اپلیکیشن

تلفن همراه

رگولاتوری

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

November 28, 2014
23:53 جمعه، 7ام آذرماه 1393
کد خبر: 65592

دولت از چندرغاز پول اپلیکیشن نمی گذرد

تسنیم و فناوران : تصمیم دولت برای دریافت نکردن حق‌السهم از محل درآمد برنامه‌های کاربردی موبایل برای اپراتورها گویا به قطعیت نرسیده اما اپراتورهای موبایل معتقدند که با ابلاغ چنین مصوبه‌ای سریعا درآمدهای بخش تولیدکنندگان محتوا را ارتقا می‌دهند.
 
توسعه فضای مجازی و گسترده شدن ابعاد جرم و جنایت در این بستر منجر به این شده که مباحثی از جمله طرح فیلترینگ هوشمند و توسعه نرم‌افزارهای داخلی کلید خورد.
یکی از مؤثرترین راه‌های مقابله با محتوای مجرمانه و به حداقل رساندن جرم و جنایت در عرصه سایبری، توسعه تولیدات داخلی و ابزارهای مبتنی بر فرهنگ کشور است.
رسالتی که دور از دید مسئولان کشور نیز نمایند و وزارت ارتباطات صراحتا برای مبارزه با مصادیق مجرمانه عنوان کرد که از حق السهم دولت ازاپلیکیشن‌های داخلی گذشت. وزیر ارتباطات با بیان اینکه در برخی از کشورها، وزارت ارتباطات به دلیل منافع اقتصادی مخالف استفاده از اپلیکیشن‌هاست گفت، ما از حق خود در این ارتباط گذشتیم. واعظی پیش از این عنوان کرده بود که از یک سال قبل با همراهی دانشگاه‌ها و همچنین با سرمایه‌گذاری در این زمینه درصدد هستیم آلودگی‌های اینترنتی برطرف شود و برای اجرای دقیق آن نیاز به زمان داریم که با احساس مسئولیت بالا و حساسیت لازم توسط همکاران و بخش‌های ذی‌ربط به صورت جدی درحال پیگیری هستیم. این موضوع در حالی رسانه‌ای شد که تا پیش از این دولت حق السهم 30 درصدی را از درآمد اپراتورها از این محل برای خود قائل بود.
اما نکته حائز اهمیت این است که علی‌رغم رسانه‌ای شدن چنین موضوعی، حق‌السهم دولت از محل برنامه‌های داخلی (اپ‌های داخلی) همچنان اخذ می‌شود و ظاهرا مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در این باره همچنان به اپراتورها ابلاغ نشده است. اپراتورها هم تا زمانیکه چنین مصوبه‌ای دست‌شان نباشد، حق و حقوق بیشتری که منجر به ترغیب توسعه دهندگان برنامه‌های داخلی شود قائل نخواهند بود و همچنان شاهد توسعه نرم‌افزارهایی در گوشی‌های هوشمند خواهیم بود که علی‌رغم توانمندی تولید آن در داخل اما از کشور دیگری وارد شده است. مدیران همراه اول و ایرانسل هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار ابلاغ‌ سریع‌تر این مصوبه که به نفع کشور است شدند تا با افزایش درآمد توسعه دهندگان محتوا، زمینه‌ای برای رونق نرم‌افزارهای داخلی به وجود آورند. وحید صدوقی مدیر عامل همراه اول با آماده نشان دادن این شرکت برای اعمال درصدهای بیشتر برای توسعه دهندگان محتوا رد صورت حذف حق‌السهم دولت گفت، هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده اما هر زمان به ما اعلام و ابلاغ شود که دولت حق‌السهمی را از این بخش نمی‌گیرد ما هم از درآمدهای تأمین کنندگان محتوا (کانتنت پرووایدر) کسر نخواهیم کرد. در همین زمینه علیرضا قلمبر دزفولی مدیر عامل ایرانسل هم در این باره عنوان کرد، امیدواریم برای توسعه سرویس‌های نسل‌های سوم و چهارم، تشویق تأمین کنندگان محتوا و اپ‌نویسان ایرانی این کار هرچه سریع‌تر صورت گیرد. ما به عنوان اپراتور تقاضا داریم تا این کار جهت حمایت از تأمین کنندگان محتوا هر چه سریع‌تر انجام شود. در حالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این هم در پاسخ به فناوران و هم در گفت و گو با سایر رسانه‌ها گفته بود که دولت از حق السهم خود در این بخش می‌گذرد اما دیروز وی در این‌باره صحبت‌های تازه‌ای داشته است که به نظر می‌رسد به نفع صنعت برنامه نویسی موبایل نیست. 
 
  نمی‌توانیم کل حق‌السهم دولت را نادیده بگیریم
وزیر ارتباطات با بیان اینکه از سهم کل دولت در زمینه حق‌السهم از محل نرم‌افزارهای کاربردی نمی‌توانیم بگذریم گفت: درباره این موضوع در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات صحبت شده و آئین نامه‌ای برای آن تنظیم و ابلاغ کرده‌ایم.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه آئین نامه حمایت از نرم‌افزارهای کاربردی از محل حق‌السهم مشخص شده است گفت، ما از سهم کل دولت نمی‌توانیم صرف نظر کنیم اما تا زمانی که اپراتورها بابت استفاده از یک نرم‌افزار تولید داخل پرداختی را به صاحب آن انجام می‌دهند از آن محل مبلغی را دریافت نمی‌کنیم. وی افزود:اپراتورهای موبایل نمی‌توانند بدون اپلیکیشن کاری انجام دهند زیرا سرمایه‌گذاری آنها روی 3G هم در همین راستا بود تا از خدمات مبتنی بر دیتا بیشترین استفاده را داشته باشند. وزیر ارتباطات در این باره گفت، مردم در حال حاضر از طریق اپلیکیشن‌های مختلف به امورات خود دسترسی پیدا می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد، تولید محتوا و اپلیکیشن را یکی از اولویت‌های اصلی خود گذاشتیم و حمایتی را از فارغ التحصیلان دانشگاهی در این راستا داشته‌ایم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.