اپراتورها

باندپهن سیار

تلفن همراه

رگولاتوری

November 29, 2014
0:05 شنبه، 8ام آذرماه 1393
کد خبر: 65595

اختلالات موبایلی، خسارت مشترکان و موضع رگولاتوری

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی اختلالات موبایلی و خسارت‌های وارده به کاربران پرداخت.
 
غلامرضا داداش‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلالاتی که در راستای ورود اپراتورها به نسل‌های بالاتر ارتباطی برای مشترکان آنها ایجاد شد، آیا حق و حقوقی برای آنهایی که مثلا بسته اینترنتی یک اپراتور را فعال کرده و امکان استفاده مناسب از آن را نداشته‌اند وجود دارد، اظهار کرد: بحث خسارت در کیفیت سرویس یکی از شاخص‌های ما به حساب می‌رود و در تمام دنیا نیز این یک امر عادی است، اما باید به این نکته توجه کرد که گاهی به دلیل مسائل فنی ممکن است اختلالاتی ایجاد شود.
 
وی ادامه داد: ما در بسیاری از موارد با یک شبکه پایدار مواجهیم که لازم است در آن تمام خدمات به درستی ارائه شود اما گاه ممکن است در یک دوره گذر قرار بگیریم. وضعیت فعلی اپراتورها برای ورود به نسل‌های بالاتر ارتباطی نیز چنین وضعیتی به‌شمار می‌رود.
 
معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در عین حال عنوان کرد: سازمان و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای گذر از این مرحله یک دوره یک ساله در نظر گرفته است تا در این مدت اپراتورها آماده‌ی ارائه خدمات مناسب شوند.
 
داداش‌زاده در پاسخ به این سوال که مگر پیش از این بارها مطرح نشده بود که دوره اختلالات اپراتورها نهایتا یک ماه خواهد بود، گفت: برای گذر به مرحله‌ی نسل سه اپراتورها یکسال فرصت دارند تا سامانه‌های خود را برای نظارت آنلاین ما در سازمان تنظیم مقررات آماده کند. اکنون نظارت‌های ما حالت آنلاین ندارد و تا زمانی که شبکه به پایداری برسد و بخش ارائه‌ی گزارش به شکل آنلاین برای ما ایجاد شود مدتی زمان می‌برد.
 
وی ادامه داد: اکنون اختلالاتی که برای مردم ایجاد شده نیز ناشی از برخی مشکلات فنی است. پیش از این اپراتورها برای توسعه شبکه خود برخی تجهیزات را خریداری می‌کردند و با نصب این تجهیزات دیگر مشکلی وجود نداشت، اما اکنون نیاز به استفاده از تجهیزات خاص وجود دارد و رساندن شبکه اپراتورها به پایداری ممکن است مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کند به هرحال ما درحال کار با شبکه‌ای هستیم که لازم است ظرف یکسال آینده توسعه پیدا کند و برای رسیدن به این توسعه باید برخی مشکلات را تحمل کنیم.
 
داداش‌زاده در ارتباط با این موضوع که اکنون اپراتوری مانند رایتل هم با وجود چندین سال فعالیت همچنان مشکلاتی دارد، اظهار کرد: تمام این مسائل بررسی می‌شود در رایتل نیز ما در دوره‌ای دچار برخی بحران‌های مدیریتی بودیم اما اکنون حدود یک تا 1.5 سال است که این اپراتور هم به خوبی در حال توسعه شبکه خود است.
 
معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در پاسخ به این سوال که اتفاقا در همین دوره گلایه‌های مردمی از کیفیت سرویس‌های رایتل بیشتر شده توضیح داد: همین نارضایتی‌ها نشانه‌ی توسعه است، چرا که همواره توسعه با برخی اختلالات همراه است. به هرحال ما اکنون شبکه اپراتور سوم را به طور دائم رصد می‌کنیم اما به هر حال برخی اختلالات به دلیل ماهیت توسعه‌ای رخ خواهد داد و نمی‌توان برای مواجه با آنها به غیر از تحمل راهکار دیگری پیشنهاد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.