اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 27, 2014
13:45 شنبه، 6ام دیماه 1393
کد خبر: 66117

وزیر ارتباطات: فقط هویت کاربران شبکه ملی اطلاعات را احراز میکنیم

 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اجرای موفقیت آمیز فاز نخست فیلترینگ هوشمند در یکی از شبکه های اجتماعی خبر داد و گفت: اختلالات در شبکه اینستاگرام مربوط به این پروژه نیست.
محمود واعظی امروز در حاشیه مراسم اختتامیه پروژه هم کدسازی تلفن ثابت در خصوص اجرای فیلترینگ هوشمند در جمع خبرنگاران، گفت: این پروژه در سه مرحله پیش بینی شده است که در یک دوره یک ماهه، دوره سه ماهه و دوره شش ماهه و در مجموع در ۱۰ ماه در کل شبکه اینترنت اجرایی می شود.
 
وی افزود: هم اکنون در فاز نخست طراحی آزمایشی این سامانه را آغاز کردیم که به جای مسدود کردن کل سایت تنها صفحاتی که محتوای مجرمانه دارند، فیلتر شود.
 
واعظی با بیان اینکه این کار را اجرا کردیم و ارزیابی روزانه از موفقیت این طرح در یک شبکه اجتماعی حکایت دارد، افزود: در این چند روزه که این طرح در شبکه اجتماعی اینستاگرام اجرا شده هیچ عکس معمولی و بدون مشکلی فیلتر نشده و مشکل فنی در این شبکه دیده نشده است.
 
وی افزود: اینکه گفته می شود برخی صفحات و عکس ها به اشتباه فیلتر شده اند، درست نیست.
 
وزیر ارتباطات در خصوص رفع فیلتر برخی از سایت ها و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و یوتیوب نیز گفت: آنچه در گذشته فیلتر شده مربوط به تصمیم کارگروه تعیین مصادیق است و در برنامه ما نیست اما هم اکنون آنچه در حال بررسی است این است که شبکه های اجتماعی پرکاربرد و مورد استفاده مردم رصد شده و محتوای سالم این شبکه ها در دسترس باقی بماند. در طرح فیلترینگ هوشمند با دانشگاه ها صحبت کرده ایم و با کمک مرکز تحقیقاتی این طرح را جلو می بریم.
 
احراز هویت کاربران فقط در شبکه ملی
 
واعظی در خصوص احراز هویت کاربران در فضای مجازی گفت: با توجه به اینکه ارائه سرویس های دستگاه های دولتی در شبکه ملی اطلاعات دیده شده، احراز هویت از کاربران فضای مجازی برای استفاده از این خدمات صورت می گیرد.
 
وی افزود: کاربران در شبکه ملی اطلاعات بدون آنکه بخواهند کارت ملی و شناسنامه برای خدماتشان ارائه کنند می توانند از خدمات دولتی استفاده کنند.
 
وزیر ارتباطات افزود: طرح احراز هویت از کاربران با هدف ارائه خدمات در شبکه ملی اطلاعات صورت خواهد گرفت.
 
توضیحات وزیر در خصوص گزارش تشعشعات
 
وزیر ارتباطات در خصوص آخرین برنامه های کمیته تشعشع، گفت: مسئولیتی که رئیس جمهور به ما محول کرده در قالب یک گزارش جمع آوری شده و نتیجه آن به رئیس جمهور ارائه شده است.
 
وی با بیان اینکه در این گزارش قدرت تشعشعات در برخی مناطق بالا بوده، افزود: امواج به خودی خود ضرر چندانی ندارند و مردم را نباید در این زمینه نگران کرد اما اندازه گیری ها در برخی مناطق بیشتر از استاندارد بوده که با نهایی شدن این گزارش اجازه نخواهیم داد دستگاه هایی  که مسبب این تشعشعات هستند این امواج را فعال کنند.
 
بهره برداری نهایی از پروژه انتقال خط دیتای ایران- اروپا تا سال آینده
 
واعظی در خصوص پروژه انتقال دیتای ایران- اروپا (ایپک) گفت: این پروژه در جهت انتقال دیتا از آسیا به اروپا اجرایی می شود که ۳ هزار کیلومتر آن در خاک ایران است و هم اکنون ظرفیت ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه از این پروژه بهره برداری شده و تا اردیبهشت ۹۴ نیز این ظرفیت به ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه می رسد.
 
وی گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال آینده این پروژه کابل دریایی با ظرفیت ۳۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه در ایران به اتمام برسد.
 
تغییر تعرفه اینترنت اپراتور ایرانسل
 
وزیر ارتباطات در خصوص افزایش تعرفه اینترنت اپراتور ایرانسل، گفت: آنچه در خصوص تعرفه اینترنت اپراتورها تصویب شده به ازای هر کیلوبایت اینترنت نیم ریال بوده که یک دهم نرخ قبل است و هیچ اپراتوری حق ندارد از این رقم بالاتر را اعمال کند و وزارت ارتباطات بر این مقوله نظارت دارد.
 
وی گفت: هم اکنون اپراتورها در رقابت با یکدیگر بسته های مختلفی ارائه می دهند که نسبت به گذشته با کاهش قیمت روبرو بوده اما یکی از اپراتورها که نرخ بسته های تعرفه ای خود را نسبت به گذشته گران کرده است اگر چه تخلفی در تعرفه ها نداشته اما در حال تجدیدنظر است تا این تعرفه ها را که با مخالفت کاربران روبرو بوده، اصلاح کند البته این به نفع خودشان است و با اینکه شاید در کوتاه مدت درآمد اپراتور پایین بیاید اما در میان مدت با ارائه تعرفه های بسته ای درآمد اپراتور افزایش خواهد یافت.
 
واعظی گفت: هم اکنون اپراتورها اعلام کردند تعداد کسانی که از تعرفه آزاد اینترنت استفاده می کنند افزایش یافته اما باید مردم به سمت اینترنت بسته ای بروند چرا که اینترنت آزاد ۵ برابر نرخ اینترنت بسته ای است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.