تلفن همراه

گوشی

December 16, 2014
15:34 سه شنبه، 25ام آذرماه 1393
کد خبر: 65897

چگونگی شناسایی گوشی‌های قاچاق مصرف کنندگان را نمی‌دانم

رئیس مجمع عالی واردات گفت: شناسایی گوشی‌های قانونی از طریق شماره سریال در گذشته هم انجام شد اما برای من سوال است که گوشی‌های فعلی در دست مردم چگونه قرار است شناسایی شود که آیا قاچاق بوده است یا خیر.
محمد حسین برخوردار در گفت‌وگو با تسنیم، در ارتباط با اینکه آیا ساز و کارهای فنی غیرفعال کردن گوشی‌های قاچاق در کشور با همکاری اپراتورها وجود دارد؟، گفت: بله این کار شدنی است و در گذشته نیز صورت گرفته است. لازمه انجام چنین کاری طراحی نرم‌افزاری است که شماره سریال لیست‌های عدل‌بندی موبایل‌ها را اسکن کرده و در اختیار اپراتورها قرار دهند تا اپراتور لازم نباشد به صورت دستی اقدام به رجیستر کردن شماره سریال‌ها کند.
وی افزود: اسکن شماره سریال‌ها توسط این نرم‌افزار دیگر وقتی از اپراتور برای رجیستر کردن نخواهد گرفت و در نهایت بهترین کار برای جلوگیری از واردات قاچاق است.
او در پاسخ به این سوال که ممکن است مسافر با خودش گوشی را وارد کند، در چنین شرایطی باید چه کرد؟ گفت: اگر چنین کاری به مرحله اجرا در کشور برسد، مسافران نباید با خودشان گوشی وارد کنند زیرا این کار نه لزومی دارد و نه در دیگر کشورها مرسوم است.
رئیس مجمع عالی واردات در این باره عنوان کرد: اکنون مسافران به هر کشوری بروند، موبایلی روی پاسپورت به آنها ارائه می‌شود که در واقع رجیستر شده است و تنها باید هزینه‌ها را تا زمان استفاده بپردازند. پس جلوگیری از ورود موبایل توسط مسافران مشکلی پیش نمی‌آورد.
برخوردار همچنین درباره اینکه آیا امکان دارد سریال‌ کالا با شماره‌های الصاق شده روی عدل‌بندی متفاوت باشد؟ نیز گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد گوشی دیگر در شبکه اپراتورها رجیستر نیست و کار نمی‌کند بنابراین خریدار باید گوشی را پس دهد یا ممکن است ساز و کاری برای شناسایی مجدد صورت گیرد.
رئیس مجمع عالی واردات درباره اینکه مشترکان قدیمی و کسانیکه هم‌اکنون گوشی دارند به چه نحو باید رجیستر شوند و از کجا معلوم گوشی آنها قاچاق نیست؟، عنوان کرد: این موضوع می‌تواند یکی از معضلات باشد زیرا اگر از اول چنین کاری را انجام می‌دادند اکنون با چنین چالشی مواجه نبودند.
وی عنوان کرد: راهکار می‌تواند این باشد که چشم روی تمامی گوشی‌های قدیمی بپوشانند و معیار را بر این بگذارند که تمامی آنها قانونی بوده است؛ بنابراین با این راهکار باید اطلاعات تمامی گوشی‌های فعلی در اپراتورها ثبت شود تا بتوانند ادامه کار دهند.
او گفت: البته با این سوال، برای خود من هم سوال پیش آمد که این کار واقعا باید به چه نحوی انجام شود. لذا پیشنهاد می‌شود برای اینکه اجرای چنین طرحی با کمترین چالش مواجه شود، کار را با حضور کارشناسان پیش ببرند.
برخوردار در عین حال که اجرای دقیق چنین طرحی را تا 90 درصد برای جلوگیری از قاچاق تلفن همراه به کشور موثر دانست، قاچاقچیان را هم افراد باهوش و متفکری خطاب کرد که هیچگاه نمی‌گذارند جلوی قاچاق در کشورها به صورت کامل گرفته شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.