لبه تکنولوژی

December 1, 2014
13:34 دوشنبه، 10ام آذرماه 1393
کد خبر: 65635

نوآوری های دیدنی در دنیای دوچرخه/ از قفل خورشیدی تا دستکش چشمک زن

سال 2014 درحالی به روزهای پایانی خود نزدیک می شود که در بسیاری از عرصه های علمی کاربردی شاهد به روزرسانی های چشمگیری هستیم. دنیای دوچرخه هم به عنوان ابزاری کاربردی از این امر مستثنی نبوده است.
یکی از نوآوریهای جالب توجهی که به تازگی در دنیای دوچرخه ها صورت گرفته مربوط به دوچرخه های کوهستان می شود.
 
در این نوع دوچرخه ها به دلیل نوع مسیر و سطحی که دوچرخه طی می کند، عدم تنظیم مناسب فشار هوای داخل تایرها لطمات جدی به سلامت دوچرخه سوار و همچنین خساراتی به ساختار دوچرخه وارد می کند.
 
اکنون فناوری جدیدی موسوم به Procore با هدف تعیین و تنظیم بهترین فشار هوای ممکن برای تایر دوچرخه ها ابداع شده است. این فناوری درحقیقت تیوب فشار بالایی است که به دوچرخه امکان مؤثرترین حرکت در سخت ترین شرایط را می دهد
 
در این سال برای دوچرخه سواران دستکش مخصوص راهنما به چپ یا راست نیز ارایه شد.
 
این فناوری جدید به دوچرخه سوار اجازه می دهد تا تنها با بالابردن دستکش خود و به لطف چراغهای LED چشمک زن تعبیه شده در پشت آن به موتورسواران و سایر خودروهای پشت سر  تغییر مسیرش را اعلام کند.
 
قفل خورشیدی که با تلفن همراه هوشمند در ارتباط است هم دیگر فناوری جالب توجهی است که در سال 2014 در دنیای دوچرخه ابدع شد.
 
این قفل جدید که Skylock نام دارد از طریق بلوتوث یا وای- فای با تلفن همراه هوشمند صاحب دوچرخه در ارتباط است. کاربر به راحتی می تواند با فشردن دکمه لمسی در تلفن همراه خود و درحالی که به دوچرخه قفل شده نزدیک می شود، قفل آن را باز کند. این قفل مجهز به صفحه کوچک خورشیدی است که در عرض یک ساعت شارژ می شود.
 
اما در این سال ساختار دوچرخه ها نیز با نوآوری جالب توجهی همراه بود.
 
یک شرکت کره ای در اقدامی جالب توجه دوچرخه ای طراحی کرده که در آن پدال به قسمت عقب دوچرخه منتقل شده و دوچرخه سوار تنها باید پاهای خود را بالا و پایین کند. این دوچرخه از فیبر کربنی ساخته شده و به همین دلیل وزن بسیار اندکی دارد. قیمت آن در حدود 5 هزار دلار عنوان شده است.
 
امکان تغییر دنده دوچرخه به صورت الکترونیکی و نه مکانیکی از دیگر ابداعات دنیای دوچرخه در سال 2014 بوده است. این فناوری نوین توسط شرکت "شیمانو" و تحت عنوان XTR Di2 ارایه شده است که به دوچرخه سوار اجازه می دهد با کمترین سر و صدا دنده دوچرخه در حال حرکتش را تغییر دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.