رگولاتوری

December 9, 2014
9:03 سه شنبه، 18ام آذرماه 1393
کد خبر: 65779

پیمانکاری تلفن اینترنتی دولت از انحصار خارج شد

کلیه شرکت‌های فعال در زمینه VOIP می‌توانند طبق دستور وزیر ارتباطات و مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به شکل مستقیم و به شرط داشتن مجوز، با شرکت ارتباطات زیرساخت وارد مذاکره شوند.
شرکت ارتباطات زیرساخت خرداد ماه سال 90 تبادل بخشی از ترافیک تلفن اینترنتی وارده بین‌الملل (ترمینیشن) را با استفاده از تجهیزات و امکانات فنی خود به مزایده گذاشت تا به شرکت‌های دارای مجوز فعالیت در عرصه ICT  فرصت حضور در این عرصه داده شود.
هم‌زمان ساماندهی بخش تلفن اینترنتی خارجه بین‌الملل با عنوان اوریجینیشن و از سرگیری فعالیت بخش خصوصی فعال در حوزه VOIP هم در نظر گرفته شد.
شرکت زیرساخت مذاکراتی برای انعقاد قرارداد با تعاونی‌های تفتان و تلفا از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و انجمن شرکت‌های اینترنتی داشت و در شرایطی که احساس می‌شد مذاکرات به مرحله پایانی رسیده و حضور این دو تعاونی در بخش‌های ترمینیشن و اوریجینیشن قطعی است، اما مجوزها به شرکت‌های دیگری واگذار شد.
نتیجه مزایده پیمانکاران تبادل ترافیک بین‌الملل در دو بخش اوریجینیشن و ترمینیشن به قرار  شرکت‌های آریا رسانه تدبیر (شاتل)، شرکت توسعه ارتباطات پارس، تراشه سبز، پارس ارتباط و پیشگامان کویر یزد بود. این شرکت‌ها به عنوان واجد شرایط برای تبادل ترافیک بین الملل زیرساخت معرفی شدند و قراردادشان یک ساله قابل تمدید تا دو سال دیگر بود.
تا پیش از ارائه مجوز به این چند شرکت‌، شرکت‌های VOIP مستقیما ترافیک را به خارج از کشور عبور می‌دادند ولی با روی کار آمدن پیمانکاران زیرساختی در زمینه VOIP، این شرکت‌ها ملزم به انتقال ترافیک خود از دروازه این چند شرکت که قابلیت کنترل توسط زیرساخت را داشت، شدند.
در پی برخی اعتراضات که نسبت به چنین رویه‌ای شد، خسروی مدیر عامل زیرساخت ، این شرکت را تنها متولی حاکمیتی VOIP و دروازه بین‌المللی انتقال ترافیک در سطح کشور مطرح کرد.
حال با توجه به اینکه پروانه این پنج شرکت پایان یافته و اما همچنان برخی فعالان حوزه VOIP نسبت به چنین مسئله‌ای معترض هستند، وزیر ارتباطات در پارلمان بخش خصوصی عنوان کرد: تبعیض برای هیچ فعال صنفی قائل نیستیم. در گذشته 5 شرکت از زیرساخت مجوز فعالیت داشتند اما آنها را حذف می‌کنیم تا شرایط برای تمامی بازیگران یکسان شود.
واعظی اجازه فعالیت در حوزه VOIP را منوط به قانونمند و شفاف بودن روال کاری شرکت‌ها دانست و عنوان کرد: آدرس 700 شرکت فعال در زمینه ISP و اوریجینیشن را با IP آنها دارم که برخی از آنها به اسم خدمات، ترافیک قاچاق می‌کنند که اجازه چنین کاری را به آنها نمی‌دهم.
او افزود: اگر خود این شرکت‌ها پیش قدم شوند و از دروازه زیرساخت برای انتقال ترافیک استفاده کنند کاری با آنها نداریم در غیر اینصورت برخورد خواهیم کرد.
وزیر ارتباطات با اشاره به قاچاق چند میلیون دقیقه مکالمه گفت: این پول بیت‌المال است و جلوی چنین تخلفی را می‌گیرم.
اکنون شرایط برای تمامی شرکت‌های فعال در زمینه VOIP یکسان شده و شرکت‌های دارای پروانه می‌توانند به شکل مستقیم با زیرساخت وارد مذاکره برای ارائه خدمات شوند.
پنج شرکت دیگر هم که در واقع پیمانکار دولت بودند اکنون در شرایط مساوی با دیگران قرار دارند.
شرکت ارتباطات زیرساخت در راستای اجرای مصوبه 193 تلفن اینترنتی بین‌الملل که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسید آمادگی خود را برای راهیابی ترافیک دارندگان مجوز VOIP و اتصال مستقیم آنها به دروازه‌های بین‌الملل اعلام کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.