بازار سرمایه

December 28, 2014
10:25 یکشنبه، 7ام دیماه 1393
کد خبر: 66134

افت محسوس درآمدهای مخابراتی

مدیر عامل مخابرات ایران با اشاره به مزایای پایان طرح هم‌کدسازی تلفن ثابت در کشور گفت: با این وجود درآمد مخابرات با افت محسوس مواجه شده و اکنون شرکت مخابرات امیدوار است در این زمینه همکاریهای لازم از سوی وزارت ارتباطات صورت بگیرد.
 
کاظم ابراهیمی صدرآبادی – مدیر عامل مخابرات ایران – در مراسم جشن پایان همکدسازی تلفن ثابت در کشور به ارائه توضیحاتی درباره روند اجرای طرح هم‌کدسازی پرداخته و اظهار کرد: اجرای این طرح کار بسیار سنگینی از نظر شبکه‌ای به شمار می‌رفت اما با برنامه‌ریزی دقیق و پشتیبانی‌های مورد نیاز ظرف چند ماه به انجام رسید.
 
وی ادامه داد: در این میان نکته جالب آن که برای اجرای این طرح کل نامبرینگ و شماره‌های کشور باید دستخوش تغییر میشد اما به شکلی که مردم دچار مشکل نشده و کمترین دگرگونی در شماره‌های آنها رخ دهد. به عنوان مثال شما در نظر بگیرید زمانی که کدهای مختلفی در کشور وجود داشت ممکن بود در دو شهر یک استان پیش شماره‌هایی وجود داشته باشد اما با اجرای هم کدسازی و حذف کدها لازم بود با کمترین تغییرات این شماره‌ها حفظ شود.
 
مدیر عامل مخابرات ایران ادامه داد: از جمله فوایدی که این طرح به دنبال دارد بحث تعدیل هزینه‌های مشترکان به ویژه در برقراری ارتباط های شهری و بین شهری است که البته همین موضوع باعث هشت رقمی شدن تلفن‌های کشور شد.
 
ابراهیمی از استان تهران به عنوان اولین استان هم کدشده از استان ایلام به عنوان آخرین استان نام برد و یادآور شد: با اجرای طرح هم کدسازی علاوه بر متمرکز شدن پاسخگویی 118، رومینگ مناسب‌تر و راحت‌تر و نامبرینگ منظم تر در کشور ایجاد شده است.
 
اما در بخش دیگری از این مراسم رمضانعلی سبحانی فرد – نماینده مجلس – به صحبت پرداخت و با اشاره به تمام اقداماتی که وزارت ارتباطات در یک سال گذشته انجام داده اظهار کرد: با توجه به اهداف برنامه پنجم توسعه اگرچه جای نقد و بررسی و گله مندی‌هایی وجود دارد اما از طرفی باید این را هم در نظر گرفت که دو و نیم سال از برنامه پنجم در دولت دهم بوده که در این حوزه به دلیل بی ثباتی مدیریتی و عدم همکاری اجزای حوزه با یکدیگر عقب ماندگی‌هایی ایجاد شد.
 
سبحانی فرد در ادامه با تقدیر و تشکر از محمود واعظی که در این حوزه با جدیت کار کرده اظهار کرد: طی کمتر از دو سال پهنای باند
 
بین‌الملل دو برابر شده و پهنای باند داخلی نیز تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.
 
وی در ادامه با بیان این‌که من جزئی از این خانواده هستم و قرار نیست نقاط ضعف را بگویم به ذکر انتقاداتی که غالب آن‌ها به شرکت مخابرات برمی‌گشت پرداخت و افزود: البته در حوزه دولت الکترونیک کمی کند کار پیش می رود.
 
وی ادامه داد: در دهه‌های 70 و اوایل دهه 80 ما صدور خدمات فنی ومهندسی را داشتیم اما از زمانی که مخابرات به بخش خصوصی واگذار شد برخلاف انتظار ما مبنی بر توسعه صنعت مخابرات در بخش‌های مختلف کشور ارائه این خدمات نیز متوقف شد، در صورتی که در آن سال‌ها ما حتی در آسیای میانه برای ارائه خدمات فنی و مهندسی حضور فعال داشتیم.
 
این نماینده مجلس عنوان کرد: 30 درصد مملکت را روستاها تشکیل می دهند اما از زمانی که مخابرات خصوصی شده به دلیل عدم توجیه اقتصادی بخش خصوصی به این حیطه ورود پیدا نکرده و امروز نارضایتی‌های بسیاری در این زمینه مشاهده می شود و گاهی در روستاها ما افراد مجبور می‌شوند یک خط تلفن با قیمت 300 تا 400 هزار تومان خریداری کرده و یا تا حدود دو سال در انتظار خرید تلفن بمانند.
 
سبحانی‌فرد اظهار کرد: اپراتورها که درآمد جامعه را جمع‌آوری می کنند لازم است بخش از این درآمدها را در استانها سرمایه‌گذاری کنند، اکنون اپراتورهای ما در مجموع سالانه بیش از 20 هزار میلیارد تومان درآمد دارند اما تاکنون چقدر در روستاها سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟
 
وی همچنین عنوان کرد: انتظار ما آن است که اپراتورها بخشی از درآمد خود را در پست بانک سرمایه‌گذاری کنند و از این طریق تسهیلات برای توسعه خدمات روستایی فراهم شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.