تبلت

تلفن همراه

January 4, 2015
8:35 یکشنبه، 14ام دیماه 1393
کد خبر: 66319

فبلت‌ها آمده‌اند که بمانند!

تا دو سال پیش حدس می‌زدیم که موج عظیمی از فبلت‌ها در راه باشد، اما گویا این موج مرتفع سرانجام به ساحل رسیده است. سامسونگ، یکی پس از دیگری به کلکسیون فبلت‌های خود اضافه می‌کند. اپل نیز مدتی پیش با یک تلفن هوشمند بزرگ وارد گود شد و رسما در میدان رقابت قرار گرفت. ظاهرا بازار و تقاضای مردم نیز به این وضعیت روی خوش نشان داده است. اما آیا بزرگان دنیای تکنولوژی این مسیر را ادامه خواهند داد و آیا عطش بازار به این زودی‌ها فرو خواهد نشست؟
 
 
فبلت به دستگاه همراهی اطلاق می‌شود که نمایشگری پنج تا هفت اینچی دارد. البته بسیاری از صاحب‌نظران دستگاه‌هایی با نمایشگرهای 1/5 تا 9/6 یا حتی 3/5 تا 9/6 اینچی را در این دسته‌بندی قرار می‌دهند. فبلت‌ها مرز مشترک دو دنیای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها هستند و قرار است وظایف هر دو دستگاه را در یک ساختار واحد انجام دهند. 
سال 2010 بود که شرکت Dell با فبلت پنج اینچی خود با نام استریک (Streak) وارد میدان مسابقه شد. یک سال و نیم بعد، سامسونگ با گلکسی‌نوت، بازار تلفن‌های هوشمند را غافلگیر کرد. محصول سامسونگ اولین فبلتی بود که برای اولین بار همه‌گیر شد و قلب میلیون‌ها نفر را در یک آن دزدید، اما این فقط شروعی برای رقابتی تنگاتنگ بود. سال 2013 فبلت‌ها غوغایی به پا کردند. در این سال در آسیا فروش فبلت‌ها از لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها پیشی گرفت. امسال هم پیش‌بینی می‌شود فبلت‌ها در کشور آمریکا نسبت به سال گذشته فروش دو برابری را تجربه کنند.
 
 
حال چرا فبلت‌ها این‌قدر محبوب شده‌اند؟ در جواب، شاید بهتر باشد به نقیض این سوال پاسخ داد: چرا محبوب نباشند؟ در مورد دستگاهی همه‌فن‌حریف صحبت می‌کنیم که در قالب یک دستیار باهوش، همیشه کنارتان است و شما را از داشتن دو یا چند دستگاه اضافی بی‌نیاز می‌کند. با آن تماس تلفنی برقرار می‌کنید، پیامک می‌زنید، با خیال راحت در نمایشگر بزرگ آن اینترنت را زیر و‌ رو می‌کنید، فیلم می‌بینید و هر آنچه تکنولوژی در چند سال اخیر برایتان به ارمغان آورده را توسط آن تجربه می‌کنید.
 
 
از زمان رونمایی اولین فبلت سامسونگ حدود سه سال گذشته است. سامسونگ درIFA 2014  گلکسی‌نوت 4 را رو کرد؛ فبلتی 7/5 اینچی که با قلم توانمندش در خط مقدم محصولات سامسونگ حرکت می‌کند. اپل نیز از سوی دیگر، بر خلاف سنت چندساله‌اش، نیاز بازار را پررنگ‌تر از مانیفست رهبر گذشته‌اش (استیو جابز مرحوم) دید و در یک حرکت با دو محصول  مرز چهار اینچی را درنوردید. از آی‌فون 7/4 اینچی بگذریم، می‌رسیم به محصول 5/5 اینچی اپل. ظاهرا اپل هم طرفدار فبلت‌ها شده است. وقتی اپل، سامسونگ و اچ‌تی‌سی فبلت بسازند، به آن معناست که سونامی فبلت‌ها از راه رسیده است. این موج سهمگین آمده تا به بازار اسمارت‌فون‌های کوچک و تبلت‌ها لطمه بزند.  
شاید دیگر لازم نباشد به‌دنبال دلایل محبوبیت فبلت‌ها باشیم. فبلت‌ها، خواسته یا ناخواسته، همین حالا هم محبوب هستند و به توجیهات ما نیازی ندارند. فبلت‌ها آمده‌اند که بمانند و به قطع و یقین چند سالی مهمان ما هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.