اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 24, 2014
14:17 چهارشنبه، 3ام دیماه 1393
کد خبر: 66049

اینترنتی‌ها بالاخره تخفیف گرفتند

یکی از برنامه‌های وزارت ارتباطات در دولت جدید کاهش قیمت اینترنت برای مشتریان نهایی آن بود که راهکارهای مختلفی نیز برای آن پیشنهاد شد و یکی از این راهکارها الزام اعمال تخفیف 20 درصدی قیمت فروش اینترنت به شرکتهای اینترنتی در قبال دریافت تخفیفی 20 درصدی از شرکت ارتباطات زیرساخت و مخابرات بود.
 
مصوبه جنجالی 181 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور از همان ابتدا باعث اختلاف نظرهایی بین شرکتهای اینترنتی شد که اگرچه هر کدام نظری متفاوت در مورد این مصوبه داشتند اما درنهایت هیچ کدام با این مصوبه به شکلی که در ابتدا مورد تصویب قرار گرفت موافق نبودند.
 
تلاش مخالفان مصوبه 181 درنهایت به ایجاد تغییری اساسی در این مصوبه انجامید. تخفیف 35 درصدی مختص شرکتهای ندا به تخفیف 20 درصدی برای تمام شرکتهای فعال در زمینه ارائه خدمات اینترنتی تبدیل شد.
 
بر این اساس به گفته عمیدیان – رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – قرار شد که شرکت‌های ندا یا PAP که این تخفیف را اعمال کرده‌اند و گزارش ممیزی و تأیید از رگولاتوری دارند، مبالغ تخفیف شرکت ارتباطات زیرساخت و مخابرات را نیز دریافت کنند.
 
وزیر ارتباطات نیز به شرکتهای اینترنتی وعده داده بود که در مقابل اینترنت ارزانی که به دست مشتری می‌رسد، شرکتهای اینترنتی تخفیف خواهد گرفت. واعظی گفته بود که شرکت‎های PAP در صورت اعمال تخفیف 20 درصدی به کاربران از تخفیف پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت برخوردار می‌شوند.
 
اما برخلاف این اظهارات اخیر رگولاتوری، برخی شرکتهای اینترنتی که به گفته خودشان از بهمن ماه سال گذشته و با تصویب مصوبه 181 تخفیفات را برای مشتریان اعمال کرده بودند، تا ماه‌های گذشته هیچ تخفیفی از شرکت ارتباطات زیرساخت یا مخابرات دریافت نکرده بودند چرا که به گفته همین مدیران، این شرکتهای فروشنده زیرساختهای اینترنتی حاضر نیستند از سودی که در این بخش نصیبشان می شود با اعمال تخفیف چشم پوشی کنند.
 
همچنین گرفتن این تخفیفات نیز از شرکتهای مربوطه برای ISP و PAPها کار چندان آسانی نبود و ظاهرا این تخفیفات به گفته شرکت‌ها برای قیمت نهایی اینترنت برای مشترکان نزدیک به یکسال از جیب شرکتهای اینترنتی پرداخت می‌شد.
 
در این راستا اما شرکت مخابرات تصریح کرد که از ابتدا به مصوبه مربوط به تخفیف‌های رگولاتوری پایبند بوده است. سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز در دفاع از مصوبه خود تاکید کرده بود که این سازمان ابزارهای خود را برای پایبندی به قانون ارائه تخفیف‌ها دارد و اگر شرکتی تخفیفی را دریافت نکرده است به دلیل تخلفی از جانب همان شرکت است.
 
با در نظر گرفتن اظهارات رگولاتوری انتظار می‌رود که حداقل برخی شرکت‌های اینترنتی طی کم تر از یک سال گذشته تخفیف‌هایی را دریافت کرده باشند اما به گفته برخی از روسای همین شرکت‌های اینترنتی تخفیف شرکت زیرساخت از تنها آبان ماه به شرکت‌ها ارائه شده است.
 
محمد صادقین، مدیر عامل یکی از شرکت‌های اینترنتی در این باره به خبرنگار ایسنا گفت که از آبان ماه سال جاری شرکت زیرساخت بالاخره حاضر به ارائه تخفیف‌هایی شده است که بر اساس مصوبه 181 رگولاتوری موظف به ارائه آن شده بود.
 
یکی دیگر از مدیران شرکت‌های اینترنتی نیز با تاکید بر اینکه تخفیفی که شرکت زیرساخت یا مخابرات به شرکت‌های ندا ارائه می دهد در واقع گوشه کوچکی از هزینه‌های این شرکت‌ها را پوشش می دهد، تصریح کرد که این شرکت از آبان ماه تخفیف‌های شرکت زیرساخت را دریافت می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.