اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 5, 2015
11:10 دوشنبه، 15ام دیماه 1393
کد خبر: 66353

ارزان‌ترین راه انتقال اینترنت چیست؟

مدیر یک شرکت اینترنتی با انتقاد از قیمت بالای پهنای باند در کشور گفت: شرکت زیرساخت پهنای باندی که از طریق بین‌المللی را خریداری می‌کند با چندین برابر قیمت به شرکت‌های اینترنتی می‌فروشد، بنابراین قیمت‌گذاری اینترنت برای مشتری نهایی نیز گران‌تر تمام می‌شود.
 
سعید بهادری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که برخی از مشکلات اینترنتی در کشور مربوط به مشکلاتی در شرکت ارتباطات زیرساخت و مخابرات مربوط می‌شود، گفت: در هفته‌های گذشته اینترنت مشکلاتی پیدا کرد و باعث شد شرکت‌ها مجبور شوند برای مشترکان‌شان براساس SLA جبران خسارت کند و این مشکلات موجب نارضایتی مشترکان از سرویس‌دهی شد.
 
وی افزود: با این حال بسیاری از مشکلات و اختلالاتی که در شبکه اینترنت کشور به وجود می‌آید به شرکت‌های اینترنتی مربوط نیست و وزیر ارتباطات نیز پیش از این از وضعیت اینترنت کشور و زیرساخت‌های آن گلایه کرده بود.
 
این مدیر شرکت اینترنتی درباره‌ی امکان راه‌اندازی پهن‌باند در کشور با وجود سیستم کابل‌های مسی تصریح کرد: سیستم سیم مسی و ADSL اصلی‌ترین راه دسترسی به اینترنت است که در کشور‌های پیشرفته نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین نمی‌توان گفت که برای دسترسی به اینترنت پرسرعت‌تر لزوما باید راه‌های دسترسی تغییر پیدا کند.
 
بهادری در این باره خاطر نشان کرد: اگرچه ممکن است سرویس‌دهی از طریق فیبر نوری بهتر انجام شود، اما باید توجه داشت که فیبر نوری و تاسیس آن هزینه‌های بالاتری نسبت به ADSL دارد، حتی سرویس 3G نیز برای هرکیلو بایت اینترنت قیمت چندین برابر ADSL است.
 
وی با اشاره به این‌که استفاده از سیم مسی برای انتقال اینترنت ارزان‌ترین راه به حساب می‌آید، گفت: بنابراین دولت باید از شرکت‌های خدمات‌دهنده و بخش خصوصی حمایت کند.
 
این مدیر شرکت اینترنتی با بیان این‌که اینترنتی که از سوی شرکت زیرساخت به شرکت‌های خدمات‌دهنده فروخته می‌شود قیمت بالایی دارد، گفت: قرار بود از بهمن‌ماه سال گذشته شرکت‌های اینترنتی در اعضای دریافت تخفیف 25 درصدی قیمت اینترنتی را که به مشترکان می‌فروشند 20 درصد کاهش دهند با این حال پس از گذشت حدود 9 ماه از این بخشنامه و در حالی که شرکت‌های اینترنتی طی این ماه‌ها تخفیف‌ها را به مشتریان داده‌اند از آبان‌ماه قرار شد شرکت زیرساخت به شرکت‌ها تخفیف دهد.
 
بهادری درباره‌ی کیفیت اینترنت در کشور اظهار کرد: کیفیت اینترنتی که از طریق شرکت‌های اینترنتی به دست کاربران می‌رسد نیز بستگی زیادی به کیفیت اینترنتی دارد که از سوی شرکت زیرساخت و با تجهیزات مخابراتی در اختیار شرکت‌های اینترنتی قرار داده می‌شود.
 
این مدیر شرکت اینترنتی ادامه داد: با این حال قیمت اینترنت در ایران در مقایسه با قیمت اینترنت در اروپا و آمریکا تفاوت چندانی ندارد، در حالی که شرکت‌های خارجی درآمد بالاتری را از این راه کسب می‌کنند.
 
وی با اشاره به این‌که قیمت‌گذاری اینترنت بیشتر به تصمیم دولت در این باره بستگی دارد، گفت: شکل کلی قیمت‌گذاری اینترنت را دولت به تعیین کف و سقف قیمت اینترنت مشخص می‌کند. در حالی که قیمت‌گذاری خدمات اینترنتی با توجه به وجود شرایط رقابتی باید در اختیار شرکت‌ها باشد.
 
بهادری تصریح کرد: شرایط رقابتی در صنف شرکت‌های اینترنتی وجود دارد آنقدر بالا است که اگر این شرایط در بخش خودروسازی کشور بود ایران باید خودرویی در حد تویتا تولید می‌کرد.
 
این مدیر شرکت اینترنتی با اشاره به این‌که مشکلات در شبکه اینترنت نسبت به خدمات دیگر برای مردم مخصوص‌تر است اظهار کرد: با توجه به این‌که یک لحظه قطعی اینترنت در سرویس موجب نارضایتی مشتریان می‌شود، شرکت‌های اینترنتی برای این‌که بتوانند در بازار باقی بمانند مجبوراند اینترنت را با سطح کیفی مناسبی به فروش برسانند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.