امنیت

امینت

January 14, 2015
7:59 چهارشنبه، 24ام دیماه 1393
کد خبر: 66558

هشدار امنیتی : تلفن هوشمند ابزاری بالقوه برای جاسوسی از کاربران

کاربران تلفن های هوشمند در حفظ حریم خصوصی شان همیشه حساس بوده اند، چون معمولاً اطلاعات شخصی و محرمانه ای از خود روی آن ذخیره می کنند؛ اما… برنامه های جاسوسی وجود دارد که از راه دور می توانند میکروفون کاربران را تحت کنترل خود در آورند!
 
به گزارش روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار نماینده انحصاری ضد ویروس پاندا در ایران، یکی از بدنام ترین جاسوس افزار ها "StealthGenie " می باشد که همانند یک تروجان عمل می کند و با سیستم های عامل iOS ، اندروید و Blackberry سازگار است.
 
این جاسوس افزار طوری وانمود می کند که کاربر متوجه اقدامات جاسوسی آن نشود و می تواند به مکالمات و پیام های متنی، عکس ها، فایل های ویدئویی و بخش های مختلف دستگاه هوشمند کاربر دسترسی داشته باشد و حتی میکروفون دستگاه کاربر را برای ردیابی و یا هرگونه اقدامات غیر قانونی دیگر در طول روز فعال نگه دارد.
 
بر اساس اعلام یک شرکت خصوصی، این برنامه همواره بیش از صد هزار مشتری فعال دارد که بطور روزانه از آن استفاده می کنند. او سالها با تکنیک های مهندسی اجتماعی این برنامه را در جهت جاسوسی از شهروندان مورد استفاده قرار میداد. سپس در ماه اکتبر سال گذشته مدیر اجرایی این شرکت در آمریکا به دلیل فروش و ترویج این برنامه جاسوسی، دستگیر شد.
 
همچنین سازنده پاکستانی این جاسوس افزار نیز در لس آنجلس بازداشت و تحقیقات در مورد وی همچنان ادامه خواهد داشت. او قادر بوده تا اطلاعات محرمانه قرابانی ها را به کمک این برنامه سرقت کند و از طریق هر رایانه متصل به شبکه به آنها دسترسی پیدا کند.
 
ادوارد اسنودن، که قبلاً به عنوان یکی از پیمانکاران فنی سازمان امنیت ملی آمریکا مشغول به کار بوده، به افشاگری برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا پرداخت. با آشکار سازی اقدامات این تحلیلگر اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، مشخص شد که NSAاز سیستم های مختلفی برای جاسوسی بر گوشی های هوشمند (حتی از بازی محبوب پرندگان خشمگین که تا به حال 1.7 میلیارد بار دانلود داشته) استفاده کرده و این درحالی بود که کاربران هرگز فکر نمی کردند که کشتن چند خوک همچنین عواقب سنگینی در پی دارد!
 
بر اساس اعلام کارشناسان امنیتی، تکنولوژی ژیروسکوپ گوشی های هوشمند موجب نفوذ غیر مجاز هکر ها به تلفن های هوشمند می شود، هکر ها از طریق آن می توانند با فعال کردن میکروفون دستگاه کاربر، به اهداف جاسوسی خود بپردازند.
 
محققان دانشگاه استنفورد برنامه ای کاربردی به نام ” Gyrophon” طراحی کرده اند که ژیروسکوپ گوشی را به وسیله ای برای دریافت سیگنال های صوتی بین 80 تا250 هرتز تبدیل می کند. این اختراع نشان می دهد که جاسوسی به سادگی می تواند انجام گیرد.
 
بر اساس این گزارش، با استفاده از این برنامه آنها نشان دادند که شناسایی هر دو فردی که در حال مکالمه هستند به سادگی امکان پذیر است و حتی مطلبی که درمورد آن صحبت می کنند، با اندازه گیری سیگنال های صوتی در مجاورت تلفن ها کاملاً قابل شنود می باشد. البته در ماه های گذشته محققان آن را روی دستگاه های اندرویدی اثبات کرده بودند و امروزه حتی بر روی دستگاه های آیفون هم امکان پذیر است.
 
همچنین محققان دانشگاه تورنتو برنامه های جاسوسی یک تیم هک ایتالیایی را مورد بررسی قرار دادند؛ آنها روی مدیریت ذخیره سازی تمام اطلاعات کاربر، دسترسی به صفحه نمایش، ضبط مکالمات صوتی، استفاده از ردیاب GPS و یا فعال کردن میکروفون در هنگام اتصال کاربر به یک شبکه WiFi عمومی کار کردند.
 
 آنها به کمک 350 سرور در 40 کشور مختلف جهان و با استفاده از این ابزار ابداعی خود، توانستند اطلاعات مورد نیاز خود را بطور کامل ذخیره سازی کنند. اما سوال اینجاست که آیا کشورهای مختلف هم از این ابزارها برای نظارت بر رفتار شهروندان استفاده می کنند؟
 
شرکت پاندا سکیوریتی، تولید کننده محصولات امنیت خانگی و تحت شبکه، به تمامی کاربران اینترنت هشدار می دهد که تلفن همراه و سیستم های رایانه ای بدون یک ضد ویروس مطمئن و قدرتمند، هر لحظه و در هر کجای جهان، آسیب پذیر خواهند بود؛ لذا با نصب یک محصول امنیتی مناسب روی تلفن های هوشمند و تبلت، می توان تا میزان قابل توجهی از نفوذ برنامه های جاسوسی به دستگاه های هوشمند جلوگیری کرد.
 
بنابراین اگر شما فکر می کنید که جاسوسی و سرقت اطلاعات از تلفن های همراه در اتاق های هتل یا شنود مکالمات تلفنی تنها متعلق به فیلم های هالیوودی است، باید بدانید که سخت در اشتباه هستید. مراقب باشید… تلفن های هوشمند می تواند یک ابزار بالقوه برای جاسوسی و ظبط مکالمات شما باشند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.