اپلیکیشن

تلفن همراه

December 23, 2014
14:20 سه شنبه، 2ام دیماه 1393
کد خبر: 66032

مایکروسافت یک شانس دیگر برای نجات ویندوزفون دارد

حربه‌های چهارساله مایکروسافت برای افزایش اپلیکیشن و نفوذ هر چه بیشتر ویندوزفون، تاکنون چندان موفقیت آمیز نبوده. حال مراسم 21 ژانویه نزدیک است و همه منتظرند ببینند مایکروسافت چه جادویی از آستینش بیرون می‌آورد.
 
سیستم عامل موبایل مایکروسافت حالا بیش از چهار سال سن دارد. در این مدت ویندوزفون توانسته بین 3 تا 5 درصد بازار سیستم عامل‌های دنیا را دست بگیرد. در همین مدت اندروید نیز با پشت گذاشتن همه، بر 85 درصد بازار سایه انداخته است. iOS نیز حدود 10 درصد از بازار را در اختیار دارد.
 
 
با این شرایط، ویندوزفون شاید از بلک‌بری محبوبیت بیشتری داشته باشد، اما با توجه به جایگاه کمپانی بزرگی چون مایکروسافت، نمی‌توان به سهم 5 درصدی ویندوزفون افتخار کرد.
 
شاید وقتی در مورد کارایی سیستم عامل‌های موبایل صحبت می‌کنیم، اشاره به سهم بازار آن‌ها اندکی بی‌مورد باشد، اما به نظر توسعه دهندگان ویندوزفون که شریان‌های حیاتی یک سیستم عامل محسوب می‌شوند، چندان تمایلی به آوردن اپلیکیشن هایشان به پلتفرم ویندوزفون ندارند. نتیجه اینکه ویندوزفون استور مایکروسافت تبدیل به مخزن اپلیکیشن های تکراری، کپی‌کاری‌شده و مشکوک شده است.
 
برای مثال اگر همین حالا کلمه Youtube را در این فروشگاه جستجو کنید با بلبشوی زیر مواجه می‌شوید!
 
 
مایکروسافت هم اکنون حدود 500 هزار اپلیکیشن در ویندوزفون استور دارد. بدون شک اگر مایکروسافت تصمیم به پاک‌سازی این فروشگاه از اپلیکیشن های بی‌مورد و کپی‌کاری‌شده بگیرد، تعداد آن‌ها به شکل قابل توجهی پایین می‌آید. از سوی دیگر اپلیکیشن های بسیار مهمی که در فروشگاه‌های رقیب، در صدر جدول قرار دارند و به شکل مداوم آپدیت می‌شوند، در ویندوزفون استور یا حضور ندارند و یا آپدیت نمی‌شوند و یا آپدیت آنها با فواصل طولانی اتفاق می‌افتد.
 
این یک واقعیت است؛ توسعه دهندگان نمی‌خواهند برای افراد کمی که از یک سیستم عامل استفاده می‌کنند برنامه ای بسازند و از سوی دیگر مردم نیز نمی‌خواهند اسمارت فونی بخرند که توسط اپراتورها (به خصوص در آمریکا) مورد پشتیبانی خوب و آپدیت‌های مداوم قرار نمی‌گیرد. همین اخیرا دو نویسنده مشهور دنیای ویندوز، تام وارن از The Verge و اد بات از ZDNet با برشماری مشکلات ویندوزفون عطای این سیستم عامل و گوشی‌هایش را به لقایش بخشیدند.
 
اما مایکروسافت شاید تنها یک شانس دیگر داشته باشد.
 
مایکروسافت در 21 ژانویه مراسمی را به منظور معرفی هر چه بیشتر ویندوز 10 و تأکید بر ویژگی‌های کاربران معمولی بازار (Consumers) برگزار می‌کند. همانطور که پیش‌تر نیز شنیده بودیم ویندوز 10 قادر است با استفاده از هسته قدرتمندش بر روی تمامی دستگاه‌های مختلف اعم از کامپیوتر، تبلت و اسمارت فون تطبیق پیدا کند.
 
یکی از افراد مطلع به بیزینس اینسایدر گفته که رییس بخش ویندوزفون مایکروسافت، جو بلفیور اجرای بخش بزرگی از این مراسم را در اختیار خواهد داشت.
 
مایکروسافت همچنین پیشتر خبر داده بود که نوشتن اپلیکیشن برای ویندوز 10 را بسیار آسان‌تر کرده است. در تئوری، توسعه‌ دهندگان قادر خواهند بود که برای یک دستگاه اپلیکیشن بنویسند و برای استفاده در دستگاه دیگر به آسانی آن را تنظیم کنند. این ایده مطمئنا می‌تواند مشکل اپلیکیشن های ویندوزفونی را تا حد بسیار زیادی حل کند.
 
غول نرم افزاری دنیا تا امروز با سیاست‌هایی چون ایجاد شرایط بهتر تجاری‌سازی اپلیکیشن‌ها، پرداخت حق الزحمه به توسعه دهندگان و حتی در مواردی پرداخت پول به کمپانی‌ها برای تولید اپلیکیشن های ویندوزفونی در صدد غنی‌سازی فروشگاه خود برآمده است.
 
نوکیا نیز با سخت افزارهای فوق العاده اش، نقش خود را در این میان بازی کرده و حال اگر مایکروسافت نتواند با سیاست آسان‌سازی نوشتن اپلکیشن و تناسب با تمامی دستگاه‌های موبایل، ویندوزفون 10 را در میان توسعه دهندگان و کاربران جا بیندازد، در نهایت با عدم محبوبیت خود کنار می‌آید؛ شاهد این مدعا نیز اظهارنظر ساتیا نادلا در ماه نوامبر است که در جمع اندکی از خبرنگاران گفته بود "ویندوزفون تنها 'یک بخش' از مجموعه اکوسیستم ویندوز است."
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.