لبه تکنولوژی

January 4, 2015
7:52 یکشنبه، 14ام دیماه 1393
کد خبر: 66313

از روبات هوشمند تا ماهواره جیبی

حضور فناوری در کنار انسان به‌قدری اهمیت پیدا کرده است که نبود آن می‌تواند خلأ بزرگی را در زندگی ایجاد کند. جامعه‌شناسان بر این باورند که فناوری مهم‌ترین ابزار برای افزایش رضایتمندی از زندگی محسوب می‌شود و اگر قرار است انسان هزاره سوم با فناوری‌های امروزی سازگار شود، بهتر است در جریان آخرین اخبار و تحولات این عرصه قرار گیرد.
ماهواره جیبی
مراکز خبری از عرضه جعبه دیجیتالی کوچکی با نام Text Anywhere خبر دادند که به صورت شبانه‌روزی به ماهواره‌ها متصل می‌شود و امکان ارسال پیام‌های متنی بدون محدودیت و به صورت رایگان را برای شما فراهم می‌کند. اگر شغل شما به گونه‌ای است که باید در مناطق جغرافیایی دورافتاده قرار بگیرید، این مکعب جیبی ارتباط مخابراتی شما را برقرار می‌کند و سیگنال‌های مخابراتی را در اختیار شما می‌گذارد. جعبه بی‌سیم Text Anywhere همچنین می‌تواند از طریق شبکه بی‌سیم Wi-Fi به رایانه، گوشی هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت متصل شود و برخلاف دیگر گیرنده‌های ماهواره‌ای، به‌جز سیستم‌های تلفن موبایلی همراه با انواع ابزارهای تلفن موبایل هم سازگاری پیدا می‌کند. این گیرنده بی‌سیم قابل‌حمل خدمات مخابراتی را از طریق ماهواره Iridium دریافت می‌کند و سطح پوشش‌دهی آن کل کره زمین گزارش شده است. شرکت سازنده می‌گوید که حتی اگر آسمان طوفانی باشد یا فرد در منطقه کوهستانی دورافتاده قرار داشته باشد، باز هم سیگنال‌های مخابراتی براحتی دریافت می‌شوند و با شبکه بی‌سیم Wi-Fi این سیگنال‌ها به تلفن‌همراه یا رایانه منتقل می‌گردد. طول، عرض و ضخامت این جعبه دیجیتالی به‌ترتیب 10، ‌10 و 4 سانتیمتر و وزن آن 200 گرم است و انرژی مورد نیاز آن را باتری AA تأمین می‌کند.
اینترنت موبایلی بدون 3G و Wi-Fi
کارشناسان برای دستگاه‌های موبایلی مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ابزار جدیدی ساخته‌اند که با نام Be-Bound شناخته می‌شود و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا در شرایطی که هیچ سیگنالی از شبکه‌های 3G و Wi-Fi دریافت نمی‌شود، بازهم اینترنت داشته باشید.
«آلبرت زولمن» مدیر مرکز Be-Bound توضیح داد که با این ابزار کاربردی حتی در قطار، مترو، فضاهای بسته و دیگر اماکنی که دسترسی به خدمات اینترنتی وجود ندارد می‌توانید آنلاین شوید. این ابزار کاربردی ارتباط کاربران با دنیای اینترنت را از طریق نسل دوم شبکه‌های مخابراتی(2G) برقرار می‌کند و هم‌اکنون به صورت رایگان روی فروشگاه اینترنتی Google Play عرضه شده است.
کاربران با این ابزار می‌توانند زمانی که در مسافرت‌های خارجی به‌سر می‌برند با حداقل هزینه به اینترنت متصل شوند و از قابلیت‌های داخلی آن از جمله سرویس پست الکترونیکی، اعلام وضعیت آب و هوایی، اخبار و… استفاده کنند. شرکت سازنده Be-Bound ادعا می‌کند که با این ابزار کاربر برحسب قوی بودن سیگنال‌ در شبکه‌های 2G، 3G و Wi-Fi یکی از آنها را انتخاب می‌کند و با کمترین هزینه پرسرعت‌ترین اینترنت بی‌سیم را در هر شرایطی ارائه می‌دهد.
ساخت روبات 6 پا از روی حشرات
محققان آلمانی حشره روباتیکی با نام Hector ساخته‌اند که گفته می‌شود برای نخستین بار در جهان یک روبات با این قابلیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روبات 6 پا دارد و محققان آن را دقیقاً از روی آناتومی بدن حشرات طراحی کرده‌اند. پردازشگر مرکزی روبات Hector به گونه‌ای ساخته شده است که مسیر پیش‌رو با تمام ناهمواری‌ها را تشخیص می‌دهد و بر اساس آن هر یک از پاها می‌توانند به صورت کاملاً مجزا عمل کنند.
این روبات می‌تواند در مسیرهای صعب‌العبور کل نقشه پیش‌رو را مورد تحلیل قرار دهد و سپس تصمیم بگیرد که در هر لحظه هر پای خود را چگونه به جلو حرکت دهد. اسکلت‌بندی Hector بسیار سبک است و محققان آلمانی بدن آن را از جنس فیبرهای کربنی غنی شده با پلاستیک تولید کرده‌اند. این روبات حسگرهای هوشمند فراوانی را در خود جا داده است و چندین دوربین بی‌سیم به صورت دائم محیط پیرامون آن را زیر نظر می‌گیرند. همچنین، 18 مفصل الکتریکی عضلات 6 پای روبات را در شرایط مختلف کنترل می‌کنند و میزان فشار مورد نیاز در هر قدم را می‌سنجند. محققان آلمانی می‌گویند که روبات Hector هنوز یک طرح نیمه‌کاره محسوب می‌شود و سال 2017 میلادی مدل نهایی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.