رگولاتوری

December 29, 2014
11:36 دوشنبه، 8ام دیماه 1393
کد خبر: 66165

داور یار دوازدهم همراه اول شد

ظاهرا رگولاتوری این روزها در مقام قضاوت جانبدارانه نشسته است و در میان اپراتورهای تلفن همراه کشور یارکشی می‌کند و عملا به یار دوازهم یکی از آنها تبدیل شده است.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، درحالی که اپراتورها موظف هستند تعرفه‌های اینترنت همراه خود را براساس سقف تعرفه مصوب از سوی کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعمال کنند و کرده اند، اما سیاست‌های آنها با اینکه در چارجوب همین مصوبات است، باز هم رگولاتوری را در مقام انتقاد قرار داده و جایگاه مرضی‌الطرفین بودن خود را فراموش کرده است و در مقام بازاریاب یکی از آنها اظهار فضل میکند و دیگری را شکست خورده و بازنده مینامد.
 
این درحالی که رگولاتوری باید مراقب حفاظت از اعمال مصوبات و سیاست‌های خود با حفظ شرایط بازار رقابت باشد اما سیاست یکی از بازیگران را به نفع دیگری، آنهم با ادبیاتی غیرحرفه ای و بی سابقه به بوته نقد می‌کشد.
 
غلامرضا داداش‌زاده، معاون تازه وارد نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درحالی که باید بر حسن اجرای مصوبات رگولاتوری و اجرای درست تعرفه‌ها نظارت کند و یک ناظر بی طرف و حرفه ای باشد، اما در اظهاراتی عجیب گفته است، وی اخیرا طی مصاحبه ای با روزنامه ایران با تصریح بر اینکه تعرفه های بسته های اینترنت همراه ایرانسل در چارچوب مصوبات کمیسیون بوده و قانونی است در اظهاراتی متناقض گفته : ” ایرانسل با نگاه مقطعی به درآمدش عنوان کرده که درآمدش کاهش پیدا کرده است. فضا، فضای رقابتی است و در عین حال که اپراتور ایرانسل تعرفه‌های بسته‌هایش را دو برابر افزایش داده است، همراه اول تعرفه‌های بسته‌های اینترنت خود را تغییر نداده و اعلام کرده است که تعرفه‌ها را در سقف مصوب نگاه می‌دارد. به عنوان مثال همراه اول بسته‌هایی دارد که تعرفه آنها ۳۷ هزارم و ۴۷ هزارم ریال در هر کیلوبایت است که قیمت هر گیگابایت آن نزدیک ۴۷۰۰ تومان می‌شود."
 
وی با تاکید بر اینکه ایرانسل از اینکه "بیش از حد تعرفه‌ها را افزایش داده است"، "ضرر خواهد کرد"، افزوده است: اپراتورهای تلفن همراه همان‌طور که در فضای اینترنت تلفن همراه ۱۴ ریال روی قیمت‌های ۴ الی ۵ ریال با یکدیگر رقابت می‌کردند، در فضای نیم ریالی هم با یکدیگر رقابت خواهند کرد. ما سعی خواهیم کرد که وارد فضای رقابتی اپراتورها نشویم و صرفا بسته‌های تشویقی که هشت بار در سال اپراتورها آنها را به مشترکین ارائه می‌کنند، تأکید کنیم. ایرانسل فکر کرده است که می‌تواند فضای رقابت را مدیریت کند و ما هم احساسمان بر این است که نخواهد توانست.
 
این بظاهر ناظر بی طرف و حاکمیتی بازار ارتباطات کشور پا را از این هم فراتر گذاشته و ادامه داده: "درحال حاضر سه اپراتور در کشور داریم و قیمت اینترنت در آنها کاملاً به صورت رقابتی است و این کج سلیقگی ایرانسل باعث از دست دادن مشتری می‌شود، فکر می‌کرد که در این فضای رقابتی می‌تواند به صورت مقطعی بسته‌هایش را دو برابر افزایش بدهد اما از سوی دیگر، اپراتورهای اول و سوم بسته‌هایشان را در سقف نگه داشتند تا مردم روی آنها سوئیچ ‌کنند. اگرچه ایرانسل با افزایش دو برابری تعرفه بسته‌های اینترنتی‌اش کار خلافی انجام نداده است اما این اپراتور، نخستین بازنده فضای رقابتی بین اپراتورهای تلفن همراه شد".
 
این اظهارات عجیب معاون رگولاتوری له یا علیه یک اپراتور، آن هم در شرایطی که وزیر ارتباطات با نگاهی محتاطانه‌تر و در فضای رقابتی، مصوبات رگولاتوری بازار رقابتی آنها را ارزیابی می‌کند و تنها بر حسن اجرای مصوبات نظارت می‌کند را می‌توان یارکشی نهاد مقررات‌گذار حوزه ICT کشور تعبیر کرد که ممکن است تصمیمات و قضاوت‌های بعدی آن را با چالش مواجه کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.