سخت‌افزار

December 19, 2014
20:21 جمعه، 28ام آذرماه 1393
کد خبر: 65951

تماشا کنید: کارخانه شریک اپل به شکنجه‌گاه شباهت دارد!

شواهد و مستندات بی‌بی‌سی از ادامه شرایط دشوار کاری برای کارگران کارخانه‌های اسمبلی محصولات اپل خبر می‌دهد.
 
خبرنگارهای بی‌بی‌سی که برای نخستین بار و به صورت مخفی وارد یکی از کارخانه‌های اسمبلی آیفون 6 شده بودند، از شرایط بسیار سخت کار در این کارخانه گزارش می‌کنند.
 
تحقیقات بی‌بی‌سی و فیلم‌های ثبت شده در کارخانه پگاتران چین نشان می‌دهد که شیفت‌های طولانی کاری سبب خستگی بیش از حد کارگران شده، اجازه استراحت به آن‌ها داده نمی‌شود، خوابگاه‌هایشان به شدت شلوغ‌اند و برای ساعات کار اجباری نیز حقوقی دریافت نمی‌کنند.
 
اپل اعلام کرده که با یافته‌های این گزارش به شدت مخالف است. این غول دنیای تکنولوژی می‌گوید که مشکل اضافه حقوق حل شده و تأمین کنندگان اپل موظف شده‌اند که حقوق کارگران خود را برای ساعات اضافه پرداخت کنند.
 
اپل که دعوت بی‌بی‌سی برای اظهار نظر در مستند پخش شده از این شبکه را رد کرده بود، پس از پخش این مستند به بی‌بی‌سی گفته که "در حال حاضر می‌دانیم که هیچ شرکتی چون اپل در پی اطمینان از شرایط کاری مساعد و ایمن نیست. ما با تأمین کنندگانمان در مورد کمبودهای کاری موجود همکاری می‌کنیم و شاهد بهبودهای پیوسته و مهمی نیز بوده‌ایم، اما آگاهیم که کار ما به هیچ وجه تمام شده نیست."
 
طی سال‌های اخیر، شرکای اپل چندین بار به عدم توجه به شرایط کاری کارگرانشان متهم شده‌اند. حتی شرایط سخت کاری در سال 2010 باعث خودکشی 14 تن از کارگران فاکسکان، بزرگترین شریک اپل در چین شد.
 
اپل پس از این اتفاقات و وضع قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای شرکایش، بارها گزارشاتی از بهبود شرایط منتشر کرده، اما به نظر گزارش جدید شرایط دیگری را به تصویر می‌کشد.
 
بی‌بی‌سی در این مستند با توصیف کارگران به "ارتش تولید پگاتران" از اجبار آنها به اضافه‌کاری خبر می‌دهد. یکی از خبرنگارهای مخفی فاش کرده که بعضی از شیفت‌های کاری تا 16 ساعت در روز ادامه پیدا می‌کند. یکی دیگر از آن‌ها نیز می‌گوید که مسئول کارخانه دستور کار تا 18 روز پشت سر هم داده است. 
 
پگاتران که پس از این گزارش در فشار شدیدی قرار گرفته در مصاحبه با بی‌بی‌سی ادعا کرده که ایمنی و سلامت کارگران بالاترین اولویت آنهاست. 
 
پگاتران همچنین ادعا دارد که آموزش‌های دقیقی را برای کارگرانش به اجرا می‌گذارد، اما گزارش اخیر موارد بسیار عجیبی را در این مورد نشان می‌دهد. در این گزارش کارگران به شکل گروهی یک "امتحان" ایمنی می‌گذارنند که بر خلاف امتحان‌های رایج جواب‌ها به شکل شفاهی، گروهی و با صدای بلند برای رییس سالن ارائه می‌شود!
 
این مستند بار دیگر نشان از عدم کارایی الگوهای اپل در مانیتور شرایط کاری شرکایش دارد. در این بین البته نمی‌توان از زیرکی صاحب‌کاران چینی نیز گذشت. اما سؤال مهمتر اینجاست که آیا این مستندات می‌تواند سخت گیری بیشتر اپل را در برابر شرکایش در پی داشته باشد؟
 
 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.