اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 6, 2014
23:36 شنبه، 15ام آذرماه 1393
کد خبر: 65730

نفس تنگی اینترنت هم دل وزیر را نسوزاند

افت کیفیت پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت طی ۶ ماه اخیر و اعتراض مدیران شرکت‌های خصوصی ارائه کننده خدمات اینترنتی و مشترکان ADSL، راهی جز فرار زیرکانه مسئولان ارتباطی از بیان دلایل چنین کوتاهی باقی نگذاشت.
گزارش‌های مردمی چند وقت اخیر حاکی از این است که کاربران اینترنتی برخی شرکت‌های خصوصی و مخابرات رضایت چندانی از سرویس‌هایشان ندارند و افت کیفیت را به وضوح مشاهده می‌کنند.
سناریو سرکاری فعالان این بخش و شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی ترانزیت و ساماندهی پهنای باند در کشور هم چند سالی می‌شود که برای کاربران اینترنت رنگ باخته و حتی زبان رسانه‌ها نیز از اظهار مداوم چالش‌ها قاصر شده است. گویی اعتراضات راه به جایی نمی‌برد و باید با اختلالات کنار آمد تا به فکر چاره‌ای برای رفع آنها بود.
اختلالات اخیر اینترنت موضوعی بود که در جلسه نمایندگان بخش خصوصی با وزیر ارتباطات به بحث گذاشته شد و محمد علی یوسفی زاده مدیر عامل آسیاتک بار دیگر لب به سخن گشود و از مشکلات 5، 6 ماهه در حوزه پهنای باند گفت.
وی مدعی بروز برخی مشکلات در دریافت پهنای باند از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت شد و گفت که این مشکل شش ماه است روی داده و از طرف دیگر این شرکت خود را ملزم به انجام مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نمی‌داند.
*مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مربوط به بهمن ماه سال 92 است که تخفیفی را روی پهنای باند برای شرکت‌های اینترنتی که به مشترکان نهایی تخفیف دهند اعمال می‌کند. این مصوبه می‌گوید اگر شرکت‌های اینترنتی 20 درصد کاهش تعرفه در هزینه نهایی مربوط به مشترکان قائل شوند، محق دریافت 25 درصد تخفیف در پهنای باند می‌شوند*
وزیر ارتباطات هم در مواجهه با این سوال بسیار زیرکانه از کنار دلیل چنین افت کیفیتی گذشت و تنها به برنامه‌اش برای توسعه پهنای باند پرداخت.
در واقع نه دلیلی برای افت کیفیت مطرح شد و نه توجیهی برای فرار شرکت زیرساخت از ارائه تخفیف به شرکت‌های اینترنتی؛ هرچند خود شرکت‌ها هم به شروط این مصوبه چندان پایبند نبودند و تخفیفی به مشترکان خود ندادند.
با این حال واعظی مجددا خبر از افزایش پهنای باند در سال آینده داد و گفت: هر میزان پهنای باند داخلی رشد کند به اندازه 20 درصد آن، پهنای باند بین‌الملل را هم افزایش می‌دهیم.
وی افزود: در نظر داریم پهنای باند داخلی را تا پایان سال جاری به 4 هزار گیگابیت بر ثانیه برسانیم.
پیش از این وزیر ارتباطات گفته بود که در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، پهنای باند شبکه داخلی (اینترانت) 500 گیگابیت بر ثانیه بوده که اکنون به هزار و 300 گیگابیت بر ثانیه رسیده است.
واعظی همچنین گفته بود که پهنای باند اینترنت نیز که زمان تصدی‌اش بر وزارت ارتباطات 70 گیگابیت بر ثانیه بود، تا پایان امسال به 700 گیگابیت بر ثانیه توسعه خواهد رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.