امنیت

فناوری اطلاعات

December 17, 2014
11:11 چهارشنبه، 26ام آذرماه 1393
کد خبر: 65912

تهدید هکرهای سونی به اجرای یک حمله تروریستی

هکرهای سونی پیکچرز تهدید کرده‌اند که در صورت اکران فیلم The Interview حمله ای تروریستی را در مکان‌های اکران به راه می‌اندازند.
 
هکرهای خستگی ناپذیر، مصمم و حرفه ای سرورهای سونی پیکچرز قصد دارند یک 11 سپتامبر دیگری در آمریکا راه بیندازند… آن‌ها در ایمیلی به رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که در صورت اکران فیلم The Interview که در آن رهبر کره شمالی و داستان ترور آن را به تصویر می‌کشد، مردم را مورد حمله‌های تروریستی قرار می‌دهند.
 
آن‌ها به صراحت گفته‌اند که "توصیه می‌کنیم از مکان‌های اکران این فیلم دوری کنید." این هکرها پیش‌تر خبر از "هدیه کریسمس" خود داده بودند و در حالی که از فهوای این عبارت می‌توان افشاگری دیگری از قبیل اطلاعات شخصی کارمندان و رؤسای سونی را استنباط کرد، به نظر یکی از این احتمالات، حمله‌ای تروریستی بوده است.
 
آن‌ها در بخشی از ایمیل خود آورده‌اند: "هشدار می‌دهیم. ما آنچه را که باید در زمان و مکان اکران فیلم The Interview به شما نشان خواهیم داد." این هکرها همچنین در این ایمیل اشاراتی به اتفاقات 11 سپتامبر آمریکا نیز داشته‌اند.
 
به دنبال این تهدید، دو بازیگر اصلی فیلم، سث روگان و جیمز فرانکو کنفرانس مطبوعاتی خود را لغو کرده‌اند. وبسایت Deadline خبر داده که نه تنها این کنفرانس خبری که تمامی کنفرانس‌های مربوط به این فیلم تا آخر هفته لغو شده است.
 
امنیت ملی آمریکا می‌گوید که در حال حاضر هیچ نشانه اطلاعاتی مبنی بر امکان حمله به سینماهای آمریکا دریافت نکرده است، اما هم اکنون در حال بررسی اطلاعیه‌های این گروه می‌باشد.
از طرفی پلیس لس‌آنجلس نیز در اطلاعیه ای خبر از افزایش درجه امنیتی سینماها در طول تعطیلات داده است.
 
بروس شنایر از کارشناسان امنیتی که بارها به FBI مشاوره داده در مصاحبه با Vice با "خارق العاده" دانستن این هک و تشبیه هکرها به اسنودن گفته که آن‌ها فعلا صاحبان سونی هستند.
اما از سوی دیگر وی این هک را نیز چون دیگر هک‌ها و یک جوک بزرگ می‌داند. به همین دلیل وی عقیده دارد که تهدید آن‌ها به حمله خشونت‌آمیز جنبه سرگرمی دارد و واقعی نیست. "آن‌ها ضربه بزرگ را به سونی زده‌اند، چرا آن را به سخره نگیرند؟"
 
جالب است که مسئولین سونی چند روز قبل از کارمندان خود سؤال کرده بودند که آیا کمپانی باید از اکران فیلم The Interview برای احتیاط بیشتر خودداری کند یا خیر؟ که به گفته یکی از کارمندان سونی، همگی با لغو اکران مخالفت کرده‌اند.
 
حمله به سرورهای سونی در ماه نوامبر آغاز شد و به نظر کنترل این سرورها همچنان ادامه دارد. گروهی که مسئول این هک را بر عهده گرفته Guardians of Peace نام دارد و از آن زمان تاکنون طیف بسیار وسیعی از اطلاعات به شدت محرمانه این استدیوی فیلمسازی شامل طرح و برنامه‌های آینده، اطلاعات خصوصی کارمندان و ایمیل‌های محرمانه مدیرانش را افشا کرده است.
 
یکی از کارمندان IT سونی پیکچرز که به شبکه این استدیو دسترسی داشته، با "افتضاح" خواندن این هک می‌گوید "تیم امنیتی سونی عقب افتاده و ناکارآمد است و هیچ گونه سرنخی از این حمله ندارد." به نظر یکی از اشارات این کارمند سونی به ذخیره‌سازی رمزعبورهای شرکت در فولدری به نام Passwords بازمی‌گردد!
 
موارد بسیاری نشان از دست داشتن کشور کره شمالی در این حمله‌ها دارد، اما صرف نظر از تکذیب کره شمالی، FBI نیز اعلام کرده که تاکنون شواهدی مبنی بر دخالت کره شمالی در این اتفاق پیدا نکرده است.
پس از تهدیدات تروریستی، سونی به شکل خصوصی به مدیران سینماها اعلام کرده که این شرکت به تصمیم احتمالی آنها برای عدم اکران فیلم The Interview "اعتراض نمی‌کند." در این شرایط مدیر یکی از سینماهای آمریکا، اشاره هکرها به حادثه 11 سپتامبر را به عنوان عامل اصلی تصمیم بعضی سینمادارها برای عدم اکران فیلم سونی دانسته است. ورایتی نیز خبر آورده که در اولین قدم Carmike Cinemas، از بزرگترین مجموعه سینماهای آمریکا اکران فیلم The Interview را از برنامه خود حذف کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.