رگولاتوری

December 3, 2014
9:07 چهارشنبه، 12ام آذرماه 1393
کد خبر: 65668

جدیدترین اخبار از کمیته ویژه پیگیری پارازیت

نزدیک به یک سال گذشته کمیته‌ای تشکیل شد که هدف اصلی‌اش بررسی تاثیرات امواج مختلف بر سلامت مردم و در نهایت ارائه گزارش به دولت برای اجرایی شدن نظرات این کارگروه بود، نظری که می‌تواند بر ایجاد تغییراتی در حجم پارازیت‌هایی که روزانه ارسال می‌شود موثر باشد.
 
مساله امواجی که از سوی فرستنده‌های پارازیت بر گیرنده‌های ماهواره‌ای جهت ایجاد اختلال در برخی امواج ماهواره‌ای فرستاده می‌شود یکی از دغدغه‌های وزرای مختلف ارتباطات در دولت‌های گذشته و در دولت یازدهم بوده است؛ اگرچه این وزارت‌خانه همواره به طور علنی از پذیرش مسوولیت ارسال این نوع پارازیت سرباز زده و مسوول آن را سازمانی به غیر از وزارت ارتباطات دانسته است.
 
فارغ از اینکه کدام بخش یا ارگان مسوول ارسال پارازیت‌هاست، محمود واعظی در بهمن‌ماه سال گذشته به تشکیل کمیته‌ یا کارگروه هفت نفره اقدام کرد که موظف به پیگیری تاثیرات امواج شامل امواج آنتن‌های موبایل و تشعشعات پارازیتی شد و خود وزیر ارتباطات نیز ریاست این کمیته را برعهده گرفت.
 
معاون سازمان انرژی اتمی، وزیر ارتباطات، وزیر بهداشت، وزیر دفاع، وزیر اطلاعات و معاون رییس سازمان محیط زیست اعضای این کمیته اعلام شدند اما تنها گزارشی که واعظی از نتایج حاصل شده از جلسات این کمیته مطرح کرده این است که امواج آنتن‌ها موبایل طبق بررسی‌های انجام شده مضر نیستند اما بحث بر سر تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت مردم همچنان به نتیجه نرسیده و یا این نتیجه اعلام نشده باقی مانده است.
 
در همین راستا اعلام شد که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با همکاری سازمان انرژی اتمی با استفاده از دستگاهی که دارای تجهیزات کامل تشخیص انواع تشعشعات است به بررسی این امواج پرداخت است.
 
*** یک گزارش غیر سری که منتشر نمی‌شود
 
در ادامه این اخبار و در حالی‌که تنها چند ماه از تشکیل کمیته بررسی امواج بر سلامت مردم می‌گذشت بارها اعلام شد که گزارشی که در این کمیته تنظیم خواهد شد سری نیست و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و از سوی دیگر نیز مسوولان و حتی اعضای این کمیسیون بارها خواستار اجرایی شدن گزارش و نتایج به دست آمده شده بودند.
 
گزارشی مشروحی از نتایج بررسی کمیته بررسی پارازیت‌ها و سایر امواج مضر تا به حال منتشر نشده‌ است و آخرین خبری که از این پروژه در دسترس است این که به گفته واعظی گزارش کمیته مذکور برای رییس جمهوری فرستاده شده و این وزارت‌خانه منتظر نظر رییس جمهور در این زمینه است.
 
وزیر ارتباطات درباره ارسال پارازیت که به بخشهای دیگر بازمی گردد گفته که به نمایندگی از رییس جمهوری در کنار دوستانی از وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف، مسوول رسیدگی به این موضوع شده‌ام و در حال حاضر گزارشی در این بخش تهیه و برای ریاست جمهوری ارسال شده است که پس از این بررسیهای نتایج آن اعلام خواهد شد.
 
هرچند وزیر ارتباطات گفته اگر منظور از پارازیت آن بخشی است که به موبایل و تجهیزات مخابراتی مربوط می‌شود، ما این مسائل را از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تحت کنترل داریم و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا فعالیت‌هایی که دراین حوزه صورت می گیرد مضر نباشد اما معصومه ابتکار – رییس سازمان محیط زیست و یکی از اعضای کارگروه رسیدگی به امواج پارازیت از افرادی است که بیش از هر مسئول دیگری پیگر اجرایی شدن گزارشی است که در این زمینه تهیه شده است.
 
وی با ابراز امیدواری از اینکه این گزارش هر چه زدتر از سوی دولت مورد رسیدگی قرار گیرد ارسال پارزیت‌های خارج از حدود استانداردها و قواعد را مخاطری‌آمیز و نگران کننده دانسته‌بود.
 
با نگاهی به سابقه کمیته‌هایی که برای بررسی اثرات پارازیت تشکیل شده‌اند این سوال مطرح می‌شود که آیا رسیدگی به پرونده پارازیت‌ها و انتشار عمومی گزارشی که متخصصان تهیه کرده‌اند، در این دولت به نتیجه خواهد رسید؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.