اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 3, 2014
9:29 چهارشنبه، 12ام آذرماه 1393
کد خبر: 65671

تجهیز صد‌درصدی خانه‌های کشور به ابزار ارتباطی

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که از زمان راه‌اندازی 3G در کشور افزایش حجم ترافیک داده شتاب بیشتری پیدا کرده، گفت: طبق بررسی‌ها نزدیک صد‌درصد خانه‌ها در کشور مجهز به ابزار ارتباطی هستند و ضریب نفوذ فعال موبایل نیز 70 درصد است که از این نظر به کشور‌های در حال توسعه نزدیک هستیم.
 
نصرالله جهانگرد در مراسم اختتامیه مسابقه ایده‌پردازی و برنامه‌نویسی ابزارهای هوشمند که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: تنها بخشی از اقتصاد که می‌توان در آنجا تکنولوژی را وارد کرده و از طریق آن ارزش افزوده ایجاد کرد بخش خدمات است.
 
وی با اشاره به این‌که در بخش کشاورزی موقعیت بهتری برای افزایش اشتغال وجود ندارد، خاطر نشان کرد: در آینده بهبود تکنولوژی کشاورزی می‌تواند به افزایش ارزش افزوده در این حوزه منجر شود و در حوزه صنعت نیز وضعیت به همین شکل خواهد بود.
 
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: بنابراین تکنولوژی و بخش خدماتی تنها جایی است که می‌تواند در آینده در آن نوآوری داشت و اگر در یک نظام تکنولوژی در بخش‌های مختلف به کار گرفته نشود رشدی به وجود نخواهد آمد.
 
جهانگرد با اشاره به این‌که بحث تکنولوژیی یکی از بحث‌های مهم در تدوین برنامه ششم توسعه است، افزود: مواد خام ارتقاء تکنولوژی در کشور مثل فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با تکنولوژی، وجود دارد و تنها مساله‌ی مورد نیاز برای پیشرفت در این زمینه ایجاد یک نظام برنامه‌ریزی اجرایی و مقررات متناسب است.
 
معاون وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: طراحی شبکه برای کشور باید در دو سطح پایینی که مربوط به ارتباط استان‌ها می‌شود و سطح بالاتر برای دولت الکترونیک ایجاد شود.
 
وی با اشاره به این‌که مصوبات مورد نیاز برای ایجاد دولت الکترونیکی تعیین شده است، اظهار کرد: موقعیت استراتژیک ایران به لحاظ ذاتی دارای امتیازاتی است که می‌تواند حجم ترافیک داده را از کشور‌های شرقی به اروپا انتقال دهد.
 
جهانگرد تصریح کرد: پیش‌بینی شده است حجم ترافیک دیتا در کشور در بخش بین کشوری در دو سال آینده به چهار ترابایت در بخش بین‌ استانی و در بین درون استانی به 60 ترابایت برسد.
 
وی با اشاره به این‌که نزدیک به 1400 تا 1500 سرویس ارتباطی در کشور ارائه می‌شود، گفت: این سرویس‌های ارتباطی را در 14 خوشه مختلف از جمله سلامت، امنیت و مسائل اجتماعی و فرهنگی می‌توان دسته‌بندی کرد که فعالیت‌های دولت را در هر بخش می‌توان مشخص کرد.
 
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر این‌که اپلیکیشن‌نویسی در کشور و ارائه‌ی سرویس از طریق آن باید بومی‌سازی شود و نیاز جامعه را برطرف سازد، افزود: لازم است درس‌هایی مثل جاوا و اندروید در بین دروس دانشجویان برنامه‌نویسی و کامپیوتر قرار گیرد زیرا این دستگاه آچارفرانسه کار اپلیکیشن‌نوسی به حساب می‌آید.
 
وی با تاکید بر این‌که مهم‌ترین موضوع در زمینه‌ی برنامه‌نویسی توسعه بازار این برنامه‌ها است، گفت: فعالیت‌های سایبری حوزه اقتدار هر کشور به حساب می‌آید و در واقع توسعه خط و زبان فارسی و اپلیکیشن‌ها در هر بعدی حوزه منافع ملی است.
 
جهانگرد با تاکید بر این‌که لازم است این اطمینان برای برنامه‌نویسان به وجود بیاید که برنامه‌هایشان در بازار خریدار خواهد داشت، اظهار کرد: برنامه‌نویسان باید بدانند که هیچ کمپانی بین‌المللی رقیب آنها نیست، زیرا هر شرکت بین‌المللی برای ارائه‌ی خدمات در یک سرزمین لازم است در آن سرزمین بومی شده تا بتواند ارزش افزوده بگیرد.
 
معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌های برنامه‌نویسی داخلی از این روند عقب بمانند شرکت‌های بین‌المللی وارد بازار خواهند شد و سود سرمایه این بازار را برای خود دریافت خواهند کرد.
 
وی در پایان اظهار کرد: هر قدر که دانشگاه به بازار نزدیک‌تر شود خوشحال می‌شویم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.