لبه تکنولوژی

December 4, 2014
9:44 پنجشنبه، 13ام آذرماه 1393
کد خبر: 65695

فهرست برترین اختراعات سال 2014

  Hendo Hoverboard که شبیه به اسکیت ساخته شده است با قیمت 10 هزار دلار به فروش می‌رسد. این محصول شبیه به قالیچه پرنده عمل می‌کند و زمانی که روی آن می‌ایستید، می‌تواند با پای خود آن را کنترل کنید. این اسکیت سیستم مسیریاب هوشمند دارد و از آن می‌توانید برای سفرهای کوتاه استفاده کنید.
 ایستادن و نشستن در حالت نامناسب عامل بسیاری از کمردردها محسوب می‌شود اما با اختراع Lumo Lift می‌توانید این مشکل را برای همیشه فراموش کنید. این محصول یک گجت کوچک شبیه به تراشه‌های رایانه‌ای به اندازه انگشت شست است، زیر لباس شما نصب می‌شود و به صورت هوشمند زاویه گردن و حالت نشستن شما را تحلیل می‌کند. بر این اساس اگر شما با حالت بد نشسته باشید یا رفتاری انجام دهید که به ستون فقرات‌تان آسیب وارد شود این سیستم به لرزش درمی‌آید.
 خودروهای برقی با سرعت کم حرکت می‌کنند، ظاهر زیبایی ندارند، رانندگی با آنها سخت است و البته قیمت بالایی دارند. اما شرکت BMW محصول جدیدی با نام i3 و با قیمت 41 هزار دلار عرضه کرده است که تمام این مشکلات را حل می‌کند. این محصول که «بهترین خودرو برقی جهان» نام دارد می‌تواند با هر بار شارژ تا 180 کیلومتر حرکت کند.
 
 
از هم‌اکنون کمتر از یک ماه تا پایان سال 2014 میلادی باقی مانده است و آنچه باید طی این سال در دنیای فناوری اتفاق می‌افتاد مشخص شده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ در این مدت سهم بیشتری از بازار جهانی را به‌دست آوردند. برخی شرکت‌های نوظهور برای نخستین بار در گستره جهانی مطرح شدند و بعضی از شرکت‌های بزرگتر هم کاهش درآمدها و محبوبیت خود نزد کاربران را تجربه کردند. با همه این اتفاقات سال 2014 هم‌اکنون به پایان خود رسیده است و نشریه تایم برای مرور بر آنچه طی این یک سال سپری شد، مطالعه گسترده‌ای انجام داده و بر اساس آن فهرست بهترین اختراعات در این یک سال را منتشر کرده است.
صفحه پرنده
این دستگاه کـــه شبیه به اسکیت ســـاخته شــده است
Hendo Hoverboard نام دارد و با قیمت 10 هزار دلار به فروش می‌رسد. این محصول شبیه به قالیچه پرنده عمل می‌کند و زمانی که روی آن می‌ایستید، می‌توانید با پای خود آن را کنترل کنید. بدنه اسکیت پرنده از جنس آلومینیوم ساخته شده است و حسگرهای هوشمند می‌توانند برحسب وزن فرد، آن را در ارتفاع مشخصی از زمین نگه دارند. این اسکیت سیستم مسیریاب هوشمند دارد و از آن می‌توانید برای سفرهای کوتاه استفاده کنید. باتری نمونه اولیه این دستگاه با هربار شارژ برای 15 دقیقه انرژی را در خود نگه می‌دارد.
فضاپیمای فوق‌هوشمند
سفر به مریخ تاکنون برای هیچ کس مقدور نبوده است و تلاش امریکا، روسیه و اروپا در این زمینه بی‌نتیجه مانده است. اما سپتامبر امسال هند این آرزو را با پرتاب فضاپیمای Mangalyaan محقق کرد. نام این فضاپیما به فارسی «مریخ‌نورد» ترجمه می‌شود و ساخت آن 74 میلیون دلار برای هند هزینه داشته است. از نظر فنی تاکنون هیچ مریخ‌نوردی به توانمندی Mangalyaan ساخته نشده است. این فضاپیما به متخصصان هندی امکان می‌دهد اکتشافات دقیق‌تری در سیارات مختلف انجام دهند و حتی از ناسا هم در برخی زمینه‌ها جلوتر باشند.
جریان برق بی‌سیم
ما هم‌اکنون اینترنت بی‌سیم و تلفن‌های بی‌سیم را مورد استفاده قرار می‌دهیم. اما تمام دستگاه الکترونیکی همراه باید از طریق سیم به جریان برق متصل شوند تا انرژی مورد نیاز آنها تأمین شود و در این میان برخی شرکت‌ها به صورت محدود شارژر بی‌سیم برای گوشی‌ها ساخته‌اند. با وجود این، فناوری جدید Witricity به گونه‌ای ساخته شده است که اگر سیم‌پیچ آن به برق متصل شود، تا شعاع 4/2 متری میدان الکتریکی تولید می‌کند و در این حالت هر سیستم الکترونیکی داخل این میدان باشد می‌تواند انرژی مورد نیاز خود را به‌صورت بی‌سیم تأمین کند. این سیستم برای خودروهای برقی تویوتا، رایانه‌های شخصی اینتل و… با موفقیت آزمایش شده است.
چاپگر سه‌بعدی همه‌کاره
استفاده از این نوع چاپگر شبیه به فیلم‌های تخیلی است که توسط آن هرآنچه را دوست دارید تولید می‌کنید. چاپگرهای سه‌بعدی فقط نیازمند آن هستند که طرح اولیه را دریافت کنند و سپس از طریق لایه‌های پلاستیک شیء نهایی را دقیقاً شبیه به طرح اولیه به تولید برسانند. مدل جدید این چاپگرها با انواع مواد اولیه کار می‌کنند و کارشناسان با آنها خودروهای کامل، اعضای بدن انسان، قطعات فضاپیما، قطعات خانه روی کره ماه، پیتزا و… تولید کرده‌اند. شرکت 3D Systems با چاپگر سه‌بعدی خود انواع شکلات، آلات موسیقی و… می‌سازد.
ساعت مچی هوشمند
شرکت اپل سپتامبر امسال نخستین ساعت مچی هوشمند خود را معرفی کرد که اوایل سال آینده با حداقل قیمت 350 دلار عرضه می‌شود. این محصول Apple Watch نام دارد و به واسطه فناوری‌های پیشرفته خود می‌تواند جایگزین تلفن‌همراه شود. با این دستگاه شما یک رایانه کامل دور مچ خود بسته‌اید که نمایشگر لمسی و کلیدهای فیزیکی دارد و به کمک آن می‌توانید پیام بفرستید، مسیرهای مورد نظر خود را پیدا کنید، ابزارهای مخصوص تناسب اندام دراختیار بگیرید و پرداخت بی‌سیم انجام دهید. این محصول مطابق مد روز ساخته شده است و مدل ویژه آن با بدنه‌ای از جنس طلای 18 عیار فروخته می‌شود.
ایمن‌ترین گوشی جهان
یک شرکت اسپانیایی گوشی هوشمندی را با نام Blackphone عرضه کرده است که از آن به عنوان ایمن‌ترین گوشی جهان یاد می‌شود. این گوشی 629 دلاری پس از آن معرفی شد که «ادوارد اسنودن» افشاگری‌های خود را در مورد دولت امریکا انجام داد. ایمن‌ترین گوشی جهان مبتنی بر اندروید ساخته شده است که به‌صورت خودکار اطلاعات مربوط به تمام تماس‌ها، نوشته‌ها و تاریخچه گشت‌وگذار اینترنتی را رمزگذاری می‌کند و هیچ مرکزی نمی‌تواند آنها را کشف رمز کند. البته کاربران با همین گوشی هم باید مراقب اطلاعاتی که روی اینترنت به‌اشتراک می‌گذارند، باشند.
کولر هوشمند
طی 60 سالی که از زمان اختراع کولر می‌گذرد، وظیفه آن خنک کردن محیط پیرامون بوده است. اما «ریان گرِپر» کولر جدیدی ساخته است که بجز خنک کردن، محفظه‌ای برای نگهداری از مواد غذایی دارد، قابل حمل است، جعبه ویژه دارو در آن تعبیه شده است، شامل چراغ LED می‌شود، چند شارژر USB در خود جا داده است، اسپیکر بلوتوث دارد، چرخ‌های بزرگ و متحرک دارد، سیستم مسیریاب را روی نمایشگر خود شامل می‌شود و هر نیاز الکترونیکی که داشته باشید برطرف می‌کند. زمانی که مدل اولیه این محصول ارائه شد مردم 63 هزار دستگاه از آن را خریداری کردند و 3/13میلیون دلار روی آن سرمایه‌گذاری شد تا این محصول به تولید انبوه برسد و به همین خاطر این کولر محبوب‌ترین اختراع سال لقب گرفته است.
تراشه‌ای برای درست نشستن
 ایستادن و نشستن در حالت نامناسب عامل بسیاری از کمردردها محسوب می‌شود. اما با اختراع جدید شرکت Lumo BodyTech موسوم به Lumo Lift می‌توانید این مشکل را برای همیشه فراموش کنید. این محصول یک گجت کوچک شبیه به تراشه‌های رایانه‌ای به اندازه انگشت شست است، زیر لباس شما نصب می‌شود و به صورت هوشمند زاویه گردن و حالت نشستن شما را تحلیل می‌کند. بر این اساس اگر شما با حالت بد نشسته باشید یا رفتاری انجام دهید که به ستون فقرات‌تان آسیب وارد شود این سیستم به لرزش درمی‌آید. شرکت سازنده ادعا می‌کند با این تراشه کوچک 100 دلاری مشکل قوز را هم در مردم حل می‌کند.
بهترین خودرو برقی
خودروهای برقی با سرعت کم حرکت می‌کنند، ظاهر زیبایی ندارند، رانندگی با آنها سخت است و البته قیمت بالایی دارند. اما شرکت BMW محصول جدیدی با نام i3 و با قیمت 41 هزار دلار عرضه کرده است که تمام این مشکلات را حل می‌کند. این محصول که «بهترین خودرو برقی جهان» نام دارد می‌تواند با هر بار شارژ تا 180 کیلومتر حرکت کند، یک پدال واحد برای گاز و ترمز در آن تعبیه شده است، شامل موتور گازسوز پشتیبان می‌شود، باتری‌های هوشمند دارد، سیستم ماهواره‌ای روی آن نصب شده است، به صورت بی‌سیم انرژی الکتریسیته را دریافت می‌کند و… همه نیازهای علاقه‌مندان به رانندگی را برطرف می‌سازد.
تبلتی که جایگزین لپ‌تاپ می‌شود
شرکت مایکروسافت سومین نسل از سری رایانه‌های لوحی خود را با نام 3 Surface Pro با قیمت 799 دلار عرضه کرد. این محصول 12 اینچی صفحه کلید مغناطیسی دارد که با اتصال آن یک لپ‌تاپ کامل را در اختیار خواهید داشت. روی این تبلت تمامی نرم‌افزارهای کاربردی مخصوص رایانه‌های رومیزی نصب شده است و با وزن کم خود بهترین گزینه برای مدیران و صاحبان مشاغل محسوب می‌شود. شرکت کوکاکولا، بیمارستان کودکان سیاتل، باشگاه فوتبال رئال مادرید و بسیاری از سازمان‌های بزرگ دیگر همه کارهای خود را مبتنی بر این دستگاه انجام می‌دهند.
نشریه Time در بررسی جامع خود فهرست 25 اختراع برتر سال 2014 میلادی را منتشر کرد که 10 عدد از آنها معرفی شدند و 15 اختراع بعدی نیز شامل موارد زیر می‌شوند: رآکتور هسته‌ای با قابلیت تشخیص هوشمند همجوشی هسته‌ای، انگشتر گرانقیمت Ringly مجهز به فناوری‌های بی‌سیم و هوشمند، جعبه داروی Pillpack با قابلیت برنامه‌ریزی برای هر یک از اعضای خانواده، سیستم Superbanana سرشار از ویتامین A برای جلوگیری از کور شدن آفریقایی‌ها، چرخ هوشمند Copenhagen Wheel مجهز به باتری شارژی مبتنی بر پدال برای افزایش سرعت دوچرخه، تبلت مجهز به دوربین تشخیص حرکات بدن و سیستم مترجم MotionSavvy برای ترجمه همزمان صدا به متن مناسب افراد ناشنوا، فیلتر هوشمند مقابله با بیماری ابولا، دسته مخصوص گرفتن عکس‌های سلفی، سیستم هوشمند Quirky برای کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی در خانه، اتاق هوشمند Blue Room برای نمایش تصاویر ویدیویی مناسب با زندانی‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های روانی به آن‌ها، رایانه لوحی Osmo با قابلیت تشخیص تکه‌های اسباب‌بازی در محیط پیرامون و ترسیم شکل آن‌ها، توپ هوشمند 94 fifty با قابلیت آموزش ورزش بسکتبال، سیستم الکترونیکی خوراکی با قابلیت تنظیم مواد مورد نیاز بدن، نمایشگر هوشمند با نور واقعی شبیه به محیط مخصوص نمایش آثار هنری و سیستمAmelementalI برای تقویت نیروی بدنی انسان.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.