سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

November 26, 2014
20:43 چهارشنبه، 5ام آذرماه 1393
کد خبر: 65556

فقدان آمار و اطلاعات صحیح از صنعت نرم‌افزار کشور

فعالان صنف نرم افزار موضوعاتی از جمله مهاجرت نیروی انسانی، نبود امنیت سرمایه‌گذاری، عدم تطبیق بین نیازها و محصولات تولیدی، عدم حمایت‌ دولت و اقتصاد دولتی‌ را از جمله مشکلات صنعت نرم‌افزار کشور عنوان کردند.
  
نشست بررسی چالش‌های نرم‌افزار کشور با حضور فعالان صنعت نرم افزار برگزار شد.
 
در این نشست، شاهین طبری رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران با تاکید بر اینکه ارزش اشتغالزایی صنعت IT در کشور نادیده گرفته می شود، گفت: یکی از مسائل اصلی در صنعت تولید نرم‌افزار به خود شرکت‌های تولید‌کننده باز می‌گردد؛ چرا که اگر شرکت‌های نرم‌افزاری به این خودباوری برسند که ایران بازاری دارد که می‌تواند محل فعالیت مناسبی را برای شرکت‌های نرم‌افزاری به وجود آورد و بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری بزرگ خارجی آرزوی این بازار را دارند، نوآوری‌ها و فکرهای جدیدی به وجود می‌آید.
 
وی با اشاره به لزوم مدیریت منابع انسانی در حوزه IT و با بیان اینکه لازم است در حوزه شرکت‌های نرم‌افزاری کار جدی صورت گیرد تا این شرکت‌ها بتوانند شرایطی را به وجود بیاورند که از طریق آن از خود حمایت کنند، افزود: اولین مشکل سازمان نظام صنفی رایانه ای در حوزه شرکت‌های نرم‌افزاری عدم حضور این شرکت‌ها در نشست‌های هم اندیشی است و این در حالی است که این هم اندیشی‌ها می‌تواند به مشارکت و ایجاد تعامل با دولت بیانجامد.
 
برخی نیروهای انسانی متخصص با رسیدن به سطح بازدهی کشور را ترک می کنند
 
امیرمسعود اسکویی‌لر، عضو کمیسیون نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه نرم‌افزاری کشور را مهاجرت نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده به خارج از کشور دانست و گفت: متاسفانه زمانی که برخی از نیروهای انسانی متخصص در کشور به سطح بازدهی می‌رسند مملکت را ترک کرده و توانایی خود را در دیگر کشور‌ها به کار می‌گیرند.
 
وی با بیان اینکه تولید نرم‌افزار، توجه به استاندارد، کیفیت، روش‌های عقد قرار‌داد و حق تالیف نرم‌افزار الزامی است و همه این موارد می‌تواند سرمایه‌گذاری در بخش تولید نرم‌افزار را تضمین کند، ادامه داد: به دلیل عدم امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات، تعداد سرمایه‌گذاران در این حوزه کم هستند؛ حتی گاهی دست‌اندرکاران ساخت نرم‌افزار نیز ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در جای دیگری به کار ببرند و این در حالی است که اگر بازگشت سرمایه متناسب با بازار وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری به ورود به این حوزه پیدا می‌کند.
 
80 درصد اقتصاد کشور در حال حاضر در اختیار دولت است
 
امیرحسین سعیدی عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز با اشاره به این‌که بحث وجود چالش‌ها در حوزه نرم‌افزاری کشور بحثی تکراری است که نگاه دولت به این حوزه باز می‌گردد، افزود: با توجه به این‌که نزدیک به 80 درصد اقتصاد کشور در حال حاضر در اختیار دولت است، این نگاه دولتی است که می‌تواند تعیین کند که محصول نرم‌افزاری که از سوی یک شرکت فناوری اطلاعات عرضه می‌شود، در چه جایگاهی قرار می‌گیرد.
 
وی با اشاره به این‌که تولید محصولات نرم‌افزاری نیازمند ایجاد بستر‌های ارتباطی و مخابراتی مناسب است، تصریح کرد: یکی از این بستر‌ها پهنای باند است و میزانی که از این بستر به شرکت‌ها ارائه می‌شود، نشان‌دهنده مقدار اراده دولت برای بهبود صنعت IT در کشور است؛ در همین حال بحث فرهنگ‌سازی از دیگر مسائلی است که دولت در حوزه IT روی آن سرمایه‌گذاری کرده و از طریق رسانه‌ها این فرهنگ را در بین مردم ایجاد ‌می کند.
 
رئیس اسبق سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با تاکید بر اینکه دولت گاهی تصدی‌گری برخی امور را به دست گرفته که انجام این امور در حوزه وظیفه‌اش نیست، افزود: برای این‌که کشور از بحران اقتصادی حاضر نجات پیدا کند، لازم است در اولین قدم بخش خصوصی تقویت شود؛ در حال حاضر شرکت‌های نرم‌افزاری نسبت به کل جمعیت کشور بسیار کم هستند و این امر برخلاف عقلانیت است.
 
پتانسیل صنعت نرم‌افزار موجود است اما مدل‌های تجاری خوب از سوی شرکت‌ها ارائه نمی‌شود
 
علی عبداللهی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با اشاره به این‌که صنعت IT در حال متحول‌کردن جامعه جهانی از جمله ایران است گفت: در داخل کشور پتانسیل خوبی برای صنعت نرم‌افزار وجود دارد، در حالی که مدل‌های تجاری خوبی از سوی شرکت‌ها ارائه نمی‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه نقش دولت در حوزه نرم‌افزار نباید به ایجاد ساختار‌ها محدود شود و دولت باید در زمینه‌ IT و ایجاد نرم‌افزار برنامه‌ریزی کند ادامه داد: دولت باید بپذیرد که دنیا در حال حاضر دنیای نرم‌افزاری شده و نبود نیروهای متخصص، وجود قوانین دست‌وپاگیر و عدم بهره‌وری مناسب در این بخش به چشم می‌خورد.
 
هیچ آمار و اطلاعات درستی از بخش نرم‌افزاری کشور ارائه نمی‌شود
 
محمدرضا حدادی عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز با اشاره به جای خالی وجود یک سازمان توانمند‌ساز در کشور گفت: یکسری چالش‌های کلی که در تمام صنایع وجود دارد، در صنعت نرم‌افزار نیز به چشم می‌خورد برای مثال عدم وجود سرمایه‌گذار و سرمایه ناکافی از جمله این چالش‌های کلی در حوزه صنایع است؛ علاوه بر مهاجرت نیروی انسانی متخصص، نبود تناسب بین توانایی نیروهای آموزش دیده حوزه نرم‌افزار با نیازهای شرکت‌های نرم‌افزاری نیز از جمله چالش‌های صنعت نرم‌افزار است؛ از سوی دیگر خود سازمان‌های دولتی نیز صنعت نرم‌افزار را به رسمیت نشناختند و به این دلیل که در این حوزه سازمان توانمند‌ساز وجود ندارد، هیچ آمار و اطلاعات درستی از بخش نرم‌افزاری کشور ارائه نمی‌شود.
 
وی گفت: مهم‌ترین مشکل شرکت‌های نرم‌افزاری توان نقدینگی پایین است و این امر نیز به این دلیل است که این شرکت‌ها نمی‌توانند محصول خود را با ارزش واقعی به مشتریان بفروشند.
 
لزوم ایجاد مزیت رقباتی در حوزه های موتور جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی
 
حسین ریاضی مسئول دفتر آمار و فناوری وزارت بهداشت نیز، عدم شناخت صحیح از مشتری، عدم تحلیل بازار، استفاده نکردن از تکنولوژی مناسب را از جمله مشکلات شرکت‌های نرم‌افزاری دانست و گفت: بهره‌برداران و کارفرمایان حوزه نرم‌افزار به دقت نمی‌دانند که از نرم‌افزار چه می‌خواهند و این وظیفه شرکت‌های نرم‌افزاری است که دانش لازم در این زمینه به وجود آورند.
 
وی نبود خلاقیت در تولید نرم‌افزار را یکی مسائل چالش‌ساز در حوزه نرم‌افزار دانست و اظهار کرد: از دیگر چالش‌های بخش تولید نرم‌افزار دولتی‌بودن اقتصاد به ویژه در بحث IT است که باعث می‌شود صنعت IT کمتر بتواند توسعه پیدا کند؛ در همین حال لازم است سیاست‌های کلان برای صادرات نرم‌افزار و همچنین تقویت شرکت‌ های تولید‌کننده که به آن توجه می‌شود مورد توجه دولت قرار گیرد. علاوه بر آن در حال حاضر برنامه‌ای برای رقابت با کشور‌های دیگر در حوزه نرم‌افزاری وجود ندارد و لازم است ایران در حوزه‌هایی مانند ایجاد موتور جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی مزیت‌های رقابتی را به وجود آورد که بتواند نظر کاربران را به خود جلب کند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.