اینترنت و شبکه

رگولاتوری

January 7, 2015
17:49 چهارشنبه، 17ام دیماه 1393
کد خبر: 66446

شورای عالی فضای مجازی، دندان طمع در حوزه اجرا را بکشد!

زهره کهندل – روزنامه قدس: برخی معتقدند که شورای عالی فضای مجازی از تحولات اجتماعی سالهای اخیر که در فضای مجازی به وجود آمده، عقب مانده است. منتقدان، تعلل در برگزاری منظم جلسات شورا و مصوبات نه چندان فراگیر مبتلابه این حوزه را  شاهدی بر این مدعا دانسته و تأکید دارند که این شورا می باید در رفع سردرگمی‏های حوزه فناوری اطلاعات نقشی مهم و اثربخش ایفا کند. در گفت‏و‏گو با دکتر «علی‏اکبر جلالی» کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات و مؤسس نخستین روستای الکترونیکی جهان، به بررسی عملکرد این شورا پرداختیم که مشروح آن را در پی می‏خوانید:
 
عملکرد شورای عالی فضای مجازی را چطور ارزیابی می‏کنید؟
–  شورای عالی فضای مجازی با نیت بسیار خوبی و در شرایطی که لازم بود به وجود آمد. انتظار می‏رفت که این شورا در حوزه سیاست‏های کلی و چارچوب‏های اساسی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بتواند قوانین و راهکارهایی را ارایه بدهد که هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی بتوانند با روشی امن و سرعت بیشتری از فناوری اطلاعات در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی استفاده کنند.
متأسفانه در عمل متخصصان مجموعه و مدیرانی که آن را مدیریت می‏کنند، وارد کار اجرایی شدند و همین‏که حضورشان در کارهای اجرایی پررنگ شد، تنش‏هایی را بین واحدهای اجرایی و این مجموعه که فقط قرار بود در سیاستگذاری و برنامه‏ریزی‏های کلان شرکت کند، به‏وجود آورد و درگیری‏هایی هم پیش آمد. تا اینکه با روی کار آمدن دولت جدید، مسؤولان وقت ادعا کردند که می‏خواهند فقط در سیاستگذاری مشارکت کنند، اما همین گروه هم به بهانه تحقیق و توسعه، برخی عملیات اجرایی را به‏دست گرفتند و به حوزه اجرا وارد شدند که درست نبود. مقام معظم رهبری در دستوری که داده بودند، بر کار سیاستگذاری توسط این مجموعه تأکید داشتند، اما آنها در حوزه‏های مختلف دخالت کردند و همین دخالت‏ها باعث شد، مسؤولان در اجرا کند شوند.
دلیل علاقه‌مندی شوراهای عالی به دخالت در امور اجرایی  چیست؟
–  یکی از دلایل مهم آن این است که وقتی وارد حوزه اجرا می‏شوند، به آنها بودجه بیشتری می‏دهند. در کشورهای توسعه‏یافته اگر پروژه‏ای اجرا شود، اگر بودجه صد تومان باشد، حداقل 25 تومان صرف کارهای نهادسازی و هزینه‏های تئوری می‏شود. شورای عالی فضای مجازی باید بودجه کافی داشته تا بتواند امورش را بگذراند، اما نهادهای مجری، بودجه‏های بیشتری دارند. از سوی دیگر اگر پا را فراتر از دایره نظارتی بگذارند، خیالشان از انجام آن پروژه در ساحت اجرا آسوده است.
یعنی این شورا مانع حوزه اجرایی شده است؟
–  به نظر می‏رسد از زمانی‏که شورای عالی فضای مجازی سرکار آمده، توسعه آی‏تی در کشور نسبت به آنچه باید می‏بود، کمتر شده است، یعنی پیش از تشکیل شورای عالی فضای مجازی، با اینکه سیاستگذاری نبود، اما نهادی که تصمیم می‏گرفت، کار را انجام می‏داد، اما الان چون تصمیم‏گیری دست دیگری است و مشخص هم نیست دست کیست، مجری هم نگرانی دارد، کاری را انجام دهد. برای نمونه حوزه پهنای باند، وابستگی مستقیم به اقتصاد دارد، یعنی هرچه پهنای باند را در کشور اضافه کنیم، تعاملات اقتصادی بیشتر می‏شود و به نفع کشور است، اما می‏گویند که به نفع فرهنگ کشور نیست. سیاستگذاران باید تصمیم بگیرند تا چه اندازه افزایش پهنای باند، ضدفرهنگ است، اما کسی جواب مشخصی نمی‏دهد.
برای همین مجریان برای پیشگیری از تهاجمات فرهنگی فضای مجازی ، راه فیلترینگ را انتخاب کردند؟
–  هرچه پهنای باند بیشتر شود، فیلتر کردن دشوارتر می‏شود و چون امکانات و تجهیزات ندارند، ترجیح می‏دهند پهنای باند را کم نگه دارند تا بتوانند راحت‏تر فیلتر کنند! این تناقض وجود دارد که نگاه‏های توسعه اقتصادی موردنظر است یا مسایل فرهنگی خاص. خودشان هم می‏دادند که اگر کاربری بخواهد به سایتی دسترسی پیدا کند با استفاده از فیلترشکن از موانع عبور می‏کند.
پس کشور از این منظر بیشتر ضرر اقتصادی می‏بیند؟
–  همینطور است تا اینکه بخواهد جلوی صدمه فرهنگی را بگیرد. پهنای باند چه کم باشد چه زیاد باشد به مسایل فرهنگی ربطی ندارد؛ مقابله با فساد فرهنگی از راه فرهنگ‏سازی و آموزش میسر است. اینطور نیست که چاقو را از جلوی دست بچه برداریم. باید کاربردهایش را به درستی آموزش داد. صدا و سیما همیشه از آسیبهای اینترنت گفته و علیه آن برنامه‏سازی کرده است. می‏گویند که شبکه‏های اجتماعی باعث از هم پاشیدن خانواده‏ها می‏شود و همیشه از ابعاد منفی آن گفته‏اند.
این نگاه منفی هم اثر نداشته، چون مردم نمی‏توانند از اینترنت استفاده نکنند و در آینده هم این استفاده بیشتر می‏شود. زمانی را که اینها صرف مقابله با این ابزارها می‏کردند، باید صرف آموزش عمومی می‏شد. باید امکانات و فرصت‏های این ابزار را به مردم نشان می‏دادند. در حال حاضر ده هزار دفتر آی سی تی روستایی راه‏اندازی کردیم و اینترنت را به روستاها بردیم تا یارانه شان را بگیرند و خرید اینترنتی داشته باشند. در روستا که کسی نمی‏رود پشت اینترنت بنشیند تا وارد سایتهای غیراخلاقی شود، آن هم در دفتر آی سی تی! چرا روی توسعه دفاتر آی سی تی روستایی تبلیغ نمی‏کنند تا روی آن سرمایه‏گذاری شود؟ مدارس هوشمند راه افتاد که فرصت بسیار خوبی برای تغییر و تحول در آموزش و پرورش بود، اما کسی آمادگی آن را نداشت. بعد می‏گوییم بچه‏هایی که تربیت می‏کنیم متناسب با نیاز جامعه نیستند و از مدرسه گریزانند، چون بیشتر از معلمشان اطلاعات دارند. تفکرات منفی و خیال‏پردازانه شخصی و گروهی باعث آزار و اذیت جامعه شده است، باید دید واقع‏بینانه داشت. در کشورهای توسعه‏یافته چطوراز اینترنت استفاده می‏کنند، آیا به سمت مفاسد اجتماعی می‏روند؟ آنها در حوزه اقتصاد، آموزش و اطلاع‏رسانی بهره‏های زیادی از این شبکه جهانی می‏برند.
این گفت‏و‏گو ادامه دارد…
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.