امنیت

فناوری اطلاعات

December 4, 2014
10:01 پنجشنبه، 13ام آذرماه 1393
کد خبر: 65697

ادعای شرکتی امنیتی علیه هکرهای ایرانی

شرکت امنیت سایبری Cylance ادعا کرده هکرهای ایرانی طی دو سال گذشته به بزرگترین شرکت‌ها و زیرساختارهای انرژی و حمل‌و‌نقل در سرتاسر جهان نفوذ کرده‌اند تا به تدریج بتوانند به این شرکت‌ها آسیب بزنند.
به ادعای شرکت Cylance شرکت‌های هوایی، حمل‌و‌نقل، دانشگاه‌ها، شرکت‌های انرژی، بیمارستان‌ها و اپراتورهای ارتباطاتی در آمریکا، اسرائیل، چین،‌عربستان، هندوستان، آلمان، فرانسه و انگلستان قربانی این کمپین سایبری شده‌اند.
 
به گفته این شرکت، از هدف‌های ویژه این هکرها شرکت‌های انرژی CALPINE در آمریکا،Pemex، سعودی آرامکو، و همچنین شرکت‌های قطر‌ایرویز و شرکت هواپیمایی کره بوده‌اند.
 
گزارش 87 صفحه‌ای این شرکت در پی تلاش دولت‌های جهان برای درک بهتر توانایی سایبری ایرانی‌ها منتشر شده‌است، که به گفته محققان امنیتی جهان به سرعت درحال رشد و افزایش است تا تهران بتواند با تهدید‌های سایبری غرب مقابله کند. این شرکت ادعا می‌کند محققانش موفق به کشف رخنه‌هایی در بیش از 50 نهاد شده‌اند و مدارکی دارند که نشان می‌دهد این رخنه سایبری توسط گروهی از هکرها در تهران انجام گرفته‌است که ادعا می‌شود در سال 2013 به شبکه نیروی دریایی آمریکا حمله کرده‌اند.
 
از سویی دیگر یکی از شرکت‌هایی که قربانی این حملات معرفی شده‌اند، شرکت Pemex، می‌گوید هیچ حمله‌ای از سوی هکرهای ایرانی دریافت نکرده‌است. مسئولان دیگر شرکت‌ها به انتشار این خبر واکنشی نشان نداده‌اند. حمید بابایی سخنگوی ایران در سازمان ملل نیز این گزارش را اتهاماتی بی‌اساس خوانده‌است که برای مخدوش کردن وجهه دولت و مختل کردن مذاکرات هسته‌ای که درجریان است، ساخته شده‌اند.
 
شرکت Cylance اعلام کرده که گزارش خود را به اطلاع قربانیان و همچنین FBI رسانده‌است. به گفته این شرکت، دولت‌ها از تکنولوژی سایبری برای جاسوسی و آسیب‌زدن به دولت‌های رقیب خود استفاده می‌کنند. درحالی که روسیه و چین همواره متهم بوده‌اند که در چندین عملیات سایبری علیه شرکت‌ها و دولت‌ها دست داشته‌اند،‌آمریکا نیز چندی پیش به همراه رژیم صهیونیستی کرم کامپیوتری پیچیده‌ای به نام استاکس‌نت را برای حمله به زیرساختارهای اتمی ایران خلق کرد.
 
براساس ادعای این شرکت،‌هدف عملیاتی که هکرهای ایرانی در آن حضور دارند جمع‌آوری اطلاعات است،‌اما می‌توانند از مسیر آن به حملات سایبری نیز دست بزنند. به ادعای این شرکت، ده قربانی از میان شرکت‌هایی که هکرهای ایرانی به آنها نفوذ کرده‌اند،‌آمریکایی بوده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.