تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 8, 2015
9:08 پنجشنبه، 18ام دیماه 1393
کد خبر: 66449

با CES 2015: رقابت 3600 کمپانی در فناوری اینترنت اشیا

لاس وگاس امریکا این روزها میزبان چهل و هشتمین دوره نمایشگاه CES است و فعالان عرصه فناوری از 3هزار و 600 کمپانی کوچک و بزرگ جهان آخرین محصولات، تولیدات و ایده‌های خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌اند. تمرکز امسال این نمایشگاه که از 6ژانویه(16 دی) آغاز به کار کرده است، بیشتر بر اینترنت اشیا و خانه‌های هوشمند است. هرچند سایر بخش‌های فناوری از تلویزیون‌های هوشمند و انواع تبلت و گوشی‌های هوشمند گرفته تا پرینترهای سه بعدی، پهپادها و خودروهای بدون راننده و هوشمند نیز از نظر دور نمانده است.
 خانه‌های هوشمند
نمایشگاه CES که یک رویداد بزرگ فناوری در جهان محسوب می‌شود به اینترنت اشیا نگاهی ویژه داشته است و شرکت‌های کوچک و بزرگ و استارتاپ‌ها تلاش کردند تا آخرین دستاوردها و طراحی‌های خود را به نمایش بگذارند. اینترنت اشیا کمک می‌کند تا کاربران از راه دور بتوانند بر امور خانه و وسایل آن کنترل داشته باشند. اینترنت همچنین به یاری آنها می‌آید تا از یک کودک تنها در خانه مراقبت کنند یا یخچال خانه به سوپرمارکت متصل شود و مواد اولیه مورد نیاز غذایی را که کاربر برای پخت آن برنامه‌ریزی کرده است بدون حضور صاحبخانه سفارش دهد.
یکی از بخش‌های جالب توجه خانه‌های هوشمند در نمایشگاه امسال، بخش لوازم خانگی است. امسال از ماشین‌های لباسشویی روباتیک تا قفل‌ها و زنگ‌های در هوشمند گرفته تا قهوه ساز هوشمند به نمایش گذاشته شده است. قهوه ساز iKettle Wi-Fiکه با اپ تلفن‌های هوشمند اندرویدی و همچنین IOS کار می‌کند، می‌تواند خستگی یک روز کاری را از تن کاربر دربیاورد یا یک صبح فرحبخش را برای وی رقم بزند. تنها کافی است کاربر با کمک تلفن هوشمند خود، این وسیله را قبل از خواب برنامه‌ریزی کند، به این ترتیب صبح روز بعد، قبل از بیدار شدن همه چیز آماده است وکاربر می‌تواند با بوی خوش قهوه از خواب بیدار شود و روزی پرنشاط را آغاز کند. همچنین کاربر می‌تواند با پایان گرفتن ساعت کار، قبل از رسیدن به خانه برنامه قهوه ساز را از طریق اپ فعال کند به این ترتیب قبل از رسیدن کاربر به خانه، قهوه آماده است و جمله «به خانه خوش آمدی» روی صفحه گوشی هوشمند نقش
می‌بندد.
در نمایشگاه امسال، بحث امنیت خانه‌ها هم از قلم نیفتاده است و شرکت Netatmo با دوربین‌های جدیدش توجه بازدیدکنندگان را جلب کرده است. دوربین امنیتی این شرکت علاوه بر ثبت تصاویر مربوط به اعضای خانواده، قدرت تشخیص چهره را نیز دارد و به محض اینکه چهره‌ای غریبه مقابل دوربین قرار بگیرد، احساس خطر می‌کند و موضوع را از طریق وای فای به کاربر اطلاع می‌دهد و عکس فرد غریبه را نیز ارسال می‌کند تا کاربر در صورت نیاز واکنش نشان دهد. این وسیله نسبت به حرکت نیز بسیار حساس است و در صورتی که کسی در خانه نباشد می‌تواند به کوچک‌ترین حرکت واکنش نشان داده و پلیس را خبر کند. البته وقتی کاربر در خانه باشد میزان هشدارها بشدت کاهش می‌یابد و مزاحمتی ایجاد نمی‌کند.
گل‌ها و گیاهان نیز در خانه‌های هوشمند از نظر دور نمانده‌اند. به عنوان مثال Blossom یک سیستم آبیاری کوچک برای گلخانه‌ها، گلدان‌های آپارتمانی یا باغ خانه است که می‌تواند با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان رطوبت و خشکی هوا، در صورت نیاز به گل‌ها و گیاهان آب بدهد به این ترتیب حتی اگر کاربر برای روزهای متوالی هم در خانه نباشد مشکلی ایجاد نمی‌شود و گیاهان همچنان سرسبز می‌مانند.
 خودروهای هوشمند
با توجه به ظرفیت اینترنت اشیا، دامنه این بحث علاوه بر خانه‌های هوشمند به خودروها نیز کشیده شده است. امسال خودروهایی با مانیتورهای هوشمند به نمایش گذاشته شده است که با شرکت Nest همکاری دارند و این موضوع گامی بزرگ در اینترنت اشیا محسوب می‌شود. وقتی کاربر Automatic smart driving monitor خانه را ترک می‌کند می‌تواند با رمز عبور و کاربری به سرویس Nest وارد شود و ترموستات هوشمند آن را در خانه تحت کنترل خود قرار دهد. به این ترتیب اگر کاربر هنگام خروج از خانه فراموش کرده باشد وسایل گرمایشی یا سرمایشی را خاموش کرده یا در حالت save energy قرار دهد، پیامکی به مانیتور خودروی وی ارسال می‌شود و کاربر نیز می‌تواند از راه دور آن را کنترل کند. همچنین هنگام بازگشت از محل کار باز هم می‌تواند از طریق مانیتور هوشمند خودرو خود، دمای خانه را در وضعیت مناسبی قرار دهد. همچنین اگر خودرو نیاز به کارواش، مراجعه به تعمیرکار و … داشته باشد کاربر روی این مانیتور پیام هشداری می‌بیند.
در نمایشگاه امسال کمپانی فورد هیچ خودروی خاصی به نمایش نگذاشت ولی مدیرعامل این شرکت با اشاره به پلتفرم Sync 3 که به تازگی در خودروهای آزمایشی خود به کار گرفته است گفت ما تلاش داریم تا کاری کنیم خودروهایمان در‌آینده بتواند اطلاعات مربوط به جاده، شرایط آب و هوایی و… را به تنهایی و بدون نیاز به کمک راننده جمع‌آوری کند و خودرو رابا شرایط سازگار کند تا میزان تصادفات کمتر شود.  ما به دنبال تولید انبوه چنین خودروهایی هستیم. اما شرکت‌های آئودی، مرسدس بنز و بی‌ام و خودروهای فناورانه خود را به نمایش گذاشتند.
 تلویزیون‌های هوشمند
 تلویزیون‌های هوشمند نیز بخشی دیگر از این نمایشگاه هستند در این میان شرکت‌های کره‌ای گوی سبقت را از ژاپنی‌ها ربودند. شرکت ال جی تلویزیون K4 کوانتومی را عرضه کرد که برای نمایش تصاویر از کریستال‌های بسیار‌ریزی استفاده می‌کند حتی برخی از این کریستال‌ها 50هزار بار از موی انسان باریکتر هستند. سازندگان این تلویزیون معتقدند کیفیت تصاویر این نمونه، 30درصد بهتر و باکیفیت‌تر از تلویزیون‌های ال سی‌دی معمولی است.
البته پیش از این نیز شرکت سونی در زمینه تولید تلویزیون‌های کوانتومی فعالیت داشت ولی ال جی موفق شد این کار را بدون استفاده از کادمیوم که سمی است، انجام دهد و و رقیبی قدرتمند برای شرکت ژاپنی سونی شود.
سامسونگ نیز از تلویزیون‌هایی رونمایی کرد که با استفاه از آن کاربر می‌تواند بدون نیاز به کنسول جداگانه، بازی‌های PlayStation 3 را بازی کند. این کار با کمک سرویس PSسونی که بازی‌های ویدیویی را استریم می‌کند انجام می‌شود. این کارخانه کره جنوبی همچنین گفته است همه تلویزیون‌های هوشمند جدید این شرکت با سیستم عامل تایزن(بر پایه لینوکس)کار می‌کنند. سونی، شارپ و فیلیپس نیز تلویزیون‌های Android
(5. 0 (Lollipop   را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.
 فناوری‌های پوشیدنی
با توجه به اینکه میزان استفاده از فناوری‌های پوشیدنی که به صورت وایرلس به تلفن‌های هوشمند یا سایر رایانه‌ها متصل می‌شود رو به افزایش است به همین دلیل هم این حوزه بخش قابل توجهی از نمایشگاه امسال را به خود اختصاص داده است. تحقیقات مؤسسه پژوهشی Berg Insight نشان می‌دهد در سال 2014حدود 19میلیون واحد انواع مختلف این فناوری به فروش رسیده است که این رقم نسبت به سال 2013 رشدی 3برابری نشان می‌دهد. فناوری پوشیدنی Healbe که توسط یک شرکت استارتاپ طراحی شده است یکی از تازه‌های این بخش است که می‌تواند میزان کالری مصرفی را مشخص کند. ShotTracker نیز که ویژه ورزشکاران است یک کیت ویژه برای بسکتبالیست‌ها ایجاد کرده تا مشخص شود چند توپ وارد سبد شده است و درصد خطا و همچنین نقاط قوت و ضعف ورزشکاران را مشخص می‌کند.
Wahoo Fitness هم فناوری پوشیدنی دیگری است که به قفسه سینه بسته می‌شود و می‌تواند شرایط بدن را هنگام تمرینات ورزشی ایستاده یا نشسته مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.  Lechal نیز یک کمپانی هندی است که با طراحی کفی‌های لمسی در این نمایشگاه حضور دارد و می‌تواند برای نشان دادن مسیر حتی به افراد نابینا کمک کند و همچنین سلامت بدن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. دستبند فرانسوی screenless Feeltact نیز یک شاهکار در فناوری پوشیدنی به حساب می‌آید و در شرایطی که کاربر نمی‌خواهد کسی متوجه شود هشدارهایی برای وی ارسال می‌شود، این دستبند به داد کاربر می‌رسد. هر بخش از این دستبند مربوط به هشدارهایی ویژه است و با ویبراسیون هر بخش، کاربر حواسش را جمع کرده و به هشدار توجه می‌کند بدون اینکه کسی متوجه این شرایط شود.
 پهپادها و پرینترهای سه بعدی
پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین کوچک نیز سالی پربار را پشت سر گذاشته‌اند و به همین دلیل هم بخش قابل توجهی از این نمایشگاه را در قالب منطقه unmanned systems به خود اختصاص داده‌اند. درباره پرینترهای سه بعدی نیز وقتی بدانیم 3سال پیش فقط 3کمپانی فعال در زمینه پرینت سه بعدی در نمایشگاه حضور داشتند ولی امسال این رقم به حدود 30 شرکت رسیده است می‌توان به اهمیت آن برای فعالان عرصه فناوری پی برد.
البته همه محصولات ارائه شده در این نمایشگاه به مرحله تولید نرسیده‌اند و بسیاری هنوز در حد طرح و ایده هستند. باید منتظر ماند و دید سال 2015 کدام یک از این فناوری‌ها بازار را در دست
می‌گیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.