بازار سرمایه

January 4, 2015
8:12 یکشنبه، 14ام دیماه 1393
کد خبر: 66315

اپل واچ و چالش‌های پیش رو

با ورود به سال 2015، روز به روز به زمان عرضه ساعت هوشمند اپل نزدیک‌تر می‌شویم. ساعتی که با ورود به بازار باید با چالش‌های متفاوتی دست و پنجه نرم کند.
 
با ورود به سال 2015، بسیاری از افراد مشتاقانه منتظر ورود ساعت هوشمند اپل یا Apple Watch به بازار هستند. طبق معمول اپل برخلاف سایر شرکت‌ها، اطلاعات سخت‌افزاری زیادی درباره ساعت هوشمندش ارایه نداده است. تیم کوک پس از معرفی اپل‌واچ نه صحبتی از ظرفیت باتری کرد و نه اطلاعات سخت‌افزاری خاصی مثل فرکانس پردازنده یا میزان رم را بیان کرد. 
در تمام مدتی که شرکت‌های دیگر ساعت‌های هوشمندشان را تولید می‌کردند، اپل به دور از هرگونه شتاب‌زدگی در گوشه‌ای بدون سر و صدا و حاشیه خاصی مشغول کار بر روی ساعت هوشمند خود بود. اپل هیچ‌گاه به قیمت رقابت با کمپانی‌هایی که سه یا حتی چهار نسل از ساعت هوشمند خود را ارایه کرده بودند، زودتر از زمان مقرر پا به بازار نگذاشت. می‌توان این‌گونه تحلیل کرد که اپل همواره منتظر بود تا کمپانی‌های دیگر هرچه در چنته دارند را رو کنند، تا پس از آنها وارد گود شود یا شاید به نظر اپل این عرصه هنوز آن‌قدر پخته نشده بود که ضرورتی برای ورود به آن ببیند.
 
 
حتی نگاهی بدبینانه‌تر می‌توان به این قضیه داشت و آن این است که اپل سعی داشته از آزمون‌وخطای رقبایش درس بگیرد، اشتباهات آنها را مرتکب نشود و در مسیر کم‌خطاتری قدم بگذارد. البته ما با این تحلیل مخالفیم چون طی تمام این سال‌ها اپل نشان داده که جزو معدود کمپانی‌هایی است که برای دنیای تکنولوژی خط‌مشی و نقشه راه ترسیم می‌کند و شاید چندان نیازمند آزمون و خطاهای دیگران نباشد.
از این موارد که بگذریم، اپل در فروش ساعت هوشمند خود، احتمالا سه چالش را پیش رویش خواهد دید. چالش اول اپل بحث فروش ساعت هوشمند خود است که پیش‌بینی می‌شود قیمت نسبتا بالا – شروع از 349 دلار – نسبت به بیشتر رقبا، فروش اپل‌واچ را تحت تاثیر قرار دهد. اما از آنجایی که همیشه اپل طرفداران پر و پا قرص خود را دارد و این طرفداران هم حاضرند برای داشتن گجت اپلی خود قیمت تعیین‌شده را بپردازند، باعث شده اپل احتمالا این موضوع را یک چالش جدی در نظر نگیرد.
چالش دوم، گستردگی طیفی است که می‌توانند از این ساعت استفاده کنند. اپل‌واچ تنها با آیفون‌های 5، 5c، 5s، 6 و 6 plus قابل استفاده است و کسانی که هنوز از آیفون 4s و یا مدل‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند یا باید به فکر تعویض گوشی خود باشند و یا قید داشتن اپل‌واچ را بزنند. 
 
 
سومین چالش و شاید مهم‌ترین آنها، قابلیت‌ها، امکانات و حتی طراحی اپل‌واچ است. قطعا کاربران آن‌قدر باهوش هستند که علیرغم علاقه فراوان خود به برند اپل، بررسی کنند که آیا اپل‌واچ یک ابزار کاربردی و تسهیل‌کننده زندگی روزمره است و ارزش پرداخت چنین مبلغی را دارد یا اینکه هنوز آن‌قدر پخته نشده است که بتواند آنها را قانع به خرید کند و صرفا وسیله‌ای است که برای مدتی آنها را سرگرم خواهد کرد.
باید منتظر ورود اپل واچ در ابتدای سال 2015(زمستان 93 ) به بازار باشیم تا ببینیم اپل باز هم از تمام چالش‌های پیش رو عبور می‌کند و فروش موفقی برای اپل‌واچ رقم می‌خورد یا اپل‌واچ باعث تغییراتی در خط‌مشی اپل در حوزه گجت‌های پوشیدنی می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.