین کشور در حوزه رایپ از نظر LIRها محسوب می شود، می بایست به منظور مدیریت بهتر خدمات و سرویس های در حال ارائه، دسترسی به DNS SERVERها فراهم شود که امیدواریم به کمک RIPE این موضوع نیز تحقق یابد.
 
وی تصریح کرد: ایران آمادگی دارد تا در برگزاری دوره های آموزشی و اجلاس های منطقه ای در این حوزه با رایپ همکاری داشته و در آینده شاهد همکاری های بیشتر در این بخش باشیم.
 
وی با اشاره به برنامه های ایران در توسعه ارتباطات و دولت الکترونیکی گفت: زیرساخت های ارتباطی خوبی در کشور ایجاد شده که با برنامه های در دست اجرا، شاهد افزایش ظرفیت ها در این حوزه خواهیم بود.
 
 جهانگرد ادامه داد: در حال حاضر ضریب نفوذ تلفن ثابت برای خانوارها به بیش از 95 درصد رسیده و 85 درصد مردم دارای سیم کارت فعال تلفن همراه هستند که به تازگی ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه از سوی تمامی اپراتورها آغاز شده و به زودی شاهد ارائه ظرفیت های بهتر در این حوزه خواهیم بود.
 
معاون وزیر ارتباطات ظریب نفوذ دسترسی به اینترنت را 60 در صد اعلام کرد و اظهارداشت: در حال حاضر ضریب نفوذ باند پهن در کشور به حدود 30 درصد رسیده که با شتاب توسعه ای که طی دوسال گذشته شاهد آن هستیم، ظرفیت جهش این آمار در کشور وجود دارد.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشور در خصوص تبدیل شدن به هاب منطقه ای ادامه داد: با توجه به مشکلات کشورها در انتقال دیتا در منطقه، موقعیت ایران مدنظر کشورها قرار گرفته و در این خصوص برنامه های گسترده ای برای فراهم کردن زمینه ترانزیت دیتا در حال پیاده سازی است.
 
جهانگرد تاکید کرد: در حال حاضر چهار نقطه درگاه بین المللی در کشور وجود دارد که به منظور توزیع ترافیک و مدیریت رو دیتای در حال انتقال در صدد افزایش آن هستیم.
 
گفتنی است,  جهانگرد در دیدار با باهر عصمت، نایب رئیس آیکن، آمادگی ایران برای مشارکت بیشتر در فعالیت های آیکن از قبیل تبادل دانش در حوزه‌های مختلف ازجمله گذر از IPV4  به IPV6 را اعلام کرد و افزود: آیکن یک نهاد بین المللی است که انتظار تسهیلات بیشتری به منظور ارائه خدمات به کشورهای مختلف از جمله ایران فراهم کند.
 
وی در این دیدار افزود: به توجه به قابلیت های فنی و سطح دانش متخصصان داخلی، ایران آمادگی دارد تا میزبان برخی فعالیت های آیکن در منطقه بوده و بر همین اساس، می توان یک دفتر منطقه ای به منظور پوشش برنامه‌های آن نهاد در ایران تاسیس کرد.
 
این گزارش حاکی است، باهر عصمت نایب رئیس آیکن نیز در این دیدار با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه های مختلف ازجمله گذر از IPV4  به IPV6 تاکید کرد موارد مطرح شده در جلسات آینده مطرح و درصورت امکان عملیاتی خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.