رگولاتوری

December 23, 2014
10:47 سه شنبه، 2ام دیماه 1393
کد خبر: 66024

تعطیلی مرکز تحقیقات وب

پیگیری‌ها گویای آن است که مجوز مرکز تحقیقات وب که اواخر دولت دهم و با حضور وزرای ارتباطات و دفاع افتتاح شده بود در دولت جدید باطل شده است.
 
پس از تغییر وزیر ارتباطات در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، در زمانی که محمدحسن نامی سکان وزارت ارتباطات را در دست داشت، در قالب مراسمی مرکزی با نام «مرکز تحقیقات وب» راه اندازی شده و برای اداره آن رضا تقی پور، وزیر پیشین ارتباطات معرفی شد.
 
بر همین اساس در تاریخ 22 خرداد ماه سال گذشته در قالب مراسمی با حضور وزیر وقت ارتباطات و دفاع این مرکز به طور رسمی افتتاح و در تبیین اهداف آن اینگونه عنوان شد که دنیای مجازی در حال گرفتن تمام جهان است و در چنین شرایطی نیاز بود که ما چنین مراکزی را داشته باشیم.
 
محمدحسن نامی در مراسم افتتاح این مرکز عنوان کرد: موبایل و اینترنت سال‌هاست که وارد کشور ما شده اما فرهنگی که دراین زمینه وجود دارد فرهنگ غربی است و ما فرهنگ ایرانی و اسلامی آنها را نداریم.
 
رضا تقی‌پور – رییس مرکز تحقیقات وب – هم در این مراسم به نحوه شکل‌گیری نسل اول و دوم وب اشاره کرد و گفت: امروز با ایجاد وب 3 حتی پدیده‌های جدیدی که پیش از این تصور آنها هم سخت بود قابل دسترس شده‌اند. به عنوان مثال اکنون در یک شبکه اجتماعی ممکن است شما به‌طور همزمان با هزاران نفر به‌طور برخط در تماس باشید.
 
وی با بیان این‌که حتما نسل‌های بعدی وب هم در راه است و دراین عرصه خدمات بیشتری ارائه خواهد شد، اظهار کرد: مدت‌ها بود که این سوال طرح می‌شد که سهم ما در وزارت ارتباطات از توسعه این نسل‌ها از چه قرار است و آیا قرار است ما تنها مصرف‌کننده باشیم؟
 
در همان زمان ساختمانی در خیابان ولیعصر (عج) که بر اساس اظهار نظر کارشناسان حوزه متعلق به سازمان فناوری اطلاعات بود، در اختیار این مرکز قرار گرفته و به نوعی به اجاره مرکز تحقیقات وب درآمد اما گویا چند ماه بعد از افتتاح با تغییرات صورت گرفته در دولت،مجوز این مرکز ابطال شده و ساختمان مذکور نیز پس گرفته شد.
 
پیگیری‌ها نیز برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت این مرکز نتیجه چندانی نداشت و در نهایت برخی توضیحات از سوی متولیان به طور غیر رسمی داده و خواسته شد که از این اطلاعات در قالب مصاحبه استفاده نشود.
 
در شرایطی که علاوه بر وزارت ارتباطات، شرکتهای تابعه آن، مراکزی مانند پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات،شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و کمیسیون های مختلف آن و همچنین چندین شورای موازی فعالیت دارند شاید نیاز چندانی به راه اندازی مراکز جدید نباشد اما با این وجود حتی اگر مجوز این مرکز ابطال شده باشد نیز لازم به نظر می‌رسید این مسئله با اطلاع‌رسانی انجام شود تا حداقل در شرایطی که برای افتتاح یک مرکز این موضوع احساس می‌شود که موضوع از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود در شرایط لغو مجوز نیز شفاف سازی‌های لازم را صورت دهند.
 
همزمان با افتتاح مرکز تحقیقات وب مرکز دیگری نیز با نام مرکز نرم‌افزار‌های متن‌باز آغاز به کار کرد که از سرانجام آن نیز خبری در دست نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.